• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

MrsMurphy skrev 2011-03-07 16:57:25 följande:
    Hola!

Jag har ju anammat detta fullt ut med att äta när jag är hungrig, men kruxet är att ibland känner jag inte hungerskänslor men jag känner hur darrig jag blir i kroppen. Jag glömmer helt bort att äta mellan varven. Helt skumt vad kroppen har slagit slint,  jag måste nog skaffa matklocka snart ändå. Skrattande
    Så har jag också känt några få gånger. Lte halvläskig känsla. Då har jag pulat i mig några skivor ost och inom kort har darret försvunnit. Jag har inte heller varit hungrig när det har inträffat.

Tack för blodgivarsnacket Nu är jag anmäld   (så snabbt gick det att f tummen ur, att jag inte tänkt på att googla tidigare ... *suck*)
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    pysselmajjo skrev 2011-03-07 17:45:52 följande:
    Hej!
    Är lite nyfiken på hur ni gör när de flesta andra äter semlor imorgon?
    Jag var inne på att unna mig en vanlig semla. EN kan jag faktiskt ta. Sen unnade jag mig fika i lördags, en bit wienerkak-aktigt och 2 bitar kladdkaka-kaka. På kvällen norpade jag lite Lys Melk. Dagen efter mådde inte min mage något vidare (eller det började redan på lördagskvällen). Jag tänker avstå semla i morgon.
    The Kittycats skrev 2011-03-07 17:53:43 följande:
    OT för denna tråd...
    Har du några tips när det gäller mat till bebis? Min 8-månaders ratar allt som liknar mat, men äter välling, gröt och frukt med stor aptit. (hon är allergisk mot mjölkprotein)
    Jag har en 11 månaders som helst vill amma Hon äter lite äggula från våra stekta ägg på morgonen, lunch max 5 skedar (samma som vi eller något annat från frysen), mellanmål brukar det bli smörgås och Bregott (Bregott skulle hon kunna äta rakt upp och ner ), till kvällen kör vi ty, grädde och vanilpulver. Ibland går köpegröt ner, ibland max 10 skedar. Välling går inte alls. Jag har testat mannagrynsgröt och det går 3-5 skedar sen viftar hon med armarna. Ibland kan hon plocka med makaroner och grönskasbitar men hur mycket mättar gurka liksom?
    Förra veckan testade jag äggmjölk. För första gången GAPADE hon när jag kom med flaskan! Hon gapar annars när vattenflaskan kommer. Hon ville ha mer. När jag gav till kvällen, innan läggning var intresset svalare. Lite gick i när äm hamnade i glas. Testade dagen efter men då var intresset än mer svalare så jag har lagt ner ett tag. Kanske läge att testa igen snart? Hon äter dåligt i mina ögon på dagen men ammar fortfarande på natten. Lite tröstlöst men ja, som jucea skriver: Gilla läget Det kommer (intalar jag mig )
  • helene306
    The Kittycats skrev 2011-03-07 18:10:18 följande:
    Hmm, ja jag försöker. Jag inser ju att hon lär börja äta innan hon flyttar hemifrån Och vikt och mående är absolut inget problem, hon ligger högt över medelkurvan.
    Men ska man fortsätta erbjuda henne mat? Som det är nu får hon alltid pröva mat till lunch om hon vill, och efteråt får hon välling eller gröt,
    Dottern har 4 tänder om det gör någon skillnad. Jag tror iaf inte att det är konsistensen, för frukt som är grövre puré går bra.
    Spammar tråden med citat

Jag tänker fortsätta erbjuda lunch. Någon dag hoppas jag att det ger sig men vad jag har läst på andra ställen brukar inet barn börja äta "bra" förrän runt året eller från 1-1½ år. Jag hänger fast vid det att det ändrar sig Storebror var kräsen och svår med mat också, han matvägrade 5 veckor och det var en pärs. Han satt och tjöt för att han var hungrig och jag satt på golvet och tjöt av frustration och utmattning (till kvällen svepte han visserligen 3-4 flaskor välling). Usch. Sånt vill jag inte vara med om igen.
  • helene306
    jeng skrev 2011-03-07 18:32:36 följande:
    Helene,
    Ta inte illa upp nu, men du fuskar ju en del, eller är det bara jag som får uppfattningen av det? Ja, du kanske inte ser det som fusk, utan som ett val såklart, och det är ju helt upp till dig! Det jag undrar är hur du pallar att hålla sötsuget på vettig nivå, och inte dras till pastaskålar och vitlöksbröd och annat gott, när du underhåller suget som du gör!! Jag hör till de där som gör bäst i att hålla mig helt borta från frestelsen!
    Och vet du ungefär hur du ligger på fett och kolhydrater och protein-fördelningen? Eftersom du inte går upp i vikt av det du äter, utan snarare ner sakta men säkert om jag har förstått rätt. Jag är bara nyfiken!  
    Jag tar inte illa upp Jo, jag fuskar en del men om jag jämför nu mot låt säga 4 veckor tillbaka så är det en stor skillnad. Då kunde jag äta glass från maken, norpa popcorn av sonen och käka Kelloggs. I lördags märkte jag verkligen hur dålig jag blev i magen. Pastaskålar och vitlöksbröd har jag aldrig varit förtjust i så det är inga problem att hålla mig borta ifrån Det som jag har svårt att hålla mig borta ifrån är godis. Har jag ätit godis (lite) sitter jag med ett sug som jag får "jobba" bort i ca 2 dagar. Sen är det borta helt. Det är inget jättesug men det lurar och jag lockas av att ha grädde i kaffet de dagarna, för lite extra sötma. Då gäller det att stå emot Annars är det inga problem, det är inte så att jag äter annat otillåtet utan jag äter lchf.

