• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • shadowstorm

- 1 kg :) Går framåt iaf. :) Men jag är sjukt trött och mår illa, plus jag känner av mina pms som jag aldrig annars brukar göra? :(

Idag får jag hem ny slaktat nöttkött från trakten :) Kan det bli bättre? :)

• helene306
    Maddisen80 skrev 2011-03-03 08:22:43 följande:
    hej idag ska jag äta på thailändsk restaurang , men sen ska jag skärpa mig
    Det är inte fel Skippa, alternativt dra ner på ris och nudlar så funkar thailändsk jättebra. När jag käkar sånt tar jag grytor och wookgrönsaker och tar inget ris (nudlar har jag aldrig testat). Visst såserna kan innehålla socker och soja och annat men sånt blundar jag för där och då. Det är inet så att jag käkar thailändskt varje vecka
    shadowstorm skrev 2011-03-03 08:34:01 följande:
    - 1 kg :) Går framåt iaf. :) Men jag är sjukt trött och mår illa, plus jag känner av mina pms som jag aldrig annars brukar göra? :(

Låter som du har omställningsbesvär. Jag var fruktansvärt seg i kroppen när jag hade omställningsbesvär.dMin pms tycker jag är bättre men när jag frågade maken igår fick jag bara en blick. Vet inte hur jag ska tolka den
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Maddisen80
    helene306 skrev 2011-03-03 08:45:05 följande:
    Det är inte fel Skippa, alternativt dra ner på ris och nudlar så funkar thailändsk jättebra. När jag käkar sånt tar jag grytor och wookgrönsaker och tar inget ris (nudlar har jag aldrig testat). Visst såserna kan innehålla socker och soja och annat men sånt blundar jag för där och då. Det är inet så att jag käkar thailändskt varje vecka

Låter som du har omställningsbesvär. Jag var fruktansvärt seg i kroppen när jag hade omställningsbesvär.dMin pms tycker jag är bättre men när jag frågade maken igår fick jag bara en blick. Vet inte hur jag ska tolka den
    Hej okis vad bra då kan jag vara lugn :=)
  • Lady Dahmer
    Lycka 1 skrev 2011-03-03 08:31:56 följande:
    Någon som har recept på fläskpannkaka?

Tänkte göra vanliga pannkakor till barnen ikväll och blev lite sugen själv också.
    Hittade ett paket med fläsk i frysen så jag tänkte prova göra fläskpannkaka i ugnen.
    Men är det någon som har recept på smeten?
    jag hittade på ett eget som är apgott. Man kan säkert peta in mandelmjöl också om man vill, men det blir bra konsistens som det är.

http://ladydahmer.blogg.se/lchf/2009/september/kesopannkaka-a-la-lady-dahmer-eller-oopsie.html

(man kan även mixa keson om man vill ha pankakan fastare)
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.se/
  • Maddisen80

Grattis till din  viktminskning ,de är superbra jobbat
  • Lady Dahmer
    Kaya skrev 2011-03-03 08:22:27 följande:
    Jag skrev ett lång inlägg som bara försvann! Blä!

TACK för alla svar. Jag känner mig LITE mer upplyst även om det verkar finnas många OLIKA åsikter och uppfattningar om LCHF i tråden...

Sitter på tåget nu och mår illa. Har visserligen just haft influensa och är inte helt bra än, men det kan säkert också vara lite omställning av kosten som spökar fast jag bara har nosat på LCHF i ETT DYGN!

Frukost: Varm choklad av vatten, kakao, Oatlygrädde. Dubbelmacka av oopsiebröd med Bregott, helfet ost, skinka och sallad. Dofilus.

Jag blev lite besviken på oopsiebrödet som jag bakade första gången igår, jag hade hoppats att det skulle kännas "brödigt" men det kan det såklart inte göra med tanke på ingredienserna. Det var mer som en omelett att lägga pålägget mellan. Nån som har tips på bra LCHF-bröd som känns/smakar mer som BRÖD? (Jag misstänker att då är vi inne på nötterna igen!?)

Till lunch har jag med mig äggsallad av 2 kokta ägg, en halv avocado, dill, helfet creme fraiche, lite majonäs. Till mellis jordnötter (jag vet, för mycket carbs per 100g men det var vad jag fick tag på i skåpet när jag steg upp kl 5 imorse... *gäsp*) Hoppas jag klarar mig på detta tills jag kommer hem sent ikväll!

K
    det är vanligt att man misslyckas med oopsie. Och då bir de mer äggiga.
    så här ska en oopsie se ut:
    http://ladydahmer.blogg.se/lchf/2009/september/lady-dahmerska-oopsies.html

annars är pones ett bra bröd eller lembas som jag personligen tycker om:
    http://ladydahmer.blogg.se/lchf/2010/march/drommen-om-en-aggakaviarmacka-kan-bli-verklig.html
  • ölger

Har ju börjat läsa ikapp tråden men det är ju mååånga sidor

Vet att jag såg någon som skrev efterlyste sådana som gått ner det man vill och funderar på hur man fortsätter men nu hittar jag inte det inlägget... Jag är iaf en sådan

Jag har gått ner 19 kilo sedan april förra året och är ganska chockad över hur "lätt" det varit. Nu väger jag ca 68 kilo till min 175 cm och känner mig jättenöjd med det.

