• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

Knasis skrev 2011-03-03 10:26:04 följande:
    Här hänger jag på! Tänkte ge LCHF en chans och är supertaggad!

Tänkte kolla med er om det finns en lista på vad man INTE ska äta. Den verkar vara mycket kortare än det man FÅR äta och det i massor. Hur är det med allt sånt som mango chutney, soya, tacosåser och allt annat man har i burkar i kylen? Hur är det med kryddor och andra tillbehör?

Ska rensa ur kyl och skafferi och köpa det som är tillåtet. Hjälp mig!
    Googla och läs, det är nästan enklare

Jag använder inte mango chutney men jag kan tänka mig att det är massa saker där i som man bör undvika. Soja använder jag inte heller. Däremot använder jag Colloritsoja. Den saknar innehållsförteckning och jag har inte velat kolla på nätet vad den innehåller för skit . Tacosås på burk använder jag inte utan gör egen vitlökssås. Tacokrdda gör jag egen. Santa Marias tacokrydda har jag för mig innehåller 46 g kolhydrater?. Kryddor gör jag egen, typ allroundkrydda. Buljongtärningar använder jag även om de innehåller E621. Tomatpuré och ketchup kan jag ha i maten men inte ketchup som tillbehör. Jag tänker som så här att det blir inga enorma mängder av detta och de gånger jag gör mat med detta i får det vara. I största möjliga mån försöker jag unvika kolhydrater men det dolda orkar jag inte vara manisk med. Huvudsaken är att jag väljer bort det stora kolhydratberget i pasta, ris och bröd.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306

Skaldeman tog B-Calm, magnesiumtabletter mot vadkramper om inte minnet sviker mig helt.

• helene306
    Denebola skrev 2011-03-03 12:58:27 följande:
    Jag delar också ofta på recept (framför allt när det gäller godsaker) eftersom jag bor ensam och inte behöver fyra portioner (t. ex.) på en gång
    När jag ska testa gör jag alltid så. De första chokladbollarna jag gjorde föll mig inte alls i smaken och där satt jag med en hög bollar. Istället för att "tvinga" i mig slängdes de. Det handlar inte om pengar för mig men jag tycker det är ett sånt enormt slöseri med mat om en HEL sats ska slängas. Människan idag slänger så mycket mat i onödan och kan jag åtminstonde halvera mängden som slängs så har jag iaf gjort något (sonen och jag provsmakade kladdkakan igår men jag föredrar helt ärligt vanlig kladdkaka även om denna prov-kladdkaka var den godaste jag testat hittills, så resten slängdes ) Jag menar, varför ska jag äta upp den bara för att? Jag triggar mitt sug och okynnesäter. Hade någon varit här hade jag låtit denne provsmaka. Maken smakade en yttebit men han gillar inte choklad öht så honom går inte att mata med godsaker (om det inte är glass då )
  • helene306

Jag viskar ut: Jag har stått still sen januari nån gång. Vågen har rört sig mellan 67-67,5. I söndags smällde jag till med kycklingtallrik och pommes (jädrar vad gott!), jag fuskade med en bit saffranskaka på måndagen och Kelloggs dämpade mitt triggade sug i tisdags. Igår visade vågen 66,7. Där har den aldrig varit innan! Idag ner 0,1 till. Undrar om det har vänt nu så vågen rör sig ner en bit nu? Maken tror dock att det beror på söndagsmaten, att kroppen fick en chock och satte fart på förbränningen. Någon som har en teori om detta? Jag börjar undra om det inte stämmer?

• helene306
    Mandel skrev 2011-03-03 13:16:10 följande:
    Jag ska göra stuvad spenat ikväll, är det någon som har tips på hur jag ska få den tjockare med något annat än redning på vetemjöl?
    Ha i äggulor tills du fått önskad tjocklek men låt det inte koka efter att äggulor är i! Eller så har du i lite Philadelphiaost.
  • helene306
    Linda1976 skrev 2011-03-03 13:28:00 följande:
    Jo, jag sa nog nåt om "men hur hade de mått på vanlig mat då?" men då började de tjaffsa om kolesterol och att förr dog man jättetidigt och bla bla... så jag orkade inte. Faktiskt. Jag låter kollegorna fika ihjäl sig helt enkelt.
    Ja, låt dom fika ihjäl sig och slamma igen deras blodkärl, få sjukdomar och känna sig dästa i buken. Det är deras val i att må gott

Jag kan bli så trött av att folk inte fattar att man äter så här för att må bra! Min mamma sa idag "det är ju knappast socker i maten?" Alltså jo, det är det visst et sen sa jag att kolhydrater blir socker i kroppen. Då skrattade mamma. Mao: hon hade inget till försvar. Min mamma som säger sig äta "lchf" men ändå käkar kolhydrater. Du ska höra våra diskussioner ... *suck*
  • helene306
    The Kittycats skrev 2011-03-03 13:46:11 följande:
    Suck, alla min text försvann... Är så trött på våran dator...!!!

