• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Kaya skrev 2011-05-11 12:45:37 följande:
    Jamen egentligen VARFÖR INTE? Om det nu faktiskt finns en efterfrågan. Sedan Paulun o Co började prata om GI tycker jag i alla fall att det har märkts en liten förändring i utbudet på matbutikerna.

K
    Ja varför inte?
    Jag mailade dom helt enkelt. 
  • jeng
    Annanym skrev 2011-05-11 12:52:00 följande:
    Att uttrycka den önskan är iallafall första steget. Hur ska de annars någonsin få veta? Jag tror jag ska maila direkt!
    Ja jag mailade också, la lite tyngd i mailet och sa att jag gärna ville ha kontakt med dom för att diskutera frågan vidare. Ingen lär väl höra av sig, men om vi blir fler och fler som mailar så kanske dom förstår. Jag mailade ICA eftersom jag vet att dom har bra eget kök/bageri, plus att det är "min" butik.
  • jeng
    sasod skrev 2011-05-11 12:46:32 följande:
    Laddade hem den men åh vilken ångest!

Var lite osäker på om jag valde rätt alternativ lite svårare på engelska  men idag har jag ätit till frukost 2 ägg med majonnäs på, 3 skivor gouda ost.
    Till lunch färska "hamburgare"  (som innehöll väldigt lite kolhydrater)  färsk spenat, rädisor och bearnaise sås.

Appen vill ha det till 55 gr kolhydrater kan det stämma?
    Ehh...? Den trodde inte att du hade bröd till hamburgaren? För annars låter det väldigt högt...
  • jeng
    Finast skrev 2011-05-11 13:03:40 följande:
    Jag behöver lite hjälp och råd nu  Eller iaf lite peppning...

Idag är det 10 veckor sedan jag slutade med allt socker, godis, läsk och kolhydrater. Som vanligt när jag slutar med skräp blev jag sjuk, så levde på halstabletter ett tag så det tog ett tag innan jag kom in i ketos, men nu har jag varit i det i 7 veckor. På denhär tiden har jag bara gått ner 3.5 kg och några cm på magen och låren. Vad FAN!

Förra våren gick jag ner 10kg på 9 veckor...

Numera äter jag bara 2 ggr och dagen, frukost vid 11 och middag vid 22. Är helt enkelt inte hungrig däremellan.
    Går alltid på en timmes promenad direkt när jag vaknar. Sen blir det frukost (samma varje dag) bestående av 100gr kallrökt skinka, 2 kokta ägg, ½ mozzarellaboll och en stor kopp te med kokosfett.  (59gr fett, 50gr protein, 2gr kolhydrater. Kalorier totalt: 735)
    Igår åt jag 140gr räkor, 80gr majonnäs och 34 gr chilisås till middag.(Vilket blir 68gr fett, 38gr protein och 9gr kolhydrater, kalorier totalt: 826)

Vilket innebär att igår åt jag 1600 kalorier och 11gr kolhydrater, vilket ger en fördelning på
    Fett: 74.74%,
    Protein 22.53%
    Kolhydrater 2.73%
    Det är ju en bra fördelning! Vad är det som är fel? Eller är det inget fel? Bara att vänta? Lägga till mer fett?

Jag äter sällan (inte ens en gång i veckan) mejeriprodukter, har inte fuskat en enda gång (dutti jag ) och är som sagt i Ketos. 

Är 170 lång och väger idag 84.5kg, så jag har svårt att tro att min kropp tycker det är en bra vikt...

Någon som har lite tankar?
    l
    Till att börja med - 3.5 kg på 7 veckor är PERFEKT! Kvinnor har en medelviktminskning på ca 0.3-0.5 kg i veckan, och det är också lagom för att kroppen ska hänga med - speciellt om man har fler kilon att gå ner! Jag tycker inte att du ska hänga läpp, du har ju fått bra resultat! Det man isåfall kan titta på är ju hur viktminskningen fördelar sig över dina veckor! Om du kan hitta något att koppla ihop det med, tex att du inte gick ner under mensen och veckan efter det eller liknande.

Sedan får man börja titta på - äter du mycket mejerivaror (laktos)? Får du i dig vitaminer och sånt från tillskott (eftersom du inte riktigt får allt du behöver från maten)? Tränar du något annat än promenader?

Platåer är normalt, och du kan tycka att det är för tidigt för en platå nu, men du gick som sagt ner i höstas också och det kan påverka!

För vissa funkar det bättre att äta fler och mindre måltider, om man har en kropp som är van att gå på sparlåga så kan det hjälpa.

