• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

FiaFunderar skrev 2011-04-29 09:51:59 följande:
    Jag vet inte egentligen. Min kropp vill inte gå ner i vikt och då blir jag irriterad. Jag har pendlat mellan 68,5 kg och 70,5 kilo nu i en månad typ. Jag vill ner till 64 kg i alla fall.
    Jag har tappat motivationen helt enkelt!
    Det var ju där LCHF slutade funka för mig 68-69 kg och jag pendlar ca 1-2 kg upp eller ner hela tiden!

Jag beslutade mig ju att gå över till GI, som jag har kört förut, mer grönsaker, magert kött och ordentlig koll på kalorierna (det kommer typ automatiskt om man äter den typen av mat) Nu går det sakta neråt, men jag vet ju inte än om det kommer vända uppåt igen som det gjort förut. återstår att se.
  • jeng
    ixi skrev 2011-04-29 11:00:34 följande:
    Vad innebär den diagnosen? Jag kan inget alls om det..
    Varning för känsliga läsare!!!
    Det innebär i princip att man har en mage som inte går att lita på. Oftast har man en del kramper, magknip, gaser och plötsliga diarreer. (trevligt värre) man reagerar ofta väldigt kraftigt på vissa typer av mat, och det är individuellt så man måste prova sig fram.
    IBS betyder egentligen "känslig tarm eller känslig mage" och betyder helt enkelt att systemet är lättstört. Ibland jobbar det på normalt, ibland inte alls och ibland går det på högvarv.

Dyspepsi är i princip samma sjukdom men i det övre systemet (magsäck osv) och det kallas ofta i dagligt tal för Magkatarr. man reagerar på viss typ av mat och plötsligt kan systemet få för sig att det ska jobba baklänges, både i tarmarna och i magsäcken, vilket ger kraftig halsbränna osv då... 
  • jeng
    Martina 76 skrev 2011-04-29 12:01:14 följande:
    Exakt samma som för mig då! Hur lång är du? Jag är 175 cm och börjar tro att min kropp inte vill väga mindre än 68-69 kg. Jag tränar mycket - har sprungit dryga 2 mil bara den senaste veckan + spinning och promenader men jag tappar ändå inte i vikt. Jag är i ständig ketos så jag fattar inte varför kroppen inte tappar...

Nästa vecka ska jag köra en 5-dagars fettfasta och se vad det ger för resultat. 5x200 kcal om dagen och i stort sett bara energi från fett. Hoppas att det ska chocka kroppen att släppa det sista. Det börjar ju bli dags att köpa bikini!
    Vill bara säga att det låter mycket troligt att LCHF/din kropp tycker att du har en jättebra vikt! Då kan man börja titta på extremvarianter av LCHF (80/80/20), där man drar ner på fettet. Man kan också börja titta på GI fas 1 där man också drar ner på fettet, men inte håller lika låga kalorier som på 80/80/20. Skulle gissa att GI fas 1 lämpar sig bättre än 80/80/20 om du tränar som du gör.
  • jeng
    Majlo skrev 2011-04-29 12:00:24 följande:
    SKIT
    Jag har helt tappat bort mig från LCHF...
    Det började med att jag inte har gått ner 1g på ca 7 veckor
    Så under påsken har jag skitit i allt...
    Nu vet jag inte hur jag ska komma igång igen, hjärnan vill lixom inte...
    Funderar på GI nu istället 
    Tipsar om infobladet jag skrev, om du är sugen på GI. http://qrz.nu/gokart/kolhydratjakten%20infoblad_low.pdf
    Dessutom finns ju en GI-tråd med flera gamla LCHF-anhängare som du är välkommen till. www.familjeliv.se/Forum-24-64/m58574935.html
  • jeng
    jeng skrev 2011-04-29 12:07:33 följande:
    Vill bara säga att det låter mycket troligt att LCHF/din kropp tycker att du har en jättebra vikt! Då kan man börja titta på extremvarianter av LCHF (80/80/20), där man drar ner på fettet. Man kan också börja titta på GI fas 1 där man också drar ner på fettet, men inte håller lika låga kalorier som på 80/80/20. Skulle gissa att GI fas 1 lämpar sig bättre än 80/80/20 om du tränar som du gör.
    Alltså, allt det här är ju också varianter av LCHF.... Det flyter in i varandra, men GI fas 1 finns ju nedskriver riktlinjer för, så det är lättare att hänvisa till det än att säga att du kan anpassa din lchf genom att....
  • jeng
    Martina 76 skrev 2011-04-29 12:18:57 följande:
    Jag känner inga som helst problem med att träna på en låg-kolhydragkost så ur den aspekten finns nog inga argument för att lägga om kosten. Både löpning och cyklign går otroligt lätt och jag har massor med ork!

