• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • Lycka 1

Jag har läst någostans någon gång om kramp i vaderna och lchf.
    Kan inte komma på vart bara.

Nu har jag iaf fått kramp i vederna. Vaknar på nätterna av att det krampar och på mprgonen har jag ofta ont.
    Någon som vet varför det kan bli så med just lchf?
    Kan jag ha brist på något då?

• MrsMurphy
    jeng skrev 2011-03-02 20:51:28 följande:
    kolhydratjakten.blogspot.com
    första inlägget ligger ute nu! prenumerera gärna!!  
    Försökte sätta på prenumeration men det kommer bara upp en herrans massa text... Men kul initiativ! Jag ska följa!
    Allt är såååååååå naturligt så...
  • Lykka
    Linda1976 skrev 2011-03-02 21:01:30 följande:
    Men låt säga att du varit allergisk, då HADE du ju varit tvungen att äta specialmat. Typ glutenintollerant och sojaallergisk - då kommer man inte särkskilt långt med pulverbaserat/panerat.

Sätt din hälsa först, och ta med egen mat - jag hade vägrat förskole/skolmat (eller var du nu jobbar). Din hälsa kommer först, och som sagt - hade du varit allergiskt hade inget sagt nåt. I värsta fall får du väl ljuga!
    Jo, det kan man ju göra men det är lite mer invecklat än så. Jobbar till exempel med anorektiska tjejer till och från och det är inte riktigt bra att börja mixtra med egen mat och plocka bort och lägga till. Det pedagogiska ligger just i att hålla det till det normala, säga vad man vill om LCHF eller inte med på jobbet är det traditionell mat enligt livsmedelsverket som gäller när det kommer till de anorektiska helt enkelt. De vet redan att jag inte är allergisk. Men jag förstår hur du menar!
  • jeng
    Linda1976 skrev 2011-03-02 21:04:43 följande:
    Man kanske ska acceptera att normalviktiga friska människor vill äta vanliga kakor på kalas? Det är ju trots allt inte heroin
    Jojo, klart att dom får äta vad dom vill! Men inte nödvändigtvis hemma hos mig?
    Det är ju som att säga att lchf är nåt mumbojumbo som inte är gott nog åt andra... 
  • jeng
    Lycka 1 skrev 2011-03-02 21:07:13 följande:

Nu har jag iaf fått kramp i vederna. Vaknar på nätterna av att det krampar och på mprgonen har jag ofta ont.
    många kan få det som omställningsbesvär. hur länge har du hållt på?
    man kan också ha brist på nåt. hmm. magnesium va? men jag tror det vanligaste är att man har det som omställningsbesvär, och då återkommer det ju kanske om man fuskar. 
  • trazzlan
    Lykka skrev 2011-03-02 20:38:10 följande:

En fråga till er som vet...

Hur viktig är det här med ketos? Måste man befinna sig i ketos för att gå ner i vikt? Alltså, är det så att om man inte kan befinna sig i ketos så är inte LCHF lönt för att gå ner i vikt?

Jag kommer kunna hålla mig borta från kolhydrater till 80% men på mitt jobb ingår det att äta pedagogiska måltider. Jag kan ju självklart hoppa över potatisen osv men kommer ju behöva mjöl ibland om de tex. lagat panerat, pulverbaserat eller så.

Är det ALLT eller INGET när det kommer till viktnedgång? För isf får jag kanske ta viktväktarna ändå... Trivs dock bra med att äta LCHF.