Jag skrv iaf en lite rolig anekdot från jobbet om en arbetskamrat som är vegetarian och sa till mig att hon inte tror att det är bra om man utesluter en sak från sin kost

Sedan har jag en annan arbetskamrat som är otroligt högljudd och påstridig. Hon påstår att hon inte gillar socker, och knappt kan äta mörk choklad för att det är såååå sött. Men hennes mat är nästan enbart kolhydratbomber och hon bakar alltid en massa bröd som hon tar med till jobbet. Vi pratade iaf om att gå ut och äta, och hon vill gå till ett ställe som har kinabuffé för hon tycker den maten är så god. Då sa jag att jag älskar också sådan mat, men att det är väl för att det är så mycket socker i den. Nä vadå socker säger hon...
    Och en vegetarian äter allt?

Din arbetskamrat verkar vara som min kära mor: självklart är det inte socker i maten Den består ju av ... ehhh ... mat?
  • helene306
    jeng skrev 2011-03-03 13:53:51 följande:
    Hon kanske skulle få länken till mitt senaste kapitel på kolhydratjakten!

Jag har erbjudit henne de lchf-böcker jag har men inte. Du förstår, min mamma vet bäst. I precis allt. Hon är så jädra envis och har aldrig fel. Och har hon fel skulle hon aldrig erkänna det.

Jag sa idag att sonen äter som en kratat efter den sockerspäckade resan till Sälen. Svärföräldrarna matade honom med O´boy, godis och pannkaka typ. Han vill knappt äta mat nu, lever på yoghurt och vill absolut inte ha något i godisväg. I vanliga fall när jag bakar kladdkaka brukar han jubla. Igår smakade han en musbit och ville inte ha mer. Han vill inte ens dricka saft! Men min mamma menade då att mat är inte socker. Mat är ju mat. Socker finns ovanpå kanelbullen och som kittycat skriver: i påsen i affären Du anar inte hur vi snackat om detta med kost. Jag tror mest det stör henne att jag har gått ner och mår bra av att äat så här men det skulle hon inte säga högt. Och jag tror därför det är hon inte vill testa lchf mot sin fibromyalgi för det funkar inte på henne! (min mamma måste vara ett särfall), det enda som funkar på henne är kyla så nu mår hon som bäst. Ändå gnäller hon över sina krokiga fingrar och att pekfingret värker men se, ta bort kolhydrater för att se om värken försvinner det gör hon inte! Skulle hon bli värkfri visar det sig ju att jag har haft rätt

Vi har iaf fått över svärfar på lchf. Han har tappat kilon, är piggare, gladare och orkar mer. Jag väntar ivrigt för att se om hans fastesocker blivit bättre (han har diabetes typ 2). Inte ens det får min mamma att våga testa. I nästa sekund klappar hon på magen och ger mig kläder eftersom de är för små för henne. För mig är de för stora Höjden var när hon fick dunjackan jag hade när jag var gravid och det knakade till i sömmen när hon satte sig. Jag kunde ha den stängd som höggravid och floppa i och ur bilen utan ett ljud (förutom stånk och pust då ). Ja, se mamma ... Fast ibland är våra diskussioner rätt kul. Speciellt när hon hummar, eller skrattar för då vet jag att jag vunnit, hon har inget att kontra med  

• helene306
    Annanym skrev 2011-03-03 14:04:53 följande:
    Tack, men jag är på jobbet utan vare sig grädde eller ägg. Smör har jag dock ett paket! kanske bara ska suga lite på det.
    Ta en klick. Gärna ihop med en bit ost om du har. Eller en gurkskiva, skinka osv.
  • helene306
    sevila skrev 2011-03-03 14:01:56 följande:

Hej allihopa,, jag har inte alltid tid att hänga med här men såfort jag får tid så läser jag igenom allt och försöker skriva lite,, jättehärligt och hänga med här,

Jag vet inte om ngn av er kommer ihåg att jag berättade att jag gärna vill bli gravid,,

jag har bm nästa onsdag men får hålla tummarna inte för att jag har ngn symptom diekt Rynkar på näsan

men idag kämmer jag mig ganska uppsvälld och förfärligt godissugen,, så att det skrämmer mig Obestämd

Vad ska jag göra  jag vill inte falla tillbaka och de andra dagarna blev jag jättemätt jättefort men idag är jag hungrig hela tiden och ändå ätit Gråter

Jag har också dagar som jag är konstant hungrig fast jag ätit bra. Det är bara att lyssna på kroppen och äta! Man behöver inte ha symtom trots att man är gravid. Med barn nr 2 fortsatte mina bröst att ömma (det brukar släppa en vecka-några dagar innan mens). Jag misstänkte men ville inte hoppas och se, visst var jag gravid, 14 månader senare Håller en tumme för dig!

Ta lite mörk choklad, ost och smör, oliver, gurka med Brieost. Eller gör som jag när jag är sugen: drick ½ dl mjölk med grädde. Det får mitt godissug att släppa.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**