jeng skrev 2011-03-03 09:14:30 följande:
Ratiot är inget jag använder mig av dagligen för att räkna på mina måltider osv. Men jag brukar använda det när jag förklarar för andra vilka produkter man bör köpa hem, och vilka man bör lämna i butiken.
Ett tydligt exempel är vanlig hederlig röd mjölk. Den klarar grundregeln 5/100. MEN den har ett dåligt ratio. Jämför med grädde somockså är under 5/100 men har ett bra ratio. Det Skaldeman menar är enkelt sagt att man ska inte slösa sina kolhydrater på produkter som inte mättar.
Om man använder ratiot för en måltid så är det helt enkelt ett enklare sätt att räkna ut energifördelningen, som man ju pratar mycket om på LCHF. Det är inte så många som är bra på %räkning kanske, eller som förstår hur man ska räkna ut E% med kalorierna och allt som är inblandat där. Då är det lättare att beräkna ratiot, och om man har ett ratio över 1 så ligger man bra till även på energifördelningen. Jag tycker det är smart faktiskt, men självklart är det inte nån exceptionell regel som löser alla problem!
Jag tror att ratio tänket gör det onödigt svårt för mig. Jag är en sådan som baserar allt på logiken och det blir en extra snurr i min skalle med ratio för jag tycker saker säger sig självt när man tänker på mjölk/grädde etc. Allt handlar ju om proportioner. Inser att det är i min hjärna det sitter, alla har vi inte samma sätt att tänka.

Säkert jättebra redskap för vissa.
Idag har jag bakat och fixat!
Knäckebröd, pones, kladdkaka, vaniljglass med jollonrippel, youghurtspannakotta samt löjromspannakotta.
Nej! Jag har INTE fått piss i huvudet och fullständig hybris i gottevärlden!

Jag ska ju snart resa bort en vecka med en massa annat folk och det blir dagar fulla av fikande och ätande. Jag måste finna smarriga saker att kunna bjuda på (samt till mig själv och karln). Så nu testas det vilt och utvärderas. Tror att samtliga LCHF:are i länet skulle kunna komma hit och hjälpa mig bli av med eländet!