Jag har insett nu, efter i lördags att jag gör bäst i att avstå från att fuska! Jag har ingen aning om hur jag ligger fett/kolhydrat/protein. Det var längesen jag kollade genom matdagboken. Det var längesen jag kollade kolhydratsöverslag i skallen också. Fett eller protin har jag absiolut ingen aning om. Jag kör på det jag skrivit innan: jag äter när jag är hungrig och tills jag är mätt

Jag har stått still sen januari nån gång (har datum i bloggen) och pendlat 0,5 kg upp och ner. Det är det enda. Nu hoppade visst vågen ner och det beror (tror jag) på att jag inte käkade godis förra helgen.
  • helene306
    mills skrev 2011-03-07 18:34:10 följande:
    Har någon tips på något kexaktigt man kan ha ost på? Äääälskar ost o kex och vill så gärna ha det till melodisfestivalen i helgen men mitt blodsocker lever loppan hela natten om jag tar vanliga glutenfria ostkex...

Biscottis?
  • helene306
    mills skrev 2011-03-07 18:49:27 följande:
    Tack för alla tips

pysselmajjo : Jag tar gärna receptet  

Helene: Vad är det? har du recept?  
    Biscotti

Fast jag kan tänka mig att just biscotti som kex blir godare om man tunnar ut själva rullen mer så det verkligen blir kexliknande.
  • helene306
    mills skrev 2011-03-07 20:14:58 följande:
    Å de där var intressanta Men vad är Bake Pro?
    Det är ett bak- och matlagningsprotein. Jag beställde från www.lchfbutiken.se
  • helene306
    Nikhita skrev 2011-03-08 08:55:40 följande:
    Mjölk i kaffet och så har jag druckit 1-2 smoothies nästan per dag förra veckan på turkisk yoghurt o grädde. Gick ner 1.5 kg på 2 veckor och nu ökade jag 0.4 på ett par dagar

Nu ska jag till skolan sen kondis på gymmet Ses sen
    Jag håller med jucea. Det kanske inte är mjölkprodukterna i sig utan just mängden kolhydrater. Det blir en del även fast man inte tror det. Räkna ihop hur mycket du använder varje dag och kolla av. Jag står still eller går upp om jag äter för mycket grädde och creme fraiche. Nu på sistonde har jag märk att även magen svullnar när det blir för mycket. Vissa klarar mjölksockret/proteinet men vissa gör det inte.
  • helene306
    jeng skrev 2011-03-08 09:16:09 följande:
    Jaha, vinna eller försvinna - PONESdegen står på svällning.....
    Lycka till
  • helene306
    nassu skrev 2011-03-08 11:51:30 följande:
    Hej. Jag e glad! Provade en tröja idag som tidigare har varit spänd och obekväm och den satt som en smäck idag!!!! Känner mej så vår-fräsh.
    Underbar känsla!
    Nikhita skrev 2011-03-08 11:57:21 följande:
    Jämförde kaffegrädden med mjölken. Kolhydraterna var detsamma.
    Är det kanske skillna dpå kaffegrädde och vanlig grädde?
    Skippa kaffegrädden. Den har bara 12 % va? (gissar). I vispgrädde har du 40%. Ju fetare desto bättre=mer mättnad.

Dagens I-landsproblem: byxor. Mina byxor börjar/är för stora. De sitter smäck första timmen sen är de uttöjda över lår och rumpa och ger ett ofint häng. Byxor i en storlek mindre kommer jag i men de sitter aningens tajt. Jag hankar mest runt i mysbrallor. Ska jag ut i det offentliga är det andra byxor på
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**