• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • Asereht

Nu har jag bakat Pones och just avnjutit två med smör och ost. Himla gott, såna lär det bli fler av!

Tistel med fem ♥ sticklingar ♥   Blogg: www.stickig.se
  • Egensinnig
    Knasis skrev 2011-03-03 10:27:09 följande:
    Varför steka i kokosfett istället för smör?
    För att kokosfettet är så nyttigt och även lär öka förbränningen en smula.
    Ett enkelt sätt att få i sig det helt enkelt!
  • jeng
    FiaFunderar skrev 2011-03-03 10:47:53 följande:
    Jag är inne på min 2:a vecka med LCHF och jag tycker det är stooor skillnad från vecka ett till två.

I vecka ett så kände jag riktigt hur magen drog ihop sig och jag kände mig inte svullen alls. Men den här veckan känns det inte alls så. Magen känns mer svullen (men inte mycket) och det visar inget på vågen...

Någon som har ett tips på vad jag ska göra? Är det kanske att dra ner på mejeriprodukterna?
    Kör på i minst 3 veckor innan du utvärderar, helst 4-5 veckor! Även de som går ner snabbt i början kan stanna upp helt, eller börja gå upp efter ett par veckor, så det är för tidigt att utvärdera nånting innan kroppen har hittat sitt läge och fettförbränningen har kommit igång!
  • Egensinnig

Nu har jag slutat experimentera m kolhydrater och magen mår bra igen. De 3 extrakilon försvann de med.
    Slutsatsen jag drar är att jag mår dåligt av kolhydrater även om det är så lite som 30-40 g/dag. Runt 5-10 g mår jag bäst och står still i vikt. Trodde faktiskt inte det skulle göra så stor skillnad!!! Lite kul att jag vågade testa eftersom jag varit hyfsat strikt sedan augusti.
    Otroligt skönt att känna sig mätt o nöjd igen och att magen är platt o lugn.
    Dessutom får jag PMS och mensvärk från HELVETET när jag äter mer kolisar - it just aint worth it!

Fortfarande 3 kg kvar till målvikt men nu sitter kläderna ganska bra och jag kan med lätthet shoppa kläder - lite fööör lätt faktiskt

• jeng
    Knasis skrev 2011-03-03 10:26:04 följande:
    Här hänger jag på! Tänkte ge LCHF en chans och är supertaggad!

Tänkte kolla med er om det finns en lista på vad man INTE ska äta. Den verkar vara mycket kortare än det man FÅR äta och det i massor. Hur är det med allt sånt som mango chutney, soya, tacosåser och allt annat man har i burkar i kylen? Hur är det med kryddor och andra tillbehör?

Ska rensa ur kyl och skafferi och köpa det som är tillåtet. Hjälp mig!
    Steg 1 är att du lär dig läsa innehållsförteckningar och näringsdeklarationer!
    Ska jag rabbla upp alla konstiga färdiga produkter (halvfabrikat eller helfabrikat) som du inte får äta så skulle du få en väldigt lång lista!

Mål 1 är ju att produkten inte ska innehålla socker, åtminstone inte tillsatt. Steg 2 är att produkterna man köper och äter ska ligga under 5 gram kolhydrater / 100 gram (5/100-regeln). Steg 3 blir att man normalt brukar rekommendera att äta ungefär 20 gram kolhydrater per dag. man kan alltså inte äta hur mycket som helst av det man köpt hem, även om det man köpt är godkända produkter så att säga.

Några exempel är färdig tacokrydda som innehåller massa konstigheter. Dels massa tillsatser, men även tillsatt socker. Det finns jättebra recept på hemgjord tacokrydda som är jättegott! Tacosås äter jag faktiskt lite av, även om det ju inte sker så ofta. Det går ju också att göra själv om man vill slippa tillsatser, och om jag hade ätit det oftare än nån gång i månaden så hade jag absolut börjat göra det själv istället! Korvar och köttbullar och liknande innehåller ofta mycket "skräp", även om de klarar 5/100-regeln. ja, jag kan fortsätta med många exempel som sagt.

Här kommer istället lite tips på vad du kan och bör köpa hem:
    *Creme fraiche (riktig fet), vispgrädde, smör (riktigt)
    *Helfeta ostar med låg kolhydrathalt (det har de flesta, men inte alla, så kolla efter!) Hårdost, brie, feta, halloumi, mozarella mm mm
    *Ägg, kött, fisk, fågel och skaldjur i alla de former (ja RENA former såklart!!) Se upp för färdigskalade räkor i lake tex, där det ofta är tillsatt socker!!
    *Grönsaker med få kolhydrater, som vuxit ovan jord. Bra tips är sallad, sparris (frysdisken eller på burk funkar bra!), spenat, gurka, squash, paprika, lök, krossade tomater med låg halt.

