Knasis skrev 2011-03-03 10:26:04 följande:
Här hänger jag på! Tänkte ge LCHF en chans och är supertaggad!
Tänkte kolla med er om det finns en lista på vad man INTE ska äta. Den verkar vara mycket kortare än det man FÅR äta och det i massor. Hur är det med allt sånt som mango chutney, soya, tacosåser och allt annat man har i burkar i kylen? Hur är det med kryddor och andra tillbehör?
Ska rensa ur kyl och skafferi och köpa det som är tillåtet. Hjälp mig!

Steg 1 är att du lär dig läsa innehållsförteckningar och näringsdeklarationer!
Ska jag rabbla upp alla konstiga färdiga produkter (halvfabrikat eller helfabrikat) som du inte får äta så skulle du få en väldigt lång lista!
Mål 1 är ju att produkten inte ska innehålla socker, åtminstone inte tillsatt. Steg 2 är att produkterna man köper och äter ska ligga under 5 gram kolhydrater / 100 gram (5/100-regeln). Steg 3 blir att man normalt brukar rekommendera att äta ungefär 20 gram kolhydrater per dag. man kan alltså inte äta hur mycket som helst av det man köpt hem, även om det man köpt är godkända produkter så att säga.
Några exempel är färdig tacokrydda som innehåller massa konstigheter. Dels massa tillsatser, men även tillsatt socker. Det finns jättebra recept på hemgjord tacokrydda som är jättegott! Tacosås äter jag faktiskt lite av, även om det ju inte sker så ofta. Det går ju också att göra själv om man vill slippa tillsatser, och om jag hade ätit det oftare än nån gång i månaden så hade jag absolut börjat göra det själv istället! Korvar och köttbullar och liknande innehåller ofta mycket "skräp", även om de klarar 5/100-regeln. ja, jag kan fortsätta med många exempel som sagt.
Här kommer istället lite tips på vad du kan och bör köpa hem:
*Creme fraiche (riktig fet), vispgrädde, smör (riktigt)
*Helfeta ostar med låg kolhydrathalt (det har de flesta, men inte alla, så kolla efter!) Hårdost, brie, feta, halloumi, mozarella mm mm
*Ägg, kött, fisk, fågel och skaldjur i alla de former (ja RENA former såklart!!) Se upp för färdigskalade räkor i lake tex, där det ofta är tillsatt socker!!
*Grönsaker med få kolhydrater, som vuxit ovan jord. Bra tips är sallad, sparris (frysdisken eller på burk funkar bra!), spenat, gurka, squash, paprika, lök, krossade tomater med låg halt.
När du sedan äter ska du tänka att det är fettet du ska bli mätt på, proteinet ska du äta i lagom mängd för att vi behöver protein helt enkelt, och grönsakerna är goda och fina och dom äter vi just därför, och därmed i mängd därefter

(ja, de har vitaminer också, det är såklart jättebra!)
har du en målvikt på ca 60 kg så kan en riktlinje på dagsintaget vara max 20 gram kolhydrater, 60 gram protein och 110 gram fett. Tycker du inte att det räcker så är en annan riktlinje 90 gram protein och 150 gram fett. Fördela det på 3 måltider i början.