Men egentligen, varför ger jag dig massa råd om förändringar? Du har ju gått ner i vikt, och i jättebra takt, precis lagom! Jämför inte med hur det var sist, för du tappade säkert mycket mer vatten och skit i början då!!
  • jeng
    Annanym skrev 2011-05-11 13:02:51 följande:
    Jag med! Och det här får mig att fundera på huruvida det vore möjligt för några som vi - en mindre grupp entusiaster i ett forum - att starta någon form av matrevolution? Vad tror ni? Om vi alla, var och en skulle maila ICA/Coop med jämna mellanrum och be om förändring, skulle de lyssna då?
    Det tror jag absolut att man kan! Är man "entusiaster" så vet ju butiken automatiskt att om de gör något för oss så kommer vi berätta det för alla vi känner sen! Sedan tror jag att det handlar mycket om vad butiken tycker är hälsosamt, hur de ställer sig till ideer utifrån osv. men jag tycker inte att det finns någon anledning till att de inte skulle bredda sig!

Om jag hade ork och tid och pengar till att starta eget så hade jag absolut velat satsa på LowCarb! En liten nedrans hytt nånstans där man kan hämta lowcarbmat för avhämtning kanske till att börja med! Och alla dessa matkassar som finns nu som är sammansatta av "näringskunniga" (livsmedelsverketsägda) typ... Ola har ju sin GI-box nu åtminstone, men det känns som att den är ganska liberal. Jag kan ha fel?!
  • jeng
    banansmoothie skrev 2011-05-11 13:14:40 följande:
    Okej jag ska testa LCHF. Om jag typ äter det här en dag, är det LCHF då?

Frukost: 1 dl yoghurt/keso med 1/2 dl bär (typ blåbär, hallon)

Lunch: Spenatsoppa med 2 ägg och majonäs

Middag: 2 kycklinglår, 1/2 dl majonäs, gurkstavar och tomat.

Kommer jag känna mig hungrig? Borde jag äta mer/mindre av nått?
    Välkommen!
    Om du verkligen är här för att du vill lära dig något nytt, annat än det du får lära dig av en traditionell kostutbildning så är jag riktigt glad!

Fråga nummer 1 är - Varför vill du prova LC-kost? Bara för att prova, för att du kan behöva gå ner några kilon, för att du har hälsoproblem (tex svullen och bråkig mage eller ledvärk)?? Hur strikt du bör äta beror mycket på syftet med kosten! Någon som vill gå ner i vikt får ofta äta mycket striktare på kolhydratsidan (vilket innebär lite mer fett också) än någon som bara äter för hälsans skull! LC-kost är ju allt från 100 gram kolhydrater och neråt, medan jag personligen tycker att 50-80 gram är lagom om man äter för hälsan, och 20 gram är lagom om man vill gå ner i vikt.
  • jeng
    banansmoothie skrev 2011-05-11 13:28:46 följande:
    Jag går egentligen inte alls en dietistutbildning, utan en food science utbildning, vet inte riktigt hur det översätts, matteknolog? Jag kommer i alla fall bli en sån som kommer på nya produkter (eller säkerhetstestar nya produkter) osv. Tycker självklart det är interessant det här med matvanor i allmänhet, och eftersom jag tydligen inte hade ordentlig koll på LCHF så är väl det bästa sättet att lära sig helt enkelt att testa och se?

Jag har bråkig mage i allmänhet, kan redan inte äta veteprodukter speciellt mycket. Har IBD (Crohn's) och jag har ju hört talas om att det kan hjälpa. Klarar inte laktos i massiva mängder, främst då grädde och sånt, fermenterade produkter klarar jag bättre. Några kilo ner skulle väl sitta fint men det är inte det jag är ute efter. Jag vill bara testa. Har testat så många olika dieter och tycker det är trist att äta fritt.

En jätte, jätteviktig fråga. Får man äta Brieost, och hur mycket per vecka är okej?
    Om du har en bråkig mage så är det här absolut värt ett försök för dig! Jag har själv IBS och Dyspepsi (har haft över 20 år), och har ätit lågkolhydratkost för att må bättre i snart 15 år! När GI introducerades ordentligt i Sverige så var det en ren frälsning för mig. (Med risk för att låta fanatisk ) Jag provade det som en ren bantningskur till att börja med, men märkte snabbt att jag slapp mycket av mina problem! Sedan dess hänger jag i. Och NEJ - jag äter inte alltid strikt lågkolhydratkost. Jag har perioder då jag frossar i både det ena och det andra, men så mår jag ju sämre också och inser att det inte är rätt väg!

Vill du slippa bråkig mage så handlar det oftast om att undvika vissa sorters kolhydrater helt, medan vissa andra kolhydrater kan vara ok i ganska stora mängder. Jag tycker att 30-50 gram kolhydrater per dag är en bra nivå att börja på om man ser till hälsan. Då blir det oftast automatiskt så att man undviker de dåliga kolhydraterna (fibrer i bröd, frukt osv till exempel) och sedan så ökar man på lite i taget med nya livsmedel eller större mängder tills man hittar vad man tål och inte tål. 50-80 gram är en bra nivå för hälsan om man kan fylla det med livsmedel som man tål bra! (jag äter själv just nu ca 30 gram per dag, mer vissa dagar då jag "fuskar".)

