• Hoppet 3

**Den stora feta LCHF-tråden**

Loreena skrev 2012-02-01 12:04:56 följande:
    Lite middagstips:
    Tacogratäng
    LCHF-lasagne med antingen zucciniplattor el. LCHFpasta i
    Fiskgratäng
    Korvstroganof med blomkålsris
    Lövbiffgryta med lövbiff, lök, paprika, champinjoner, creme fraiche, salt, peppar och en skvätt soya.
    Kycklinggryta med creme fraiche eller kokosmjölk, goda grönsaker och valfri kryddning (curry, paprika eller kanske jordnötssmör och ingefära)

Just grytor och gratänger är ju tacksamt att värma eftersom att det håller sig fräscht och inte blir torrt.

Sedan kan du ta med kokta ägg, makrill, majonäs, skinka, keso och turkisk yoghurt som mellanmål. Finns det kyl du kan låna?
    Tack Loreena!

Hur mycket av de ska jag lägga i en sk matlåda? Hur många gram?
    Har ingen aning om jag kan ha tillgång till ngn kyl....
    Har du recept på fiskgratängen? De låter ju gott.
  • Hoppet 3
    Aroma skrev 2012-02-02 07:50:21 följande:
    Jag är lite förundrad över alla som tror att man måste räkna så in i bomben hela tiden.. Lär dig vad du får och inte får äta och ät ordentligt tills du blir mätt. Läs matrevolutionen och kostdoktorns blogg och Njut av din nya kost. Går du inte ner i vikt så justera men lite mindre mejerier eller lite mindre grönsaker om det är det man tror att man äter för mycket av. Det är lätt att man tröttnar om man räknar hela tiden, meningen är ju att detta ska bli ett sätt att leva och då måste man äta sig mätt på mat som man tycker om. Och det finns det goda förutsättningar för i den här kosten. Jag tänker som så att jag blev inte fet på en månad och jag behöver inte bli smal på en månad. Men jag vet att jag mår bra, äter gott och går ner i stadig takt med min nya livf
    Jag håller med dig ! Gick ner första tiden men hade inte mycket övervikt. (4kg)
    Gick ner 3 och sedan stod jag still. Har nu gått upp 4 och de var inte så roligt men min mage mår som sagt bra.
    Fast jag trivs inte med min kropp.....de är mitt dilemma nu.
    min kost består av

Frukost:
    2 ägg 1 msk grädde halvt paket bacon 1 kaffe med 1 msk grädde / halvt microbröd med mycket smör på med 1 kokt ägg eller 2 skivor ost.

Lunch:
    125 gr lax eller 120gr köttfärsröra med lite grädde
    1 st kycklingfile till de sallad, 1dl CF
    1 kaffe med 1 msk grädde

Middag:
    Samma som ovan eller samma som frukost

Vad äter jag fel??

• Hoppet 3
    Millavanilla skrev 2012-02-02 19:40:00 följande:
    Jag räknade ut att jag äter ca 700-1000 kcal per dag. Är mätt hela tiden. Ligger på ca 14 gram kolhydrater 90 gram protein och 70 gram fett. Förstår inte hur jag ska kunna äta mer. Det går inte ner liksom. Känns som att det är för lite kcal?
    Vad äter du då för ngt?
    Frukost, lunch och middag? 
  • Hoppet 3

Måste fråga er om detta ser ok ut?

Frukost:
    2 ägg 1 msk grädde halvt paket bacon 1 kaffe med 1 msk grädde / halvt microbröd med mycket smör på med 1 kokt ägg eller 2 skivor ost.

Lunch:
    125 gr lax eller 120gr köttfärsröra med lite grädde
    1 st kycklingfile till de sallad, 1dl CF
    1 kaffe med 1 msk grädde

Middag:
    Samma som ovan eller samma som frukost

Vad äter jag fel??

• Hoppet 3
    Carolinalovetobias skrev 2012-02-02 08:34:15 följande:
    Hur får du i dig 1 dl cf?
    Inga problem! Skrattande
  • Hoppet 3

Sitter just nu och blir inskriven på sjukhuset. De finns kyl så jag får ta med grädde och cf hit. Laktosfri kost får jag i allafall. Hoppas ju att de serveras ägg på morgonen. Bacon får jag nog hoppa nu då. Tror de blir bra i allafall.

• Hoppet 3
    Maruid skrev 2012-02-03 11:30:20 följande:
    Oj, hoppas det inte är något allvarligt!
    Ska bara opereras i hjärnan......inget allvarligt.

Undrar om någon kan ge mig tips på ngt lätt att ha i kylen som mellan mål.
    Man lär ju inte kunna ha nötter där då de kan finnas allergiker.
    Tänkte ha 90% lindt choklad.
    hoppas bara att jag inte får i mig för mycket KH. 
  • Hoppet 3

Hej på er! 
    Operationen gick bra. Sjukhuset hade annan kost men inte LCHF hihi...hade med mig både grädde, cf, majo........hihi....
    Första dygnet fick jag ju bara dropp och när jag frågade vad de var i de sa sköterskan...massa socker och skrattade....  
    Jaha.....inget jag kunde påverka. Men sedan kunde jag välja bort potäter och pasta och åt köttet med CF och grönsakerna.....

Nåväl har nu varit hemma i 1 vecka och har gått ner 2 kg........äter inte så mycket för jag har ingen stor matlust....men äter när jag måste och då bara LCHF......

Har nu även gått med i LCHF klubben ......måste komma igång med träning oxå.....

• Hoppet 3

Hej de där med ägg går bra för mig men jag måste ta bort de där vita stropparna innan jag kan laga ngt med dem. 
    Är de någon mer som gör detta? 
    De tar bara lite längre tid att fixa en omelett eller ngt annat med ägg. 

• Hoppet 3

Tips:
    Är de någon här som bor i Borås så har de ett bageri där som bakar LCHF limpor, frallor samt semlor.
    Grattis till Er! 

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**