• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • jeng
    Prinsessanz skrev 2011-03-02 17:22:00 följande:
    så hur gjorde du,du säger att du tog 2ägg,mer då??
    eftersom du inte följde receptet,kan ju resultatet bli totalfel och du kan säga att den inte var god!
    jag tycker du ska testa att följa HELA receptet till punkt och pricka och sedan säga här vad du tyckte,för jag tror INTE du kommer tycka den är äcklig. vem gillar INTE chokladkladdkaka lixom??

enormt slöseri med 3ägg,50g smör och 50gram choklad,herre min jesus!!    ,till och med jag som bara har 2.000kr till mat /månad har råd att avvara detta om man inte skulle tycka om det.

nej tänker inte lägga mer energi på detta,men en tanke bara,varför äter man LCHF om man inte följer det som står,då kan man ju likaväl strunta i LCHF.
    Men ursäkta??
    En grundregel i LCHF är att inte äta eller köpa hem livsmedel med mer än 5/100... hur kom då den 70%iga chokladen hem till dig om du är en sån strikt regelföljare undrar jag?

Det fattar väl vem som helst att godsaker är godsaker, och även om de skulle råka vara godkända enligt nån viss princip så går det ju itne att äta dom hur som helst.

Och varför överhuvudtaget måste du attackera någon bara för att dom fick för sig att det räckte med en halv kladdkakesats istället för en hel? Det är väl ändå att gå över styr! Oavsett anledning så gör man väl precis som man vill. Tänk om Dr Dahlqvist skulle komma hit och skälla på mig bara för att jag gjorde en HALV SATS viff stroganoff i förra veckan... 
  • jeng

NI pratade om helfettsprodukter, och det är ju vad man ska äta inom lchf. Jag vill dock bara påpeka för Kaya att ligger man närmre GI (vilket det rent insitnktivt kändes som att du skulle göra) så är det andra bullar som gäller. Då ska man som sagt sänka fetthalten i det man äter, och man bör också ha viss koll på kalorierna. Även om man inte räknar, så innebär det att man inte kan ta lika mycket smör när man steker, och man kan välja en lättfraiche istället för den helfeta (obs, absolut inte dom smalaste konstiga lightvarianterna!!!)

Att kombinera högfett med för mycket kolhydrater är nog det sämsta man kan göra. Så det gäller att bestämma sig för vilken väg man vill gå innan man börjar, så man inte spretar och riskerar att både må sämre och gå upp på vågen! 

• MrsQuitaz
    jeng skrev 2011-03-02 13:25:36 följande:
    Åhh vad var det nu du inte kunde (ville) laga? Fläskkött?

iaf så har Dahlqvist toppenrecept på biffstroganoff, den kan man också göra med kyckling tex.
    Det finns ju många olika typer av gratänger där man kan variera fyllning och kryddning, det tycker jag är bra när man inte har så mycket orka att stå och laga mat.
    tacos på lchf-vis är ju alltid gott fisk i ugn med grädd och citronsås, köttbit med sparris och bearnaise (äter vi ofta) jag gjorde en helt suverän köttfärssås härom dagen!!
    en kycklingsallad med fetaost och oljedressing eller vitlöksdressing på CF kanske. wok av olika slag...

ja..... nåt som lät intressant, så kan jag utveckla recepten  
    Tack för svar, ja det är lite motigt med matlagningen nuförtiden så jag är glad för dina tips.
    Jag tar gärna recept på stroganof, någon god gratäng (hört något om en kålgratäng med köttfärs) och gärna tacos också.
    Jag gjorde köttfärsås häromdagen som jag åt med zuccini (hyvlat så det såg ut som rejäla tagiatelle) men såsen är ju inte direkt fet utan en vanlig sådan. Hur gör du din?

