• MrsMurphy

**Den stora feta LCHF-tråden**

The Kittycats skrev 2011-03-14 14:25:55 följande:
    Bra att du kan se det som underhållande iaf....
    Känner bara att jag blir lite trött när jag läste ditt förra inlägg om någon hade sagt att det kan vara farligt.
    Tur att vi ska till fjällen med min familj, tror inte att det är så diskussionslystna (det är mer jag som vill att mamma ska testa LCHF för sin värk )
    Men uppriktigt sagt så har jag nog ganska bra koll på saker. Jag har ju varit insnöad på livsmedelsverket, jag har suttit i över ett år och ylat mig blå om vilka idioter LCHF:are är. Jag har koll på livsmedelsverket, jag har läst mycket av studierna, nu är jag tämligen inläst på detta också. Så argumenten som förs mot mig har jag en gång i tiden smackat med, nu är det bara motsatt. {#emotions_dlg.djavulsk}

Jag skulle inte påstå att jag inte är påläst och bara hoppar på en bantningstrend, för det är ju inte det det handlar om. Jag brukar snöa in rätt hårt, beta av studier och för mig är detta rimligt och logiskt, kan inte riktigt hitta något som talar emot detta heller. Så det gäller bara att hålla i hatten och njuta av "stormen"! Skrattande *gnuggar knogarna*
    Allt är såååååååå naturligt så...
  • MrsMurphy
    yena89 skrev 2011-03-14 14:42:56 följande:
    Fast du får komma ihåg att det faktiskt inte finns långtidsstudier som bekräftar att LCHF är bra i längden. Däremot finns det studier så visar att minskad intag kolhydrater och ökad mängd fett ger positiva hälsoeffekter :P
    Men just LCHF, med max 20-50g om dagen finns inga studier på.
    Det vet jag, samtidigt så är ju livsmedelsverket i blåsväder också. Tror att båda "lägren" har en hel del att bevisa framöver. Men jag kör på logik, det kommer man långt med.
  • MrsMurphy
    yena89 skrev 2011-03-14 14:53:00 följande:
    Snackar vi om SLV 93 (tror jag) studier nu? ;) Där bara 1 skulle kunna visat att fett är farligt och dom andra inte hade ett dugg med saken att göra? ;) ahaha

Du kommer säker nämna Ancel Keys med :P eller att fetman ökat de senaste 50åren sen råden ändrades :P
    Visst spelar Donken och BurgerKing in en del också men aa :P
    Ungefär så ja...  

Men ser man till logik, frukt påverkar blodsocker=hunger/sug. Äter man inte produkter med kolhydrater så slipper man detta. Många grönsaker innehåller tom ännu mer näringsämnen än frukt och hur överlevde folk i detta landet tidigare innan apelsiner/bananer skeppades över halva världen? Så vad är syftet med frukten, egentligen? 

Skörbjugg så mig veterligen så är det en student som livnärde sig på pasta/nudlar som senast dog av det i detta landet. Aldrig hänt inuiter vad jag har hört.

Vi äter ju inte mer kött än råden, vi fyller på med grönsaker och fett, skulle fett vara skadligt så är det ju fantastiskt att mänskligheten ens lyckats utvecklats eftersom det var ju huvudsakliga "bränslet" en gång i tiden.  
  • MrsMurphy

Jag tycker att när man bara försöker hitta logiken i allt så känner man sig ju ytterst frågande till hur mänskligheten överhuvudtaget har utvecklats och kunna leva kvar på denna planet. Alla har ju så olika utbud överallt, men någonting som är genomgående är att frukt/grönsaker inte växer hela tiden året runt överallt i överflöd, allt har säsong. Och nu är det så dödsviktigt helt plötsligt att klämma i oss saker som det inte fanns en sportslig chans att få tag i i affärena bara för 40 år sen typ.  

• MrsMurphy
    Lady Dahmer skrev 2011-03-14 16:40:16 följande:
    plus att frukten idag är mycket mycket sötare än vad den var för femtio, hundra år sedan. Vi har ju kultiverat den. (heter det så på svenska?)
    Precis!

Argument var ju att folk inte levde lika länge förr heller. Men nu har vi sjukvård, vi har varma och torra bostäder, vi har inte sabeltandade tigrar som skuttar runt, vi försöker inte döda vår mat med spjut typ. Kooooooooooonstigt att de dog lite tidigare... Obestämd 
  • MrsMurphy
    jeng skrev 2011-03-14 19:42:27 följande:
    Och hur strikta är ni med lightläsk?
    Jag är ju läskoman normalt, men bara light (hatar vanlig läsk) ... Har ju självklart dragit ner på det, men pallar inte sitta och dricka vatten på kvllen, så antingen blir det läsk eller så blir det vin. Vinet lär ju vara bättre på rätt många punkter, men man vill ju ha nåt alternativ också...
    Jucea, ibland känns vi ganska snarlika, faktiskt... Jag dricker light, vid behov. Nu kanske jag svär i kyrkan men jag har väl inte funnit något revolutionerande hälsovådligt, inte utöver att jag inte har ett intresse att bli fanatisk hälsomänniska. Det jag har problem med light/lätt beträffande mat är väl att den maten triggar igång hunger/sug. Läsken har inte den effekten på mig. 

