• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

Vavava: Jag har kollat mitt kolesterol. Läkaren tyckte det var bra och jag höll mig inom referensvärdena även om jag själv tycker att LDL:et nosade mot ett högre värde. Jag är inte orolig efter att ha läst på Kostdioktorns hemsida och läkaren sa att mina triglycerider var väldigt bra trots att min kost baseras på fett. Mina provsvar finns här i min blogg

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    Mamma Tes skrev 2011-03-04 08:14:03 följande:
    Efter allt tjöt om pones så blev jag nu sugen på såna trots att jag gjort dom två gånger och inte gillat dom. Konsistensen är jättebra men jag känner en tydlig kemisk smak av bakpulvret som går igenom. Ingen annan som känner det? Blir dom platta som pannkakor om man tar mindre bakpulver mån tro?
    Jag upplevde som en sträv känsla i munnen. Pofiber eller bakpulver? Jag vet inte. Det försvann fort iaf. Jag tror att det iaf går att minska mängden bakpulver, så jättemycket jäser de ju inte. Det funkar säkert att testa utan också men jag tror inte de blir platta som tekakor. (om man inte plattar till dom själv då)
  • helene306
    Mamma Tes skrev 2011-03-04 08:21:53 följande:
    Men pofibret tycker jag inte smakar nåt typ. Lite havregrynssmak kanske...

Ro hit med erat bästa recept på pones tack!  
    3 dl pofiber
    2 tsk fiberhusk
    2 tsk bakpulver
    50 g smör
    1 ägg
    1 dl grädde
    250 g Kesella (eller Creme fraiche)
    (salt)

Lägg torrvaror i en skål och blanda med Kesella.
    Smält smöret
    Blanda allt
    Låt svälla minst 15 min
    Forma till bollar eller platta till
    Grädda i 200 grader 15-20 min

Jag hade ingen Kesella hemma sist och tog creme fraiche. Jag tycker inte de blev lika "söta" i smaken. Maken gillar dom som de är men jag plattade till mina och drog ett varv med saltkvarnen över.
  • helene306
    shadowstorm skrev 2011-03-04 08:34:25 följande:
    Jag mår verkligen inte bra, jag har gått och blivit dålig :( Och mår illa heeela tiden. Och det är ju inge kul. Så det är ju inte superlätt att då strycka i sig mat som är lite mera  fet än vanligt. Vad ska jag göra? :(
    Är du sjuk sjuk eller mår du ila av kosten? Ät det du kan och det som du känner att du kan äta. Mår man inte bra får man lyssna på kroppen även om det innebär att mankäkar en skål kokta makaroner. Jag fick visst i mig lite kolhydrater igår och började må illa på eftermiddagen men några skivor ost och illamåendet försvann.
  • helene306

Jädra unge att knappra på datorn!

Ni smuttar vin ser jag Här får vinet vänta även om jag smuttat lite någon gång. Jag lyxar väl till dagens middag: 2 stekta ägg och bacon med en hutt Baileys

• helene306
    katja74 skrev 2011-03-04 18:16:13 följande:
    Ingen orsak!

Jag avlägger rapport hur de smakade sen. Jag hade inget vaniljpulver så det skippade jag. Min son som är sockergalning tyckte i alla fall att de var jättegoda. Jag använde Ica-cocos som inte var så mkt kolhydrater i.
    Jag gjorde chokladbollarna för inet så längesen. Jag vill ha stooooora bollar och fick 13 st. Någon annan hade fått 48! Förvånad De måste varit yttepyttesmå. Den storlek jag gjorde tyckte jag kändes precis lagom. I alla fall, de smakade väldigt gott och jag har gjort dom flera gånger till kalas. På söndag lurar jag på att göra dom igen
  • helene306
    Asereht skrev 2011-03-04 18:22:11 följande:
    Den här kladdkakan gjorde jag till nyår och den var väldigt god tyckte jag, fast den var inte direkt kladdig utan snarare kompakt iaf blev den det för mig. Den var otroligt god och smälte i munnen, den var mäktig också så man åt inte mycket på en gång vilket var bra för min del då jag har lite svårt att vara måttlig med godsaker. Vet inte vem jag kopierat det ifrån men hittade receptet när jag började lchf.a och sparade det för framtida bruk.

Tänkte om någon ville ha flera kladdkakor att testa.

P.S Det går utmärkt att göra halv sats.

