• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Grillad kyckling (från vanlig matbutik) med en bit gurka och en färdig fettosås från butiken också. Perfekt när man behöver köpa nåt snabbt Eller 2 ölkorvar och en bit brieost! Man får inte glömma att det finns mycket färdigmat i vilken butik som helst, inte bara på pizzeria

• jeng
    Segelvind skrev 2011-04-28 21:15:28 följande:
    Kände mig inte som en viktväktare när jag bredde på tjockt med smör och la på 3 skivor ost......inte heller när jag dammade på 3 msk bea på tonfisksalladen....

Men både du och Denbola har rätt! Jag får panik för jag vet inte riktigt vad jag vågar äta och så äter jag inget....Du säger att det finns massor att ha med i handväskan men när jag kollar LCHF så ser jag bara kylvaror, kylvaror, kylvaror..........och en j---a massa ägg! Förlåt svordomarna men jag är så arg och besviken på dagen och hungrig.... Står och steker köttfärsbiffar just nu som jag ska ha till luch imorgon.......Något tips på vad jag kan ha till så jag inte hamnar i samma spår som idag.....

TACK för att du och Denbola orkar läsa och reflektera!
    Det finns gott om LCHF-bröd som du kan ta med dig. Då kan du ju köpa smör från en restaurang eller butik om du inte har kyl du kan ha det i. Ölkorvar, rostade mandlar (bra sort, det finns kolhydratbomber), frökex, lchfbröd med inbakad ost och skinka, babybels.

För mig personligen, som måste ta med både frukost och lunch till jobbet och som HATAR matlådor och hela åbäket runt det, så var Atkins barer och shaker en räddning! Men de innehåller sockeralkoholer och självklart en del mindre bra saker, som de flesta måltidsersättningar, men för mig var det GULD att få tag på dom!

Ang din bea du åt. vilken sort var det? 3 msk av en helfet bea borde ha blivit ca 300 kcal bara det... Och så hade du redd soppa, och knäckebröd, och du säger tjockt med smör och många ostskivor..... Funderar på om du helt enklet missar i din uppskattning av mängderna? Eller om du väljer fel produkter.... Ja jag bara funderar högt...  
  • jeng
    Segelvind skrev 2011-04-28 21:29:25 följande:
    Jo, alltså hungersmässigt hade jag nog kunnat äta 4-5 msk bea....men jag tänkte att det skulle bli too much fett......

Okej jag kör feta och CF men någon sallad eller nåt måste man väl ha till??
    Det kan ju rimligen inte bara skramla runt 2 biffar och lite CF-sås i matlådan imorgon??? Eller???

Och vad ska jag ha i salladen??? Paprika och avokado går bort....så långt har jag kommit....även tomat...
    Vad har ni i era sallader?? Bara isbergssallad?
    Körde isbergs och gurka idag men det tröttnar man ju lite på.....

Om jag nu Negativa Arne ska avsluta med något positivt så är det i alla fall att "tänket" känns lättare idag
    Du ska inte vara rädd för fettet och du måste äta tills du blir helt mätt för annars kommer inte kroppen ställa om sig! Dina mängder mat bör minska ganska kraftigt efter ett par tre veckors tid när kroppen börjar fatta att den ska ta sitt eget fett.