När du sedan äter ska du tänka att det är fettet du ska bli mätt på, proteinet ska du äta i lagom mängd för att vi behöver protein helt enkelt, och grönsakerna är goda och fina och dom äter vi just därför, och därmed i mängd därefter (ja, de har vitaminer också, det är såklart jättebra!)

har du en målvikt på ca 60 kg så kan en riktlinje på dagsintaget vara max 20 gram kolhydrater, 60 gram protein och 110 gram fett. Tycker du inte att det räcker så är en annan riktlinje 90 gram protein och 150 gram fett. Fördela det på 3 måltider i början.
  • jeng
    Egensinnig skrev 2011-03-03 11:23:20 följande:
    Nu har jag slutat experimentera m kolhydrater och magen mår bra igen. De 3 extrakilon försvann de med.
    Slutsatsen jag drar är att jag mår dåligt av kolhydrater även om det är så lite som 30-40 g/dag. Runt 5-10 g mår jag bäst och står still i vikt. Trodde faktiskt inte det skulle göra så stor skillnad!!! Lite kul att jag vågade testa eftersom jag varit hyfsat strikt sedan augusti.
    Otroligt skönt att känna sig mätt o nöjd igen och att magen är platt o lugn.
    Dessutom får jag PMS och mensvärk från HELVETET när jag äter mer kolisar - it just aint worth it!

Fortfarande 3 kg kvar till målvikt men nu sitter kläderna ganska bra och jag kan med lätthet shoppa kläder - lite fööör lätt faktiskt
    grattis! Och vad skönt att du mår bra med ditt val!
  • helene306
    Majlo skrev 2011-03-03 10:20:58 följande:
    Halloj
    E sååå impad av er som gått ner så mycket och på väldigt kort tid ändå!!

Jag har nu hållt på i drygt en vecka med ser inget på vågen :((
    Kroppen kanske måste ställa om sig?
    Kanske jag använder för mycket mjölk (dricker mycket kaffe!)

Idag har jag iallafall ätit
    2 kokta ägg mosade med ca 1 msk majjo, 1 msk cf, lite hackad skinka
    Kaffe med grädde

Anvnd grädde i kaffet istället om du måste ha något i. Dricker du mycket kaffe och säg att du har ½ dl mjölk i varje gång: bara där har du 2,5 g kolhydrat. Mejeri drar lätt iväg. Fixar du grädde i kaffet så är det ett bättre alternativ än mjölk. Har du bantat innan kan det ta tid för kroppen att ställa om till fettdrift. För mig tog det 3 månader innan vågen hoppade ner 1 kg. Ge inte upp, ge det tid! Mät dig istället för att ha koll på vågen. En del går inte ner ett gram men formar istället om kroppen och tappar cm.
    FiaFunderar skrev 2011-03-03 10:47:53 följande:
    Jag är inne på min 2:a vecka med LCHF och jag tycker det är stooor skillnad från vecka ett till två.

I vecka ett så kände jag riktigt hur magen drog ihop sig och jag kände mig inte svullen alls. Men den här veckan känns det inte alls så. Magen känns mer svullen (men inte mycket) och det visar inget på vågen...

Någon som har ett tips på vad jag ska göra? Är det kanske att dra ner på mejeriprodukterna?
    Äter du mycket mejeri? Jag kan själv bli svullen om magen om jag varit för frikostig med grädde och creme fraiche. Det är ju förbaskat gott med grädde i kaffet Skärper jag mig och tar bort grädden i kaffet och istället tar cocosa då lägger sig magen en liten bit. Den blir ju inte platt som jag önskar men aningens mindre utåtbuktande Som jag skriver ovan: ge det tid och mät dig istället! Stirra inte blint på vågen. Vissa kan gå upp i samband med att de börjar äta lchf, det är inte ovanligt om man ätit svältmat innan. Det kommer men i värsta fall kan det dröja många månader innan vågen visar ner.

Termos: Jag har cocosa i kaffet. Ca 1 msk. Kokosfett är bra för kroppen och för mig funkar magen mycket bättre med cocosa.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    Knasis skrev 2011-03-03 10:26:04 följande:
    Här hänger jag på! Tänkte ge LCHF en chans och är supertaggad!

Tänkte kolla med er om det finns en lista på vad man INTE ska äta. Den verkar vara mycket kortare än det man FÅR äta och det i massor. Hur är det med allt sånt som mango chutney, soya, tacosåser och allt annat man har i burkar i kylen? Hur är det med kryddor och andra tillbehör?

Ska rensa ur kyl och skafferi och köpa det som är tillåtet. Hjälp mig!
    Googla och läs, det är nästan enklare

Jag använder inte mango chutney men jag kan tänka mig att det är massa saker där i som man bör undvika. Soja använder jag inte heller. Däremot använder jag Colloritsoja. Den saknar innehållsförteckning och jag har inte velat kolla på nätet vad den innehåller för skit . Tacosås på burk använder jag inte utan gör egen vitlökssås. Tacokrdda gör jag egen. Santa Marias tacokrydda har jag för mig innehåller 46 g kolhydrater?. Kryddor gör jag egen, typ allroundkrydda. Buljongtärningar använder jag även om de innehåller E621. Tomatpuré och ketchup kan jag ha i maten men inte ketchup som tillbehör. Jag tänker som så här att det blir inga enorma mängder av detta och de gånger jag gör mat med detta i får det vara. I största möjliga mån försöker jag unvika kolhydrater men det dolda orkar jag inte vara manisk med. Huvudsaken är att jag väljer bort det stora kolhydratberget i pasta, ris och bröd.
  • helene306

Skaldeman tog B-Calm, magnesiumtabletter mot vadkramper om inte minnet sviker mig helt.

• Ekorrfamiljen

Egensinnig: Härligt!

Ett fel en del nybörjare gör är att ersätta vanligt socker med sötningsmedel. Skippa den skiten också! Alltså, drick inte Fun Light, Cola light och liknande annat än vid absoluta nödfall = akut sug. Det gör inget bra för kroppen och för en del triggar det t.o.m sötsuget. *tipsar*

Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**