Hur tänker ni andra, tänker ni fortsätta med strikt LCHF när ni nått ert mål eller försöka hitta en balans som funkar med liiite mer kolhydrater?

För mig lutar det nog åt det sista... Jag hade kommit ner i 69 vid nyår och efter det tillåtit mig att äta lite mer kolhydrater och jag mår inte sämre av det. Har faktiskt gått ner ytterligare ett kilo sedan dess och inte känt att jag mått dåligt på annat sätt heller av kolhydraterna. En sak är ju iaf säker, kommer ALDRIG att äta så mycket kolhydrater igen som jag gjort före LCHF!

Vore iaf kul att höra lite hur ni andra tänker...

• jeng
    tiiitti skrev 2011-03-02 21:52:22 följande:
    Har varit inne och läst.verkar bli en jättebra blogg.
    Jag är nybörjar i lchf. och har varit inne lite på gi förr.

Jag kommer följa din blogg för att lära mig mer. Jag brukar blanda ihop lchf och gi, och har ibland svårt att se skillanderna. så de kommer nog bli en blogg som passar mig. 
    Vad kul!
    Hoppas du kommer gilla fortsättningen! Har fått många bra kommentarer och glädjerop, så jag är peppad att skriva nästa kapitel!  
    Prinsessanz skrev 2011-03-02 22:11:46 följande:
    nej det är DU som ska läsa på bättre,för det spelar ingen roll om du äter hela dagsransonen vid ETT tillfälle eller delar upp det på flera!!

såhär står det ORDAGRANT på sidan 16  i "Doktor Dahlqvists och Airams
    LCHF - kokbok"

Måltidsfördelningen

Många traditionella dieter och kostråd inefattar rekomendationer om när man ska äta och hur man ska fördela måltiderna över dagen. Med LCHF- kosten behöver du inte tänka på sådant utan kan disponera måltiderna efter eget önskemål.
    Du kan äta hela dagsintaget på en måltid eler dela in det på flera.
     Då kan jag referera till Skaldeman då, om vi ska vara såna, som i GI Noll ger en tydlig fördelning över hur kolhydraterna ska fördelas på respektive måltid, och varför.
    jag tror faktiskt att Dr Dahlqvist tar förgivet att den enda måltiden man isåfall äter består av bra lchf-mat och inte kladdkaka... Det är få lchf-måltider som består av 25 gram kolhydrater, vilket du säger är ditt dagsintag av kolhydrater. Följer man reglerna så skulle det innebära 500-1000 gram grönsaker och mejeri, + proteinet som väl blir ytterligare 500 gram för att få rätt ratio.... men visst, det finns säkert dom som äter 1.5 kg mat till en sittning... 
  • helene306

Kaya: Jag gillade inte Oopsies. Tyckte de smakade äggvita. De lchf-bröd jag gillat mest är Lembas och pones. Jag gör det inte ofta eftersom jag inte saknar bröd men någon gång ibland får jag ett ryck till makens glädje Recept har jag här i min blogg under etikett bröd.

ölger: Jag har ju en bit kvar till min målvikt men jag har tänkt fortsätta som jag gör men unna mig lite mer kolhydrater i form av rotfrukter och någon frukt om jag vill. Frukt saknar jag iofs inte men OM det skulle bli någon så är det ingen fara på taket. Det finns inte en chans att jag kommer börja äta pasta, ris, potatis eller bröd igen men skulle det åka ner i liten mängd tänker jag inte sörja. Förhoppningsvis gör det inte det eftersom jag blir svullen och får ont i magen. Jag kan inte påstå att jag kör strikt nu. Hur mycket kolhydrater jag äter på en dag vet jag inte men det slutar nog på allt mellan 20-50 g. Ibland åker godis ner, ibland alldeles för mycket mejeri och skräpmat kan käkas. För mig är det inte hela världen bara det inte blir en vana som det var innan lchf!

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Lady Dahmer
    ölger skrev 2011-03-03 09:04:08 följande:
    Har ju börjat läsa ikapp tråden men det är ju mååånga sidor

Vet att jag såg någon som skrev efterlyste sådana som gått ner det man vill och funderar på hur man fortsätter men nu hittar jag inte det inlägget... Jag är iaf en sådan

Jag har gått ner 19 kilo sedan april förra året och är ganska chockad över hur "lätt" det varit. Nu väger jag ca 68 kilo till min 175 cm och känner mig jättenöjd med det.

Hur tänker ni andra, tänker ni fortsätta med strikt LCHF när ni nått ert mål eller försöka hitta en balans som funkar med liiite mer kolhydrater?

För mig lutar det nog åt det sista... Jag hade kommit ner i 69 vid nyår och efter det tillåtit mig att äta lite mer kolhydrater och jag mår inte sämre av det. Har faktiskt gått ner ytterligare ett kilo sedan dess och inte känt att jag mått dåligt på annat sätt heller av kolhydraterna. En sak är ju iaf säker, kommer ALDRIG att äta så mycket kolhydrater igen som jag gjort före LCHF!

Vore iaf kul att höra lite hur ni andra tänker...
    jag vill nog äta mer kollisar. I form av grönsaker då. Ev. ibland unna mig en
    pastarätt, fruktsallad eller synda med lite socker osv.

men jag går inte tillbaks till en kost som gjort mig sjuk och som gör att jag tappar kontrollen.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**