• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • Ekorrfamiljen
    Asereht skrev 2011-03-03 11:18:30 följande:
    Nu har jag bakat Pones och just avnjutit två med smör och ost. Himla gott, såna lär det bli fler av!
    Jag måste (orka) testa! Har som tur är lite linfröscones i frysen för nödfall.
    Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • MrsMurphy
    jeng skrev 2011-03-03 09:14:30 följande:
    Ratiot är inget jag använder mig av dagligen för att räkna på mina måltider osv. Men jag brukar använda det när jag förklarar för andra vilka produkter man bör köpa hem, och vilka man bör lämna i butiken.

Ett tydligt exempel är vanlig hederlig röd mjölk. Den klarar grundregeln 5/100. MEN den har ett dåligt ratio. Jämför med grädde somockså är under 5/100 men har ett bra ratio. Det Skaldeman menar är enkelt sagt att man ska inte slösa sina kolhydrater på produkter som inte mättar.

Om man använder ratiot för en måltid så är det helt enkelt ett enklare sätt att räkna ut energifördelningen, som man ju pratar mycket om på LCHF. Det är inte så många som är bra på %räkning kanske, eller som förstår hur man ska räkna ut E% med kalorierna och allt som är inblandat där. Då är det lättare att beräkna ratiot, och om man har ett ratio över 1 så ligger man bra till även på energifördelningen. Jag tycker det är smart faktiskt, men självklart är det inte nån exceptionell regel som löser alla problem!  
    Jag tror att ratio tänket gör det onödigt svårt för mig. Jag är en sådan som baserar allt på logiken och det blir en extra snurr i min skalle med ratio för jag tycker saker säger sig självt när man tänker på mjölk/grädde etc. Allt handlar ju om proportioner. Inser att det är i min hjärna det sitter, alla har vi inte samma sätt att tänka. Säkert jättebra redskap för vissa.

Idag har jag bakat och fixat!

Knäckebröd, pones, kladdkaka, vaniljglass med jollonrippel, youghurtspannakotta samt löjromspannakotta.

Nej! Jag har INTE fått piss i huvudet och fullständig hybris i gottevärlden! Jag ska ju snart resa bort en vecka med en massa annat folk och det blir dagar fulla av fikande och ätande. Jag måste finna smarriga saker att kunna bjuda på (samt till mig själv och karln). Så nu testas det vilt och utvärderas. Tror att samtliga LCHF:are i länet skulle kunna komma hit och hjälpa mig bli av med eländet!  
    Allt är såååååååå naturligt så...
  • Lycka 1
    Egensinnig skrev 2011-03-03 11:23:20 följande:
    Nu har jag slutat experimentera m kolhydrater och magen mår bra igen. De 3 extrakilon försvann de med.
    Slutsatsen jag drar är att jag mår dåligt av kolhydrater även om det är så lite som 30-40 g/dag. Runt 5-10 g mår jag bäst och står still i vikt. Trodde faktiskt inte det skulle göra så stor skillnad!!! Lite kul att jag vågade testa eftersom jag varit hyfsat strikt sedan augusti.
    Otroligt skönt att känna sig mätt o nöjd igen och att magen är platt o lugn.
    Dessutom får jag PMS och mensvärk från HELVETET när jag äter mer kolisar - it just aint worth it!

Fortfarande 3 kg kvar till målvikt men nu sitter kläderna ganska bra och jag kan med lätthet shoppa kläder - lite fööör lätt faktiskt
    Kan du ge exempel på vad du äter om dagarna när du ligger på mellan 5-10 kolhydrater.

Andra får gärna också ge exempel
  • jeng
    MrsMurphy skrev 2011-03-03 11:53:08 följande:
    Jag tror att ratio tänket gör det onödigt svårt för mig. Jag är en sådan som baserar allt på logiken och det blir en extra snurr i min skalle med ratio för jag tycker saker säger sig självt när man tänker på mjölk/grädde etc. Allt handlar ju om proportioner. Inser att det är i min hjärna det sitter, alla har vi inte samma sätt att tänka. Säkert jättebra redskap för vissa.
    Absolut! Många har ju tänket automatiskt, då har man fattat grejen! Men många nybörjare har väldigt svårt med det, och då tycker jag att ratiot är ett jättebra komplement till 5/100-regeln tex. men visst ska man inte räkna på alla tillgängliga sätt bara för att, om man har en sits som funkar bra ändå! Då blir man ju tokig!

Jag är en inbiten räknare, har fört total kostdagbok hur länge som helst, men nu ids inte ens jag räkna. Har totalt tappat sugen, utan jag kör lite snabba överslag i huvet, och är nöjd med det!  
  • jeng

Jag la precis ut inlägg nr 2 på kolhydratjakten.blogspot.com om Grundläggande näringslära.