Jag gillar att köpa såna färdiga salladspåsar för enkelhetens skull. då får man blandat men det är ändå bara sallad. frusen sparris är kanonsmidigt att ha hemma, men inte så gott i matlåda. hackad gurka, smörstekt squash... du kan göra grekisk sallad med isberg, lite gurka, rödlök oliver och fetaost. men tänk på att det är inte grönsakerna som du ska bli mätt av. grönsakerna är "pynt på tallriken" och evt bra för lite vitaminer
  • jeng
    Segelvind skrev 2011-04-28 21:52:03 följande:
    Jucea, hur går det för dig? Står du fortfarande och stampar på samma vikt som när du lämnade LCHF och gick över på annat?? Vad kör du nu istället`? När jag läst ditt inlägg igår så lät det som att Lchf hade gjort sitt för dig.....
    Jag har ju precis varit totaldäckad med allergi och bihåleinflammation, massa mediciner osv som binder vatten. Så jag har lite svårt att säga hur det går just nu. Åt dessutom massa skit hela påskveckan då jag var sjuk, så... Det är alltså bara ett par tre dagar nu som jag har ätit bra mat igen! Det har ju såklart gått neråt på den tiden, men det är ju vattnet som försvinner. Ligger fortfarande drygt 1 kg över lägstavikt, men jag hoppas att det ska gå neråt snart. LCHF tyckte jag skulle väga 68-69 kg, och det tyckte inte jag, så där tog den kärlekshistorian slut

Jag är GI:are från början och har gått över till det nu. Är van att köra GI med lagom mycket kolhydrater, och strikt på kalorierna (väldigt strikt vissa perioder), och det är det jag gör nu! Just nu kan jag ju inte träna eller röra på mig så mycket så då kan jag vara extra strikt, sen när man kommer igång med träning så får man stoppa i sig mer... Det SKA röra sig på vågen nu, och det lär det nog göra om jag bara håller i.

Insåg ju för ett par veckor sedan att jag var på väg in i en rejäl depression igen med stresskännngar från alla möjliga håll. Så det är säkert en anledning till att jag inte har kunnat gå ner i vikt, så det får jag jobba med nu också dagligen! Som sagt, till slut hoppas jag att det bara faller på plats och släpper!  
  • jeng

Fan va trist det är att räkna kalorier btw. 3 rutor choklad 180 kcal... Fatta vilken procentuell skillnad det gör på min dag. Ingen choklad ikväll alltså!

• jeng

Vad bra ni är som börjar känna er nöjda, eller som bearbetar! Jag klär på mig. Med kläder på är jag nöjd, oftast. Klart att jag kan haka upp mig på detaljer, men jag känner mig inte som att jag sticker ut för att jag är ful! Kan tänka på de kilona jag faktiskt har tappat och känna mig stolt. Men utan kläder så ser jag precis lika illa ut som innan.... 30 kg minus, och det enda som är skillnad är att jag inte har bebismage längre.... 

• jeng
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-04-28 22:50:23 följande:
    Du är säkert jättefin, bara det att du behöver öva på spegelkomplimangerna Flört 
    Själv har jag putmage, ser faktiskt gravid ut, och jag har varken varit eller är gravid, den du! ^^
    haha ja jag har ju iaf 2 ungar, alltid nåt

Jag har alltid haft en kropp som är så himla ojämn. jättesmal i vissa mått (eller ja, men i jämförelse iaf) och så värsta fettvalkarna som hänger över på andra ställen. jag ser ut som... ja jag vet inte.... har jag tajtare lite tunnare kläder (tex nån snygg klänning) så är det verkligen stora bulor precis överallt.... DET gillar jag inte. inte storleken på min kropp i sig som är det jobbiga. 
  • jeng
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-04-28 23:12:36 följande:
    Då gäller det att visa upp sina "bästa delar" Glad Syns det inte, finns det inte vettu Flört
    Nej precis, HMs jeansleggings och halvtajta tröjor från kappahl, gärna randigt. Det lever jag i just nu! Som sagt när kläderna är på så är jag betydligt nöjdare!
  • jeng
    FiaFunderar skrev 2011-04-29 08:40:48 följande:
    Gaaah LCHF:andet går inget bra för mig Rynkar på näsan 
    Vad går dåligt?
  • jeng

Jag har efter 20 år, idag fått diagnosen IBS (med trolig tillhörande dyspepsi, dvs en "total IBS = hela systemet")

Tråkigt såklart att få en diagnos, men skönt också. Nu vet jag att jag har haft rätt och att jag har läst på och gjort rätt val i livet vad gäller mat osv. bara att jobba framåt! 

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**