• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • helene306
    Prinsessanz skrev 2011-03-02 17:06:10 följande:
    fast detta är ju 100% LCHF inget substitut för sötsaker..
    alting som är i kakan är ju godkänt inom LCHF och denna kladdkakan kan man äta närsom,vi har ätit den till melodiefestivalen....
    det enda i denna kakan som det är kolhydrater i är ju chokladen...och om jag mins rätt så är det 14g kolhydrater i en HEL chokladkaka 70% och du använder ju bara 50g=halv chokladkaka ,så cirka 7g kolhydrater i HELA kakan!!!!
    Grejen är ju att man tar tillåtet lchf och ersätter mot det otillåtna som man åt innan. Även om kladdkakan är ok så gäller det att tänka om och inte sitta varenda kväll och smälla i sig godsaker. Kladdkaka och annat gottigt i lchf-väg är att ta till OM man vill unna sig något gott utan att gör avkall. Det är inte meningen att man ska baka kladdkaka eller göra chokladmousse var och varannan dag och mumsa framför tv:n. Då är man lika taskig kålsupare som innan bara att man äter tillåtet. För mig är det hela tänket. Äter jag godsaker á la lchf så underhåller jag mitt sug. Jag vill ha bort hela denna grejen med att alltid äta något gott var och varannan dag. Jag gör godsaker till besök, födelsedagar osv men annars ska jag få bort hela tänket med att ha gott till filmen/tv.

Jag gjorde ofta saker innan: kokostoppar, chokladbollar, bunkrade upp med ett lager mörk choklad osv. Jättebra tänkte jag för detta är tillåtet att äta. Det är VANAN att ha något att äta jag vill ha bort så ut åkte kokostoppar, chokladkräm och chokladbollar. Den mörka chokladen är dock kvar i lådan men det nallas inte lika friskt som innan
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Linda1976
    alting som är i kakan är ju godkänt inom LCHF och denna kladdkakan kan man äta närsom,vi har ätit den till melodiefestivalen....
    det enda i denna kakan som det är kolhydrater i är ju chokladen...och om jag mins rätt så är det 14g kolhydrater i en HEL chokladkaka 70% och du använder ju bara 50g=halv chokladkaka ,så cirka 7g kolhydrater i HELA kakan!!!!
    Det är i 90% Lindts det är 14 gram/100 gram!
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Prinsessanz
    helene306 skrev 2011-03-02 17:14:34 följande:
    Jag svarade ovan: Jag vill inet göra en stor kladdkaka ifall jag inte gillar den. Det är bättre att testa halva receptet ifall den åker i sopen.
    Prinsessanz skrev 2011-03-02 16:30:54 följande:
    i kladdkakan ska det väl vara 3ägg har jag för mig,hur fixar man 1,5ägg??
    kan inte för mitt inre se hur man skulle kunna få till 1,5vita....eller 1,5 gula för den delen....

nej gör HELA kladdkakan ,annars missar ni ju hela grejen!
    vad är du rädd för??
    Enkelt: Jag tog 2 ägg. Vem delar ett ägg om det inte är kokt? Sånt balt är jag för lat för. Jag är inte rädd för ngot men det är ett enormt slöseri med varor om jag bakar en hel kladdkaka som sen slängs.
    så hur gjorde du,du säger att du tog 2ägg,mer då??
    eftersom du inte följde receptet,kan ju resultatet bli totalfel och du kan säga att den inte var god!
    jag tycker du ska testa att följa HELA receptet till punkt och pricka och sedan säga här vad du tyckte,för jag tror INTE du kommer tycka den är äcklig. vem gillar INTE chokladkladdkaka lixom??

enormt slöseri med 3ägg,50g smör och 50gram choklad,herre min jesus!!    ,till och med jag som bara har 2.000kr till mat /månad har råd att avvara detta om man inte skulle tycka om det.

nej tänker inte lägga mer energi på detta,men en tanke bara,varför äter man LCHF om man inte följer det som står,då kan man ju likaväl strunta i LCHF.
  • Ekorrfamiljen

Ja, precis så menade jag Helene!

För övrigt ska man väl undvika mjölk, även den röda 3 %-iga när man LCHF:ar. Det blir ju sjukt många kolisar om man dricker några glas per dag?

Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • Ekorrfamiljen

Prinsessanz: Eh, hur menade du nu? Man måste ju få experimentera lite även om man ska äta LCHF? *förvirrad*

• helene306
    Kaya skrev 2011-03-02 17:05:03 följande:

HALLÅ HALLÅ!

Jag efterlyser lite tips och information från er erfarna LCHF-människor! Jag har läst en massa på nätet men har ändå några frågor som jag inte hittar svaren på.

Erkänner att jag har varit skeptisk till alla anti-kolhydrat-metoder sen jag körde proteindiet (typ Atkins) för många år sen och visserligen gick ner i vikt och blev av med min acne MEN samtidigt fick ont i lederna.

Nu har jag börjat tänka om, har så många diffusa problem med huden, magen, hormonsvängningar (?) osv så det kanske är dags att göra något radikalt med dieten, och då har jag läst på och sett att många som kör LCHF upplever att de blir kvitt sådana typiska "tantproblem" som ingen läkare bryr sig om men som är jobbiga för den som har dem.

Min vanliga kost är ganska traditionell NYTTIG mat, renlevnadskost, träningsmat, mycket grönsaker och helst ekologiskt, med medvetenhet om GI och olika typer av kolhydrater, och en strävan efter att kombinera livsmedel så det inte blir för mycket snabba carbs "på egen hand" (dvs om jag äter frukt äter jag gärna lite ost och/eller nötter till så det blir bättre balans).

Men mina "laster" är typisk kolhydratstinn "comfort food" som mackor, så min (lilla) övervikt och allmänna känsla av att kroppen är lite i obalans beror säkert delvis på ett visst överskott på carbs.

Tänkte därför TESTA att köra lite LCHF, åtminstone något åt det hållet, under en period.

Min första fråga är därför om det är någon idé över huvud taget att köra "lite åt LCHF-hållet" utan att göra det till 100%? Om man inte håller sig till EXTREMT små mängder kolhydrater, och därmed inte hamnar i ketos, betyder det att man inte har någon nytta av att öka på fettet och minska på kolhydraterna?

Kan det i själva verket bli så, om man fortfarande äter mer kolhydrater än en strikt LCHF-diet, att man får motsatt effekt då det låga men ändå till viss del bibehållna kolhydratintaget hjälper kroppen att LAGRA in det extra fettet istället för att uppmuntra kroppen att BRÄNNA fett?

Det jag framför allt tänker på är sådana livsmedel som jag äter MYCKET av nu och som jag helst inte vill vara utan, typ nötter (inkl jordnötter och jordnötssmör) och frön. Vissa verkar tycka att det är OK i en LCHF-diet, medan andra säger att det är mindre bra (lika "giftigt" som baljväxter, linser och bönor såg jag på ett ställe) och i alla fall att man i så fall bara får äta LITE.

Likaså Oatly havremjölk och havregrädde, som säkert har för lite fett och för mycket carbs jämfört med komjölksprodukter, men som jag gillar och som känns bra för kroppen.

Sen undrar jag varför t ex ost med 17% fett (istället för det dubbla) skulle vara så "farligt"? Det är väl knappast mer kolhydrater i den osten än i fullfet ost?

Och slutligen undrar jag hur t ex BACON kan räknas som ett så fantastiskt "rent" och naturligt livsmedel, perfekt för en LCHF-kost? Rent kött kan jag förstå, men bacon är väl både rökt och kraftigt saltat? Känns egendomligt då att det skulle vara så förfärligt mycket NYTTIGARE än t ex lightprodukter med sötningsmedel.

Hoppas jag får svar! Nu ska jag gå och baka oopsies (för första gången, wish me luck!).