Blir så himla nervös när det är mer fakta-kapitel, att man ska ha missat nåt viktigt eller råkat formulera sig tokigt så det verkar som faktafel osv... men men, så är det väl alltid när man publicerar nånting! Tur att det går att ändra om man skulle hitta nåt  

• FiaFunderar

Ja jag får ge det några veckor till... Jag vet att det kan ta tid. Det var just den där känslan att känna sig svullen som jag inte gillade.
    Jag äter nog inte allt för mycket mejeriprodukter. Har aldrig grädde i kaffet tex. Vill ha mitt kaffe svart Glad 
    Jag äter 3 gånger per dag. Till frukost blir det ofta ägg och bacon. Till lunch blir det kött, nån grönsak och gräddsås eller kryddsmör och till middag brukar jag ta rester från lunchen eller bara käka några ostar och dricka vatten.

Idag blev frukosten (efter en skön 5 kilometersrunda ute):
    3 kokade ägg som jag mosade med smör och hade i lite majjo, persilja och lite salt! GOTT! Tungan ute

Lunchen idag (som blir vid 18-tiden. Jobbar kväll)
    2 kotletter med massa vitlökssmör och sugersnaps. Och så lite tomat/mozzarella sallad. Drömmer

Inatt när jag kommer hem kan jag ta mig en liten brieost bit Glad

• Denebola
    Prinsessanz skrev 2011-03-02 17:22:00 följande:
    så hur gjorde du,du säger att du tog 2ägg,mer då??
    eftersom du inte följde receptet,kan ju resultatet bli totalfel och du kan säga att den inte var god!
    jag tycker du ska testa att följa HELA receptet till punkt och pricka och sedan säga här vad du tyckte,för jag tror INTE du kommer tycka den är äcklig. vem gillar INTE chokladkladdkaka lixom??

enormt slöseri med 3ägg,50g smör och 50gram choklad,herre min jesus!!    ,till och med jag som bara har 2.000kr till mat /månad har råd att avvara detta om man inte skulle tycka om det.

nej tänker inte lägga mer energi på detta,men en tanke bara,varför äter man LCHF om man inte följer det som står,då kan man ju likaväl strunta i LCHF.
    Men snälla nån, låt henne baka som hon vill! Det finns väl inte bara ett enda sätt att göra en kladdkaka på?!
  • Denebola
    MrsMurphy skrev 2011-03-02 18:15:44 följande:
    Den kom just på mail! Insåg att min receptsamling bestod av en herrans massa gotta och brödrecept. *blänger på Denebola* Lindas tips i en annan tråd om förslag på olika mat var med också.
    Hahaha
  • mian71

Nu har jag ätit LCHF i två veckor. Mitt blodsocker är perfekt, kläder känns lite lösare men jag har inte minskat en cm på måttbandet (började först mäta efter en vecka). Det var ju lite surt! Nåväl, maten smakar ju inte sämre för det :) Jag har inte ätit mjöl eller socker överhuvudtaget, men kanske är lite för generös med grädden alternativt för snål med fettet. Jag får se över det under den kommande veckan...

Lunch nu.. köttfärsröra med lök, paprika, zucchini, krossade tomater, vitök och en skvätt grädde. Gott!

• Denebola
    helene306 skrev 2011-03-02 19:34:01 följande:
    Klart du ska vara nöjd! Grattis!
    Lyckligamamman skrev 2011-03-02 19:03:16 följande:
    Är det bara jag som tycker Prinsessanz är - ska vi säga, lite ute och cyklar?

Hon tycks ta hela den här kladdkakegrejen på lite väl blodigt allvar, det är väl ingen recepttävling här som jag inte vet om eller??

Prinsessanz -TAGGA NER VETJA! Cool
    Alla gör vi ju olika, jag halverar nya recept för att testa. För mig handlar det inet om pengar, jag tycker bara det är ett slöseri med mat om det jag testar inte faller mig i smaken och jag får kasta. Jag är sån att jag inte kan spara för då äter jag hela tiden och mitt sug förblir kvar. Jag tycker dock att det är bra att man kan diskutera och resonera ihop. Ibland uppfattar man olika och det blir kajko av hela baletten. Huvudsaken är att man kan reda ut så det blir rätt 3 ägg
    50 g smör
    50 g choklad, minst 70%
    2 tsk vaniljpulver
    (Jag hade i 3 tsk Canderel till halv sats)

Smält smör och choklad. Separera äggula och vita. Vispa ihop äggula och vaniljpulver (Canderel). Vispa äggvitorna hårt i en annan skål. Blanda allt ordentligt. Det blir som chokladmousse. Häll i form . Grädda i 15 min i 150 grader.
    Jag delar också ofta på recept (framför allt när det gäller godsaker) eftersom jag bor ensam och inte behöver fyra portioner (t. ex.) på en gång
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**