• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Gaaah, har glömt bort tiden helt i mitt menyskapande... Måste hämta ungarna ju!!!

Fortsätt gärna med tips och synpunkter, så får jag fortsätta jobba med det imorrn... 

• jeng

Ähumm, för mig räcker nudlar typ till EN portion Jag gillar nudlar :-P Men dom är till 2 har jag för mig.

Jag klipper också mina innan jag har ner dom i såsen. 

• jeng

Mina barn som inte äter har blivit som förbytta. Jag har börjat laga bara mat som Tage kan äta själv, för han vill inte matas, och jag får spunk när jag ska mata och ungaran kladdar. Så det är typ pannkakor, korv med mos och såna saker som är lätt för Tage att äta. Och nu äter dom båda MÄNGDER! Tage har ätit 4 pannkakor nu och sitter och grinar efter fler...

• jeng
    ixi skrev 2011-04-28 17:54:26 följande:
    Härligt det låter! Min unge har oxå alltid fått äta själv (i den mån hon kunnat förstås) och jag tror det gjort henne positivt inställd till mat

Äter hela era familjer LCHF eller lagar ni olika?

Och just det ja, jag såg diskussionen här ovan om det där kokosfettet som inte smakar bra, och förstår att det är poppis med kokosfett annars. Men hur använder ni det, och varför? Ere gott?
    Jag äter GI, maken äter det jag lagar hemma, och vad han vill på jobbet och frukost. Ungarna är kolhydratjunkies så dom äter bara sånt. Pannkakor, korv med pulvermos (ja, inte vanligt), makaroner, korv med bröd osv osv... macka och yoghurt, och princesstårta... *mutter* Dom äter ju så kolhydratstinn mat på dagis att det går inte att köra LCHF med dom även om man vill. Men dom väger i underkant, och är väldigt aktiva, så jag bryr mig inte just nu, domfår äta det dom vill. Men när dom blir så stora att dom kan välja lite mer själva så kommer jag bli mer noga med det. Det handlar ju också om att dom måste börja vilja och kunna äta den maten som jag äter. Dom är bara 2.5 och 1.5 år än!
  • jeng
    Kaya skrev 2011-04-28 19:30:53 följande:
    Blärk, avsköljda au naturel, nej tack! Jag tror jag gömmer dem i en sås!

Tips på lämplig sås? Köttfärssås?

K
    Jag brukar göra köttfärssås med köttfärs, vitlök, gul lök, krossade tomater, tomatpure, brynt chalottenlöksfond, lite soya, grädde (den är gudomlig) eller typ ta strimlad lövbiff, fond, grädde, soya och lite grönsaker och så ha ner dom.
  • jeng
    Kaya skrev 2011-04-28 19:32:37 följande:
    Nu har jag köpt "världens bästa löparsko"...

... och längtar till första provrundan med dem! *ivrig*

Hoppas mina sega ben sista tiden har berott på fel pjuck och inte på fel bränsle och noll kondition *fat chance*

K
    Hur stor sillnad är det egentligen på att springa i bra skor? Jag springer ju inte mycket eller långt, och på löpband dvs inte ojämn terräng. Springer i helt vanliga skor lixom (ecco)... Det känns som en så stor investering med riktiga löparskor för det lilla jag springer, men man vill ju inte sabba hälsa och såna saker heller.... Men lixom förr sprang ju folk hela tiden i vanliga skor....?
  • jeng
    yena89 skrev 2011-04-28 19:59:58 följande:
    Fick världens frestelseidag. beställde en kycklingsallad och fick en kycklingtallrik med pommes istället. Jag sa jag hade beställt kycklingsallad och han envisades med att jag hade sagt kycklingtallrik. Några sekunder övervägde jag att ta pommesen ändå men så tänkte "Nä, äter du dom kommer du inte närmare ditt mål!" så jag sa åt han att göra ny
    Känner mig duktig
    duktigt!
  • jeng
    Segelvind skrev 2011-04-28 20:42:19 följande:

Men vad Fabian gör jag för fel???

Fett 65 g (67,43E)

Protein 38g (17,82E)

Kolhydrater 32g (14,75)

Kämpat som bara den idag och ändå blir det FEL!

Har bara fått i mig 886 kcal......Det är ju för böveln inte ens hälften av vad en normal kvinna ska äta per dag!!!

Kopiera in vad du har ätit så kan jag titta om du vill! Eller bara sammanfatta.

Jag kan ju direkt säga att du har ätit ungefär hälften av vad du borde av protein och fett. För lite mängder alltså. KÄnner du dig "äckelmätt" eller bara inte sugen, eller vad är det som gör att du får så små mängder?

varifrån kommer dina kolhydrater? Det är ganska mycket kolhydrater, och min gissning är att du har mättat dig själv med kolhydrater, och därmed fått i dig för lite av det du egentligen ska äta!
  • jeng

Segelvind, sorry, jag har en grinig unge så mina inlägg tar 7 svåra år att skriva Därav hann du svara Denebola innan mitt inlägg kom.

Du har ätit viktväktarmat idag.. Det är anledningen till att du hamnar tokigt. Du har för mycket kolhydrater och du har ätit alldeles för fettsnålt, och säkert känt på dig att du inte ätit jättebra mat och därmed minskat på mängden tippar jag?!

Nya tag imorgon, och se till att vara bättre förberedd för mellisar och konstiga luncher. Det finns jättemycket LCHF-vänliga saker som man kan ha i handväskan! (även om man vill sitta med och äta lunch så kan man ju äta sitt eget efteråt) 

• jeng

lillAa,
    kebabsallad de gånger jag har ätit det har gått helt åt helvete :-P tror det kan vara en bättre chansning att köra på sån fläskköttskebab på de ställen som har det, även om kryddningen på den säkert också är full med nåt så är det ju iaf inte tillsatt mjöl i köttet!! Dessutom är såserna ofta för lågfeta (filmjölk tex) och så massa grönsaker... Om man jämför med många andra maträtter ute så är det ju ett bra alternativ lixom, men man ska inte inbilla sig att man sitter och äter kött och grönsaker

I övrigt ser din dag helt ok ut  

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**