Du skriver extremvariant av LCHF 80/80/20 där man drar ner på fettet. Innebär alltså mer protein och lite mindre fett och fortsatt lågt med kolisar om jag tolkar det rätt? Är inte det samma sak som GI fas 1? Egentligen helt tväremot vad jag har tänkt att göra när jag fettfastar. Varför tror du att det är bättre?

Funderar också på vad som händer när jag går tillbaka till "vanlig" LCHF-kost igen. Går jag upp till mina 68-69 kg igen då? Kanske måste jag dra ner lite på fettet för att hålla vikten. Men själv tanken med LCHF är ju att man inte går upp i vikt av fett. Ibland känns det så himla motsägelsefullt...
    Nej jag menade inte att du ska lägga till kolhydrater, utan jag menar att ett alternativ (om du vill ner mer i vikt) är 80/80/20. Extremvariant av LCHF; och ca 1100 kcal per dag fördelat på 80 gram fett, 80 gram protein och max 20 gram kolhydrater. Om du istället går över till GI fas 1, dvs minskar lite på fettet, och hller någorlunda koll på kalorierna (ca 1600 kcal per dag) och lägger till lite mer grönsaker, men av kolhydratsnål typ. Då tror jag att du har bättre förutsättningar att träna på GI fas 1, än på 80/80/20. För du kan ju själv jämföra 1100 kcal med 1600 kcal, om du dessutom vill träna ganska mycket och hårt.

Jag tror mer på GI fas 1 för att det är hälsosammare, anser jag. Jag trr inte heller att det är hållbart att köra 80/80/20 för resten av livet, utan det är nåt man gör för de sista kilona, sen får man börja trappa upp för att se var man kan ligga utan att kilona kommer tillbaka. För mig funkade inte ens 80/80/20, gick ner 2 kg, men sen upp dom direkt igen. GI fas 1 kan man ju hålla mycket längre tid, och såsmånignom kan man trappa upp sakta på rätt typ av kolhydrater om man vill det, och gå mot GI fas 2. Jag tror det är ett mer långsiktigt alternativ helt enkelt.
  • jeng

Jag kommer ju absolut fortsätta äta lågkolhydratkost. Jag anser att man kan fuska då och då under kontrollerade former också, huvudsaken är ju hur man äter 90% av tiden! Jag har ju som mål att slippa räkna på kolhydraterna och bara köra på sunt förnuft, men min hjärna räknar ju både kalorier och kolhydrater automatiskt nu så det är svårt att komma ifrån tänket.

Som jag skrev i min folder så brukar man ju kalla lågkolhydratkost för 100 gram eller mindre om dagen. Livsmedelsverket rekommenderar ca 300 gram för en vuxen tjej som jag, och jag tror att många äter mer än så! Jag tycker att för mig personligen så är ett dagsmax på ca 50-80 gram en bra långsiktig nivå, gör såklart inget om det blir mindre! men att man kanske tillåter sig själv nåt extra då och då.

Jag får ju dock vara lita baklänges och välja vita frallor och knäckebröd istället för såna med fibrer och fullkorn :-P Det känns lagom baklänges för någon med GI i ryggmärgen, men det är bara att gilla läget.... 

• jeng
    Asereht skrev 2011-04-29 18:41:57 följande:
    Egentligen så säger ju vågen ingenting. Huvudsaken är att man mår bra och att man står ut med sig själv.

Men för egen del så är de där siffrorna psykiskt viktiga. Efter att ha vägt för mycket så länge så skulle jag för min egen skull vilja se normala siffror. Rent psykologiskt är det stor skillnad på att väga 80 och 79 tex. Det senare känns bättre trots att det är väldigt lite mindre.

