• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Denebola skrev 2011-05-10 19:19:19 följande:
    Kan du inte göra en egen blandning av smör och rapsolja då? Mixa mixa och hälla på flaska?

Fast när är det du absolut behöver flytande? Jag klarar mig utmärkt utan  
    Jag BEHÖVER inte, jag är bara van vid att ha det. Tycker det är så illa pilligt att stå där och lägga en liten klick smör på varje kycklingfile och såna saker. Däremot om det ska smältas eller stekas med så kan jag ju använda vanligt smör. Har alltid båda hemma.
  • jeng
    Denebola skrev 2011-05-10 19:24:27 följande:
    Aha. Jag använder alltid ostyveln till det (alltså istället för att balansera smörklickar)!
    smart trix visserligen, men det är mer pillet och kladdet jag inte gillar får testa.

• jeng
    yena89 skrev 2011-05-10 19:35:39 följande:
    Dagens I-landsproblem:
    Yena och Jucea från Sverige tycker det är för omständigt att ta en sked och använda riktigt smör. Yena är ännu värre och orkar inte ens steka i riktigt smör. Hon tycker det är mkt enklare att trycka på en flaska. Tänk så bra folket i Afrika har det. Dom slipper använda smör och krångla med mat!
  • jeng

nej OLJA kan kan ju inte använda!!!
    *intalar mig själv att det BARA är smör i den där jäkla flaskan jag har*

Jag får nog ge upp och försöka bli bättre på riktigt smör... Fan då... :-P Ni LCHF-fanatiker ska alltid gnälla när man inte följer reglerna!!!!!!  

• jeng
    Fiaz skrev 2011-05-10 20:17:14 följande:
    Tack för svar! Mm en mjukstart är nog bra ska tänka på det!
    Kanske får be om ursäkt för att det blev lite påhopp när du nämnde din diet! Hoppas att du förstår att det är för att vi vill stötta och att den dieten verkligen inte är nån höjdare... 

Du är så välkommen när du väl beslutar för att sätta igång!  
  • jeng
    Segelvind skrev 2011-05-10 20:25:07 följande:
    Jag kan förstå I-landsproblemet med smöret här! Höll i olivoljeflaskan idag för jag tyckte det kändes enklare än att kladda med smöret men sen tänkte jag.....men hallå lixom!!!

Kan någon förklara för mig varför jag känner mig så himla missnöjd/ misslyckad dag när siffrorna är okej....

Fett 179g     (81,08E)
    Protein 77g    (15,35E)
    Kolhydrater 17g    (3,56E)
    Jag håller med, siffrorna ser helt ok ut! Du kan dra ner lite på fettet för att spara in lite på kalorierna i slutändan, men alla behöver inte det!

Är det hur du har ätit, hur måltiderna har fördelat sig osv som gör att du känner dig misslyckad? 
  • jeng

Tryckt i mig kycklingsallad trots att jag egentligen inte var hungrig... Ja, ät när du är hungrig och tills du blir mätt gäller ju inte riktigt på mitt upplägg. Det märks att kroppen är van att få en shake till lunch och inte en stor skål kycklingsallad! Jaja, jag fick i mig det mesta iaf, och mumsar nu choklad

Som vanligt har jag för få kolhydrater... Hur kan det kännas SÅ begränsat att ligga på 20 gram kolhydrater när man måste, och sen när jag ska ligga på minst 30 gram, så landar jag på 15-20 varenda dag om jag inte lägger till nån kolhydratprodukt typ ett knäcke, ljus choklad eller liknande.

• jeng
    Segelvind skrev 2011-05-10 21:04:11 följande:
    Mja...jag vet inte riktigt....tror att det är för att det döljer sig 3-4 ischoklad bland siffrorna....och 3 mandlar.....
    Sen för att jag känner mig svullen och lite grann för att jag är allmänt trött.....och jävligt allergisk!!! Sonen och jag snorar ikapp....sen lite också att jag haft sonen ganska länge och inte kunnat träna. Men han ska till sin pappa imorgon och då kan tänker jag passa på att träna....Det är nog inte bara maten kanske.....

Vad äter du när du äter choklad? Jag köpte LIndt 90 och hade i ischokladen. Funderade på om man kunde ha i en skvätt grädde för att runda av smaken men jag lät blir....vad tror du?
    visst kan du ha grädde i om du vill. en liten skvätt blir ju ganska lite i totalen per ischoklad men kan ju göra stor skillnad. du kan googla på LCHF tryffel så får du upp en del recept på varianter med mer grädde i. tror det finns i vår recepttråd också från i julas när det tipsades om julgodis!

jag kör marabou premium 86% eller Lindt 90%, föredrar Lindt men har fått halsbränna av den förut. Nu klarar jag den dock jättebra så nu kör jag på den. tar till marabou premium om jag inte har tagit mig till rätt butik, för jag har bara en butik i närheten som säljer den 90%iga.. 

Ett par ischoklad och lite mandlar ska du ju absolut inte ha dåligt samvete över Fullt godkänt! 
  • jeng
    Segelvind skrev 2011-05-10 21:07:21 följande:
    Men vad är det för fel att lägga till ett knäcke om du saknar kolhydrater??
    Nej det är egentligen inte fel... Men jag önskar att jag kunde få ihop kolhydraterna från grönsaker tex istället för att ta till mjölprodukter. Min mage hade uppskattat det också. Det tar emot att ta en knäckemacka, trots att det egentligen vore helt tillåtet. Man är så van att undvika den typen av produkter helt enkelt.
  • jeng
    Segelvind skrev 2011-05-10 21:28:23 följande:
    Men typ majs, tomat, ärtor, bönor eller liknande borde väl göra susen?
    Ja, vilket jag tyvärr inte kan äta pga magen. utan det är i princip sallad, gurka, lite lök, lite paprika... sen kan jag äta en del frysta grönsaker också, men det är ju sånt som ska ätas varmt, och just nu lever jag ju på sallader så då passar det inte
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**