Jag har dessutom ett annat problem, jag känner ingen hunger, inte alls! Jag kan äta ett ägg på morgonen bara för att och sen kan klockan bli 18 utan att jag är hungrig och så ska det väl ändå inte vara? Gör jag något fel tro?
  • MrsQuitaz
    MrsMurphy skrev 2011-03-02 13:28:26 följande:
    Jag har hamstrat recept och tips här i tråden/andra trådar så jag sitter här med ett 19 sidors word dokument. Jag kan maila över om du vill? Skrattande
    Å gärna! Jag inboxar dig min email adress, tack!
  • viggooden

Är det någon som har hittat någon bra korv eller vilken är bäst jag brukar köpa en lammkorv med 90% kött men den hade 6% kolhydrater är det dumt att äta det? sen hittade jag i frysen scans bratwurst med 4% kolhydrater är det ok eller? scan hade en påläggs ekologisk medwurst med 1% kolhydrater den borde väl vara ok ( den var i alla fall god ) 
    Kålrot är det någon som äter det? eller är det dumt? hittade en lista där kålrot hade drygt 4% kolhydrater, tycker om rotfrukter i ugn.   

• helene306
    jeng skrev 2011-03-02 17:51:16 följande:
    NI pratade om helfettsprodukter, och det är ju vad man ska äta inom lchf. Jag vill dock bara påpeka för Kaya att ligger man närmre GI (vilket det rent insitnktivt kändes som att du skulle göra) så är det andra bullar som gäller. Då ska man som sagt sänka fetthalten i det man äter, och man bör också ha viss koll på kalorierna. Även om man inte räknar, så innebär det att man inte kan ta lika mycket smör när man steker, och man kan välja en lättfraiche istället för den helfeta (obs, absolut inte dom smalaste konstiga lightvarianterna!!!)

Att kombinera högfett med för mycket kolhydrater är nog det sämsta man kan göra. Så det gäller att bestämma sig för vilken väg man vill gå innan man börjar, så man inte spretar och riskerar att både må sämre och gå upp på vågen! 
    Det är här många nybörjare gör fel. Jag var en av dem när jag först testade januari 2009. Jag trodde att det helt enkelt var att hytta i med smör och hälla på med grädde och minska kolhydraterna något. Vad hände? Jag gick inte ner ett gram och hade konstant ont i magen i 1 månads tid då jag testade. Lchf funkar ju inte! Så. Jag la av. Sen läste jag på, beställde böcker hit och dit och började igen sommaren 2009. Sicken skillnad! Jag gick ner, hade inte ont i magen och mådde hur bra som helst (när omställningsbesvären gett sig dvs )

Vill man fortsätta vara stor, eller tom bli större: då är helfeta produkter ihop med kolhydrater ett utmärkt alternativ (läs för guds skull med en ironi )

Vi är alla olika och det som funkar för en kanske inte funkar för en annan. Därför måste man hitta sin gräns och sitt sätt. Jag mår bäst om jag håller mig runt 20 g kolhydrater om dagen. Oftast äter jag mer men ibland mindre.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    viggooden skrev 2011-03-02 17:57:59 följande:
    Är det någon som har hittat någon bra korv eller vilken är bäst jag brukar köpa en lammkorv med 90% kött men den hade 6% kolhydrater är det dumt att äta det? sen hittade jag i frysen scans bratwurst med 4% kolhydrater är det ok eller? scan hade en påläggs ekologisk medwurst med 1% kolhydrater den borde väl vara ok ( den var i alla fall god ) 
    Kålrot är det någon som äter det? eller är det dumt? hittade en lista där kålrot hade drygt 4% kolhydrater, tycker om rotfrukter i ugn.   
    Jag är inet så förtjust i korv men 6% tycker jag är helt ok om man inte hittar ett bättre alternativ! Jag köper Icas finaste falukorv, 3,5 g kolhydrat. Småländska isterband, 9 g kolhydrat. Det är den enda korv jag köper. 4% är helt ok!
    Pålägg köper jag inet heller, just för att vi inte äter det så mycket. Kolla innehållsförteckning. Vissa pålägg innehåller socker och annat skräp (det beror ju på hur strikt man kör). För min del tycker jag kålroten är ok. Visserligen strävar man efter att äta ovanjordgrönsaker men ibland är det gott med annat. Jag äter t.ex morötter då och då (älskar kokt morot i grytor/soppor!) så det tänker jag inte plocka bort.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • MrsQuitaz

Vilket prat om kladdkaka, är det någotn som har lust att lägga ut det berömda receptet?

• jeng

Ja, och jag som i höstas var tvungen att dra ner till 10 gram per dag för att inte fara ur ketosen titt som tätt, ligger nu på ca 30 gram per dag och har full ketos. Så det skiljer sig beroende på hur man mår och såna saker också!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**