K

Testa att dra in på kolhydrater och se hur din kropp svarar. Att man väljer helfeta produkter är för att de mättar mer. En 17%-ig ost kanske har lika mycket kolhydrater som en 28%-ig men den med 28% mättar så mycket mer. Så, HELFETA produkter ska användas. Jag gillar inte nötter så jag äter inga men visst kan det funka som snacks. Nötter innehåller nyttigt fett men är dessto mer kolhydratrika. Du får spana innehållsförteckningar efter den nötpåsen som har lägst kolhydratinnehåll. Du måste hitta ditt sätt att äta. Vissa kan inte äta nötter alls utan att det syns på vågen, andra fixar det.
  • Ekorrfamiljen
    Linda1976 skrev 2011-03-02 17:21:50 följande:
    Det är i 90% Lindts det är 14 gram/100 gram!
    *host* Kollade den mörka (Lindt 70 %) vi har hemma nu och där var det 35 g kh/100 g. Tur att jag bestämt mig för att inte snassla så'nt om kvällarna än på ett tag.
  • helene306
    Prinsessanz skrev 2011-03-02 17:22:00 följande:
    så hur gjorde du,du säger att du tog 2ägg,mer då??
    eftersom du inte följde receptet,kan ju resultatet bli totalfel och du kan säga att den inte var god!
    jag tycker du ska testa att följa HELA receptet till punkt och pricka och sedan säga här vad du tyckte,för jag tror INTE du kommer tycka den är äcklig. vem gillar INTE chokladkladdkaka lixom??

enormt slöseri med 3ägg,50g smör och 50gram choklad,herre min jesus!!    ,till och med jag som bara har 2.000kr till mat /månad har råd att avvara detta om man inte skulle tycka om det.

nej tänker inte lägga mer energi på detta,men en tanke bara,varför äter man LCHF om man inte följer det som står,då kan man ju likaväl strunta i LCHF.
    Jag följde receptet. Till hälften. Det blir inte totalfel på något sätt. Ok om jag använt en stor form men anpassar man mängden till lagom form så går det alldeles utmärkt! Eftersom det bara är JAG som äter kladdkaka så är det fruktansvärt dumt att göra en stor kaka som jag bra tar en bit av. Varför måste jag följa recept till punkt och pricka (by the way, jag hade i Canderel ) Grejen är att man kan exprimentera och anpassa med lchf. Du vet ju inte vad kakan smakade när jag halverade receptet. Och varför ska jag strunta i lchf för att jag inte följer recept. Ge dig nu. Anpassa istället mängd efter form så går det alldeles ypperligt! Jag har fö alltid gjort halva recept i allt jag har testat och det har aldrig någonsin blivit totalfel. Då har jag ätit lchf sen 2009.

Kladdkakan var för övrigt väldigt god men helt ärligt ska jag erkänna att jag gillar inte dessa ersättare i lchf-form av kladdkka. Vill jag ha kladdkaka kan jag isf unna mig en vanlig, kolhydrat- och sockerspäckad
  • jeng
    Men många blir inte kvitt sitt sötsug om de äter söta saker, även om det är godkända saker. Vissa reagerar likadant på mejeriprodukter tex. Det sätter igång insulinet, och fettinlagringen, och som sagt även om kroppen funkar som den ska så kan sötsuget triggas igång ganska lätt. Det handlar inte bara om antal gram! Men visst är det ett bättre alternativ än andra sötsaker som inte är lchf-anpassade. men det betyder ju inte att det inte är en sötsak för det...
  • jeng

Kaya,
    Jag är även GI-förespråkare, och om du inte vill dra ner strikt på kolhydraterna, så skulle jag råda dig att inte öka på fettet lika mycket heller. Istället för 75E% fett så bör du liga på ca 65E% om du ligger runt 40-50 gram kolhydrater per dag. Sålänge du ligger på ca 50 gram (det är väldigt liberalt!!) så kommer du förr eller senare i ketos, eftersom det är mindre än vad kroppen behöver för att klara dig. Så då får du som oss andra lchf:are räkna med att om du fiskar med kolhydraterna så kommer kroppen starta fettinlagringen!

Ska tillägga att för vissa funkar det inte att äta 50 gram kolhydrater. Dom går helt enkelt upp i vikt av det. Men den bedömningen gör man efter ca 3-4 veckor. Och om det gått uppåt, eller kanske inte så mkt neråt som det borde) på vågen då, så stramar man in ytterligare. LCHF är en individuell kost, så vad du tål är olika från vad andra tål. Du måste känna efter själv. Jag skulle ju råda dig att testa fullt ut och sen se vad du tycker efter ca en månad! Sen kan man öka på kolhydraterna lite om man tycker det blir för snålt. Men visst går det att göra tvärtom också, börja på 50 gram och se om det funkar!

Vissa produkter får du ju dock låta bli, och vissa ska du välja andra istället, men det hade du redan fått en del tips om här ovanför tyckte jag. 

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**