Jag jobbar också på förskola och var lite orolig för pedagogiska måltiderna men det har hittills gått bra för barnen är så hungriga att de inte märker att jag hoppar potatisen och pastan. Jag äter det jag kan tar med mig kokosfett, nötter och någon ostbit som mellanmål. Oftast funkar det bra men vissa dagar blir det lite hungrigt...någon gång har jag med tex fläsk som när det var raggmunk men barnen föredrar ju raggmunk.
    Lycka 1 skrev 2011-03-02 21:07:13 följande:

Jag tror att det är magnesiumbrist, testa med att äta några paranötter per dag så brukar det hjälpa. Jag hade själv samma problem men äter lite nötter nästan dagligen för att slippa.
    Fyra fina flickor och en trött mamma
  • Prinsessanz
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-02 17:29:05 följande:
    *host* Kollade den mörka (Lindt 70 %) vi har hemma nu och där var det 35 g kh/100 g. Tur att jag bestämt mig för att inte snassla så'nt om kvällarna än på ett tag.
    ja 35 per hundra ger ju 17,5 i en hel laddkaka,delar på på kladdkakan med din samo  får du i dig 9kolhydrater!! (((17,5/2= 9)
    delar du med 3 vänner får du i dig 4,3 g kolhydrater! (17.5/4= 4.3)
    varken 9 eller 4g kolhydrater gör nåt får mig och sambo eftersom vi får äta 25g kolhydrater var per dag!!!!

jag kan inte förstå vad ni nojjar om!!

alla äter det de mår bra utav  och sålänge jag håller mig till LCHF kosten OCH max 25g kolhydrater/dag så mår jag bra!!!
  • Linda1976
    jeng skrev 2011-03-02 21:20:58 följande:
    Jojo, klart att dom får äta vad dom vill! Men inte nödvändigtvis hemma hos mig?
    Det är ju som att säga att lchf är nåt mumbojumbo som inte är gott nog åt andra... 
    Nej det tycker jag faktiskt inte... Men ibland får man vara lite socialt smidig. Visst, hittar man recept som man ändå inte märker skillnad på (tex har jag bjudit på lchfpannkakor och hallongrädde - INGEN klagar! ) ..

Men börjar man bjuda på "konstiga saker" ur "vanliga" människors ögon så blir de ju inte direkt positivt inställda. Jag bjuder gärna på lchf-middagsmat och dessert  - bjuder sällan på kakor. Men just på tex dotterns födelsedagskalas så är det hennes önskan som går först, inte mina ideal. Man får välja sina tillfällen helt enkelt. 
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    Lykka skrev 2011-03-02 21:19:01 följande:
    Jo, det kan man ju göra men det är lite mer invecklat än så. Jobbar till exempel med anorektiska tjejer till och från och det är inte riktigt bra att börja mixtra med egen mat och plocka bort och lägga till. Det pedagogiska ligger just i att hålla det till det normala, säga vad man vill om LCHF eller inte med på jobbet är det traditionell mat enligt livsmedelsverket som gäller när det kommer till de anorektiska helt enkelt. De vet redan att jag inte är allergisk. Men jag förstår hur du menar!
    Ja, då är det ett dilemma, det förstår jag! Men jag vidhåller: FEJKA allergi, allergi kan bryta ut i alla åldrar. Hälsan går först. Skulle jag äta enligt SLV så skulle jag dö sockerdöden, mitt sockersug är fruktansvärt.... förutom när jag äter lchf då

Men det beror ju såklart på hur känslig du är och vad ditt mål med lchf är också  
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Prinsessanz
    jeng skrev 2011-03-02 17:46:24 följande:
    Men ursäkta??
    En grundregel i LCHF är att inte äta eller köpa hem livsmedel med mer än 5/100... hur kom då den 70%iga chokladen hem till dig om du är en sån strikt regelföljare undrar jag?

Det fattar väl vem som helst att godsaker är godsaker, och även om de skulle råka vara godkända enligt nån viss princip så går det ju itne att äta dom hur som helst.

Och varför överhuvudtaget måste du attackera någon bara för att dom fick för sig att det räckte med en halv kladdkakesats istället för en hel? Det är väl ändå att gå över styr! Oavsett anledning så gör man väl precis som man vill. Tänk om Dr Dahlqvist skulle komma hit och skälla på mig bara för att jag gjorde en HALV SATS viff stroganoff i förra veckan... 
    ja,hur om det receptet igenom till www.lchfrecept.com
    måntro?? för där hittade jag ju det!!

Som jag sagt innan kosten heter LÅGA kolhydrater och vilken nivå bestämmer man själv!!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**