Kladdkaka

Ingredienser

100 g mörk choklad

100 g osaltat smör

2 ägg

Vaniljstång (om man vill) (eller vaniljpulver, finns i matäffärer)

1 msk kakao

Smält smör och choklad ihop.Vispa äggen fluffiga.Häll ner chokladsmeten i äggen.Tillsätt innanmätet av vaniljstången och kakaon. Häll i form. Grädda 6 minuter i ungen på 200 grader. Ställ ut kakan i snön eller in i kylen. Den är god att äta varm när den har svalnat lite men allra bäst är den när den stått ett par timmar i kyla. Blir ganska kompakt och mäktig. Ju högre kakaohalt på chokladen, desto mäktigare. Servera gärna med mycket grädde och kanske några bär!

Det här receptet låter bekant. Blir det en maffig kaka? (jag orkar inte gå och kika i receptpärmen ).
  • helene306
    Asereht skrev 2011-03-04 18:44:39 följande:
    Om du menar maffig = stabbig så ja.
    Maffig som i mäktig. Typ 4 tuggor senare och man är mättad. Det kanske inte var det här receptet. Jag fick en riktigt kompakt kaka. Jag la upp en bit, på med vispad grädde, haffa med en halvhalva kaffe och ut på trappan och njuta i solen. 5 tuggor fick jag i mig innan jag fick se mig besegrad Jag orkade inte mer och slevade i mig grädden
    katja74 skrev 2011-03-04 18:45:28 följande:
    Haha, 48! De måste ha varit i ärtstorlek. Jag rullade 16. Ganska små blev de. Nu har du ökat förväntningarna må jag säga. Jag ääälskar chokladbollar!
    Jamen visst måste de varit små om man får 48? Jag tyckte mina var små (om man jämför mot de tennisbollar som finns på fiken! Jösses alltså, jag höll på att smälla av när jag fikade med 2 tjejkompisar förra lördagen) Jag kan ju sakna sötman men isf är det bara att ha i lite mer Canderel. Jag hade i 2 msk och det blev lagom. De var goda och jag tycker de påminner väldigt mycket om vanliga chokladbollar.
  • helene306
    MrsQuitaz skrev 2011-03-04 19:54:38 följande:
    Jag har insett att sen jag började med lchf så är mitt humör väldigt dålig. Jag är ständigt sur, arg, ledsen eller allmänt nere. Jag är som ett åskmoln mestadels av tiden. vad kan detta bero på?
    Musli (vet inte om hon är i denna tråd?) tipsade om att man kunde äta en liten bit kall kokt potatis om man var lite rivig eller nere. Varför kall kokt potatis var bra har jag dock inte lagt på minnet. Det var typ 1/4-dels potatis man tog innan man gick och la sig. Nu vet jag inet hur länge du kört men omställningsbesvär? Kroppen typ tänder av. Annars: hur har du det omkring dig med barn, stress, jobb osv. Jag blir världens ragata när jag får sova taskigt vilket jag får varje natt så du kan tänka dig djungelvrålet som fyras av x antal gånger mot trotsig 6-åring ...

shadowstorm: Jag tror faktiskt ditt illamående beror på omställningsbesvär och att du behöver mera kolhydrater. Testa att få i dig lite mer kolhydrater och se om det blir bättre. Sen trappar du ner successivt. Änvänder du kokosfett? Överdoserar jag det blir jag rätt illamående och det kör igång i magen ordentligt.
  • helene306

Lättja: Tråkigt om du småbävar inför kommande skidvecka! De gånger vi är hos våra ytterst fettskrämda kompisar i Stockholm (de använder enbart olivolja i maten, inget smör på macka osv) så tar vi med egen mat. Sist vi var där och jag skulle ta "seden dit man kommer" svulnade min mage och jag blev förstoppad. Kramp och ont. Det är f-n inte värt det. Stå på dig om ditt sätt att äta, klarar inte de andra det får du dra näven i bordet, fräsa ifrån och säga "jag äter så här, ät som ni vill". Förra året när vi var på skidsemester åt maken och jag lchf (även om det slank ner lite ostbågar och godis) och svärföräldrarna åt annat men de blev visst sugna på ägg till frukost också

Angående barn och kolhydrater. Små barn behöver faktiskt kolhydrater för att lagra insulin, man ska inte ta bort varenda kolhydrat ur deras kost. Och, ett barnkalas har man en gång om året:låt ungarna få sitt socker där och då. Man kan dra in på onyttigheter resten av året.

Ja, denna kladdkaka blev omdiskuterad ser jag

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**