Du fick ju länken till min infofolder, och i den finns bra riktlinjer! Om du är en någorlunda normalbyggd kvinna så bör du äta ungefär 90 gram protein, 20 gram kolhydrater och 110-120 gram fett. Sedan ju fler kolhydrater du lägger till, ju lägre måste du gå på fettet. I min folder kan du tex se skillnaden mellan LCHF och GI fas 2s fördelningar. Där GI fas 2 är ca 50 gram kolhydrater per dag. Ju mer du vill lyxa med brieost, ju striktare får du vara med dina kolhydrater!

Du får fundera ut var du vill börja, och så kan du få fler specifika råd utifrån det om du vill! Som sagt, det mesta grundläggande står i foldern. http://qrz.nu/gokart/kolhydratjakten%20infoblad_low.pdf 

Den exempelmenyn du skrev här ovan i ditt första inlägg tycker jag känns lite friare, dvs mer åt GI fas 2 hållet än åt strikt LCHF. Men haka inte upp dig på termerna, för det finns många som äter LCHF som äter precis enligt GI fas 2 också, LCHF har ju inga faser eller uppdelningar på det viset! 
  • jeng
    Faile skrev 2011-05-11 14:34:20 följande:
    Gud vad ni skriver, hänger inte alls med idag. Är det någon som skrivit något specifikt till just mig så ber jag om ursäkt, skriv igen i så fall

Nallebjörnis var det väl som undrade över ryggmärgsprov. Jag har gjort ett och det är tyvärr inte alls trevligt, tycker nog det räcker som beskrivning.
    Jag kan dock lugna dig med att det går väldigt fort, så det jobbiga är snabbt avklarat!
    Ja, hon fick göra ett Ryggmärgsprov för ett par dagar sedan, och mår jättedåligt efter det med mycket huvudvärk och illamående! Och ännu inga svar på vad som kan vara fel!
  • jeng
    Nallebjörnis skrev 2011-05-11 15:18:28 följande:

jag gjorde ett i måndags... hur länge har man den här HEMSKA huvudvärken?? ligger ja ner är det ingen fara men såfort ja gör nåt.. går och kisar el ska hämta nåt att äta blir det helt svart och huvudet bara dunkar :(

jeng skrev 2011-05-11 15:08:57 följande:
    Ja, hon fick göra ett Ryggmärgsprov för ett par dagar sedan, och mår jättedåligt efter det med mycket huvudvärk och illamående! Och ännu inga svar på vad som kan vara fel!

du är guld värd vet du det!! {#emotions_dlg.flower}

Tack! Jag hoppas verkligen att du får bli bättre snart!!!
  • jeng
    banansmoothie skrev 2011-05-11 15:28:06 följande:
    Tack Tack. 20 gram kolhydrater låter lite väl... lite för mig. 60-100 gram känns bättre. Hur mycket fett blir det då? Alltså är 1 gram ett gram? Om jag lägger till säg 10 kolhydrater, hur mycket gram fett måste jag ta bort?
    Nu blir det rörigt, för nu kommer jag "räkna högt"...

Jag skulle säga ungefär 50 gram kolhydrater, 90 gram protein och 90 gram fett = ca 560 + 810 kcal = ca 1400 kcal. Det låter ju lite lågt, så då hade jag lagt till lite protein och lite fett extra för att hamna på ca 1600 kcal. Vill man absolut inte gå ner i vikt så kan man lägga sig högre, lite mer fett ändå så att säga, man brukar märka var man har sin jämvikt för intag/uttag.

100 gram kolhydrat + 90 gram protein blir 760 kcal + 90 gram fett 810 kcal = 1600. Här kan man öka på protein och fett lite för att landa på ca 1800 kcal om man har så hög basalförbränning.

Jag skulle nog inte sänka ditt fettintag så mkt bara för att du går från 50-100 gram kolhydrater så att säga. Eftersom du lägger till kolhydrater så minskar ju fett-E% automatiskt om du inte ökar fettet i motsvarande mängd. Däremot så innebär ju det att kaloriintaget ökar, och om man inte klara så högt kaloriintag så får man ju börja minska, helst både på fett och kolhydrater. (allra helst på kolhydrater) Det är viktigt att tänka på att kalorierna från kolhydraterna är tyngre än kalorierna från fettet. Äter man en lågkolhydratkost blir det nästan samma sak som att man höjer sin basalförbränning lite alltså, medan om man äter kolhydrater så får man oftast ligga lägre på kalorierna för att gå runt. 

Exakt hur siffrorna ser ut för dig beror lite på hur kolhydratkänslig du är. jag skulle väl inte tipsa dig om att börja äta 100 gram kolhydrater, utan satsa på 50 gram från början. Då kan du äta fritt av grönsaker, 2 dl medel eller helfett mejeriprodukter per dag, kanske lite bär till efterrätt, och du bör få plats med en knäckemacka eller motsvarande om du känner att du vill det. En potatis här och där får ju också plats!

Testa dig fram, ät av det som står i foldern är tillåtet, och så för du dagbok ett par dagar och analyserar ditt intag. Så ser du ungefär vad du får i dig och vad du evt behöver justera. Sen kommer man in i det och då behöver man ju inte räkna!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**