Hör och häpna gott folk! Stupstocken avskaffades. Hon med läkare/hälsofarligt utesluta etc, visade sig att hon pluggat till folkhälsovetare. Vi insåg att det inte fanns någon mening att vi ens började diskutera detta för vi kommer aldrig bli eniga.
  • MrsMurphy

LinneaEleonora: Det jag skulle göra är att maxa upp med allt gott som är tillåtet och låta honom äta sig så äcklat mätt på godsaker. Brie, ölkorv, mandlar, goda saker, att fylla på så att det inte finns utrymme kvar helt enkelt att reagera och sakna andra saker. Inte bara satsa på strikta måltider utan att fylla upp med livets goda i kylen så att inte en tanke av saknad ska få möjlighet att slinka in. Varje gång som kylskåpet öppnas så ska det finnas en orgie av njutning av andra produkter som slår i ansiktet. Det tror jag gör susen iaf, det har varit min strategi iaf och hittills har jag inte saknat något. Skrattande

• MrsMurphy
    LinneaEleonora skrev 2011-03-14 20:39:33 följande:
    Snälla ni är som kommer med era goda idéer :) Jag ska kämpa med honom. Han har så ont i sin ena höft och kan knappt gå ibland så han måste verkligen tappa kilon nu. Idag är första dagen som han har klarat sig utan värktabletter sa han så benet är lite bättre men han har varit så nere i alla fall. Bra tips med orgien av njutning. Det enda är att han har en förmåga att äta för mycket. Jag med för den delen. Men det kanske är bättre att äta för mycket av detta och sen minska portionerna än att behöva ge upp? Ska jag säga åt honom att sluta räkna kolhydrater nu i början tycker ni? Som det är nu känner han att han måste äta ca 20 g kh per dag. Kanske är bättre att börja med att ta bort de största intagen?
    Jag tycker ni ska skippa det strikta i början! Uteslut helt enkelt de största bovarna, rensa upp ordentligt! Och fyll på av godsakerna och låt det vara fritt fram utan räknande, strikthet, förbud. Rensa ut och kör orgie, för att eliminera de största energitjuvarna av att "livet med förbud". För ärligt så blir man så superäcklad när man överdoserar av fett och inga kolhydrater som kickar igång. Kräks Inget blir ju gott, inget sug, ingen hunger för man är så genuint överäcklad om man får fria tyglar på gott och fett. Det är min upplevelse iaf! Men för att få igång ett intresse för vad detta faktiskt innebär, på sikt! För det är ju njutning. Men att försöka lura en potatisälskare med substitut som blomkål är nog dödsdömt. Men är han livsnjutare av rang så finns alternativ, och han komnmer nog att storkna och sakna fräschare alternativ såsom blomkål. Förr eller senare...
  • MrsMurphy

Ska bara tillägga så att det inte missuppfattas, när jag säger rensa ut så menar jag rensa ut. Så ni inte hamnar i mycket fett OCH mycket kolhydrater. Total utrensning men fyll upp ordentligt med fetare och godare, tillåtna alternativ. Så att det inte blir kaka på kaka. Men så att det blir fria händer i orgie en vända för jag tror faktiskt att han storknar på ett par dagar. Dock så blir man ju stressig när det kommer till denna form av övervikt.  

• MrsMurphy
    Emeraldy skrev 2011-03-14 21:03:57 följande:
    Jag klarar mig utan problem utan ris/pasta/potatis, det är inga bekymmer. Men frukosten! Jag vet inte vad jag ska äta! Efter bara tre veckor är jag så less på ägg så jag nästan får kväljningar bara jag tänker på det! Och tanken på att äta äcklig bacon och korv eller nåt annat till frukost ger mig bara rysningar! Vad äter ni?? Har provat en del recept på brödliknande saker, men det smakar ju apa (nötbröd, det otroligt hypade pones samt lembas). Jag saknar bröd!!!

Och på helgerna, när jag vill unna mig nåt gott, jag vet inte vad jag ska äta som kan tillfredställa min enorma längtan efter godis och chips!

Suck. Allt som kändes så oerhört bra i början känns bara skit just nu
    Jag gör mitt eget knäcke med mycket smör och ost på, för mig är det en njutning utan dess like. Killen som inte är lika strikt kör på turkisk youghurt med lite hallon, det dra ju iväg lite mer men han uppskattar det. 

Kvällssnack är ju jag väldigt inne på dessa som man inte ska köra så överdrivet ofta. Mandlar, hallon med vispgrädde med vaniljpulver.... Men ska man köra helt strikt så blir detta bara pannkaka som allting annat, det ska inte vara jobbigt och en pina för då fungerar det aldrig. Man måste hitta alternativen som fungerar för sig själv. 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**