Siffrorna för mig är min bekräftelse även om helheten är viktigast. Det är ju svårare för mig att se skillnaden eftersom jag ser mig själv varje dag, men siffrorna på vågen talar ju sitt tydliga språk.
    Precis så känner jag. Jag vet att siffrorna inte är det viktigaste, jag är van att pendla en del upp och ner. Men nu ligger jag över mitt normala pendlingsmax, och då är det helt enkelt siffror man inte vill med... Sedan är jag väl medveten om att även om jag går ner till mitt mål nu så lär jag inte se ut som jag vill (eller ja som jag gjorde förut) eftersom jag var mer tränad och mer muskler då än nu. Så det blir ju nästa psykiska kamp. :-P Vågen är ju bara det bästa sättet att mäta sin framgång på. Jag mäter med, men det försvinner ynka lite cm per kg vikt, så det går ju inte att mäta korrekt! Men min våg mäter fett% också och den använder jag ocks som indikator ca 1 gång i månaden.
  • jeng

Kaya,
    Jag är normalt ett riktigt matvrak! Kan äta mängder. Men på LCHF minskar mina matmngder avsevärt. Jag tyckerinte du äter massor mat, men för att vara LCHF så känns det lite mycket när du har ätit så länge. Ändå säger du ibland att du går hungrig för att du inte tyckte att du borde äta mer och slutade i förtid.

Jag blir enormt mycket hungrigare på 30 gram kolhydrater än på 10 gram. Kanske är det samma för dig. Ett annat alternativ är helt enkelt att din kropp har väldigt svårt för den "rätta" typen av mättnad, utan vill fortfarande ha magen full för att vara nöjd. Och det håller inte i längden med LCHF! Det här med att man inte behöver räkna och fixa bygger ju lixom på att en LCHF-mättnad slår till efter ett tag som gör att man automatiskt begränsar kaloriintaget / totalintaget sålänge man håller nere sina kolhydrater.

Kanske är det en kombination av det här som spökar för dig. Det är en hormonell diet, och alla är inte hormonellt "korrekta" med resten av världen. (gud det låter du som du är spetälsk) Då är det helt enkelt inte rätt metod för dig. Även om du inte tycker det, eller om siffrorna (om du skulle kontrollräkna ett par dagar) säger det, så kan din kropp bete sig som att du äter HCHF. Kolhydraterna triggar igång dig för lätt, och även små mängder kolhydrater sabbar alltså. Och så äter man av det feta, och så är katastrofen ett faktum. Nu har du ju inte vägt dig, så du vet ju inte vad som har hänt egentligen. Det kan också vara psykologiskt, eftersom du börjar tvivla. Och sista dagarnas inlägg är nästan så att jag tror att du bär på stresshormoner över hela situationen som kommer göra på egen hand att det inte funkar.

Jag tänker INTE råda dig till att gå helt tillbaka till att äta som du gjorde förut, med ganska mycket bröd och allt vad det var. Men däremot så stöttar jag dig gärna om du vill ha tips på mellantinget. Varför inte prova och se om du trivs bättre i det, om du känner dig mer hemma? Du kan inte försöka med något du inte tror på, det ger dig bara stress som kommer att sabba både för vikten och för dig som person!

KRAM!!! 

• jeng
    LoveMyFamily skrev 2011-04-29 19:45:46 följande:
    jucea: Jag har troligtvis också IBS. Hur fick du din diagnos? Kan man testas för det?

Jag har gjort undersökningar och läkaren utesluter allt utom IBS.
    Jag har alltid haft magproblem, väldigt känslig mot mycket. Sedan fick jag halsbrännan/magkatarren och det har jag ju fått göra ett par undersökningar för som säger att allt är normalt. Min halsbränna beror på systemet där nere alltså, inte på tex bråck på magmunnen eller reflux eller så. Ja, så då tycker dom att med tanke på min historik, vad jag blir bättre/sämre av, och att man inte har hittat nåt annat fel, så är det IBS. och dyspepsi då, eftersom jag har halsbrännan osv också....

Alltså om dom har uteslutit allt annat, det är lite då man får diagnosen IBS......
    Bonanza skrev 2011-04-29 19:47:14 följande:
    Jag har också IBS. Som blir bättre med lchf, som tur är.
    Det är få som vågar säga det än så länge, men IBS anses vara kolhydrat-allergi/kolhydrat-intolerans. Så att det blir bättre med lågkolhydratkost är inte så konstigt! Jätteskönt att du har blivit bättre iaf. Vad har du haft för besvär? Är du diagnosticerad, och vilken typ är du?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**