LinneaEleonora skrev 2011-03-07 15:17:42 följande:
Hej.
Om någon har tid för lite frågor så kommer det ett par här :)
Jag är inne på att börja med lchf men får en känsla av att det är ganska komplicerat? Jag har inte så mycket tid att lägga på mat och framförallt inte pengar. Är det värt att försöka tycker ni? I det samhälle vi lever i idag känns det också som det är svårt att äta en kost som inte motsvarar den vi är vana vid. Jag menar då ex. när man är borta hos folk och när man ska handla hem saker till frukost och så. Hur får ni lchf att fungera i vardagen? Jag vill också kunna erbjuda kolhydrater till min sambo och framförallt min son då jag inte tycker att de ska behöva ändra sina vanor för det jag vill. Är det lätt att ha det så?
Sen undrar jag om man blir piggare och får mer ork av lchf? Just nu är min ork i botten och dagarna långa och sega. Huvudvärk och trötthet gör att jag längtar till kvällen när jag gått upp och när kvällen kommer får jag ångest och vill inte gå och lägga mig så att morgonen kommer. Jag behöver en helomvändning och tänkte att detta kanske är grejen för mig.
:)
Vill du ha det komplicerat så gör du det komplicerat

Jag lagar samma mat till alla i familjen men maken och jag väljer bort kolhydraterna. Vår kräsne son äter dock helst enbart pasta, ris eller pannkaka. Han är svår, väldigt svår och han vägrar smaka på nytt även om han faktiskt börjat gilla mina grytor. När jag är borta hos folk äter jag det som bjuds OM jag är sugen och vill ha. Annars går det utmärkt med endast en kopp kaffe. Ibland har jag med grädde eller cocosa för att ha i. Vill din sambo och barn ha kolhydrater så fixa det till dom (alternativt att din sambo fixar det till sig själv och er son) Då blir det ingen skillnad. Det du gör är att byta ut margarin och lighprodukter, Lätta osv mot helfeta produkter med lågt kolhydratinnehåll. (max 5 g/100 g vara)
Jag är mycket piggare trots att vår 11 månaders skriker och vaknar varannan timme natten igenom. Ibland går både maken och jag som vrak när hon stökat REJÄLT men konstigt nog pallar vi dagarna utan att somna med näsan i maten på kvällarna. Ungefär 3 dagar på 11 månader har jag varit så aptrött att jag knappt orkat hålla mig uppe men med henne och en 6 årig son går man inte bara och lägger sig för att vila. Jag är betydligt piggare med lchf än vad jag var på kolhydratrik kost.
Vårt matkonto har inte ökat. Visst vi köper mer kött och bacon och jag köper även mer lax som vi äter flera gånger i veckan. Å andra sidan köper vi aldrig hem läs som vi kånkade hem i ofantliga mängder innan. Vi köper inte heller hem ostbågar som skedde till varje helg innan, godis kan vi köpa men inet i samma mängd och definitivt inte var och varannan dag som innan. Vårt matkonto går ungefär plus minus 0 före och efter lchf. Skillnaden är att vi köper bättre saker nu mot innan och man får passa på att köpa på sig kyckling, lax, grönsaker osv när de har extrapriser. Jag lägger hellre pengar på bra mat än på det vi åt innan.
I början av lchf finns en risk att du blir ännu tröttare än vad du är nu. Det är omställningsbesvär och det kommer ge sig bara du håller i, men var beredd på att du kan bli mördande trött, få huvudvärk eller må illa. Det går över.
Sen: läs på innan du ger dig på lchf, det är SÅ mycket lättare när man förstår hur allt funkar och vad som är tillåtet respektive inte tillåtet att äta. I början tar det tid i affären när man ska lusläsa varenda innehållsförteckning på den bästa varan men när man väl hittat så går det betydligt snabbare