• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

MammatillS skrev 2011-03-05 09:56:21 följande:
    Hej!

Jag har funderat på att börja med LCHF men vet inte riktigt hur..

Hur började ni? Succesivt eller på en gång? Jag känner att jag inte riktigt har koll på heller vad som innehåller mycket kolhydrater. Ja förutom det uppenbara då!!

En annan grej jag funderar på är min dotter på 9 månader. Kan hon äta samma eller är det viktigt för henne med mer kolhydrater?
    Din dotter kan äta lchf men hon behöver även kolhydrater så ge henne smörgås, frukt osv men skippa välling och köpegröt. Jag mailade Anna Hallén om detta och jag har hennes svar om mat till barn i min blogg under etikett "Barn"
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    mian71 skrev 2011-03-05 12:10:18 följande:
    Hur många kolhydrater blir det i en omgång Pones med 2½ dl CF, 1 dl grädde, 3 dl pofiber, och 2 ägg?
    Ett paket pofiber väger 125 g. Det går åt lite mer än hälften så säg 6 g kolhydrat i 3 dl? (12 g kolhydrat/100 g). I CF och grädde har du ca 10 g kolhydrat: (Cf 2,5/100, grädde 3/100) så runt 16 g kolhydrat i hela smeten, högt räknat.
  • helene306

Fast vänta lite nu angående Ponesen, skrev inte Linda att det va 1,5 g kolhydrat/bulle? Eller vad har jag fått den siffran ifrån. Nu får jag inet ihop det alls känner jag.

• helene306
    mian71 skrev 2011-03-05 12:56:09 följande:
    Det betyder ca 2.5 kolhydrater i varje med andra ord. Hmm kanske jag ska slå till med en till :)
    Varför inte?
  • helene306
    Asereht skrev 2011-03-05 13:02:27 följande:
    I receptet står det att det är ca 2,6 kh per bulle om man gör 6 stycken. Jag gjorde 10 stycken och då blir det ju mindre per bulle/kaka.
    Jamen då så, då är jag ute och cyklar med 1,5 g/bulle. 2,6 lät "bättre" (hon som inte orkade glutta i receptpärmen )
  • helene306
    Knasis skrev 2011-03-05 13:27:45 följande:
    Jag lade vantarna på det sista paketet pofiber på ICA. Har varit nere och handlat lite av varje. Imorgon börjar mitt LCHF-liv!

Tänkte börja dagen med ägg, avocado och en räkröra. Ska steka vitlöksbiffar till lunchen, till det en tzatziki, sallad. Får se vad jag gör till middag när jag kommer hem. Ska baka nåt av bröden också.

Vad tror ni om det? Tips på något att lägga till eller så?
    Jag tycker det ser bra ut Jag älskar oliver och fetaost är inte tvi skit heller så sånt kan jag ha på. Oftast oliver. Håller du dig mätt på det du tänkt behöver du inget mer.
  • helene306
    missypissy skrev 2011-03-05 17:51:17 följande:
    Idag har jag bakat pones och oopsies och fyllt frysen. Sen fick jag besök och då fick bakandet pausa. Men nu ska jag fortsätta, sesambröd och knäckbröd blir det nu! Skönt att ha massa i frysen tycker jag, så man bara kan värma upp något snabbt om man blir sugen!

Nu till något helt annat. Varning för äckelmagade!!!

Har ert bajs förändrats något sedan ni började med LCHF? Jag har haft problem med min mage i mååååånga år, och har haft dagliga diarréer. Så gott som varje morgon har jag haft extrema magsmärtor och fått springa på toaletten med riktigt jävlig diarré. Men nu- ingenting! Jag är ju bara på dag fem men insåg nu precis att jag inte varit dålig i magen en enda gång sedan jag började! Mitt bajs är helt normalt, för första gången på flera år. Är helt chockad! Och glad förstås!
    Japp. Min mage sköter sig som den ska numera. Innan lchf var jag konstant förstoppad. Var 4-5:e dag gick jag på toa och dagen/dagarna innan hade jag så ont och var svullen. När det väl var dags att gå på toa satt jag typ 30 min och krystade ut 2 harpluttar. Nu hinner jag knappt öppna en skvallerblaska förän jag är klar Trevlig info va? Jag tycker det är viktigt att prata om magen, många tycker sånt här är pinsamt, bajs, avföring, tarmtömningar och allt annat som sker i den regionen ska man prata tyst om, det är pinsamt. Sen jag läst een artikel om att fler och fler konstateras ha tarmcancer just för att man inte vågar prata eller söka för sitt bajseri. Så, bättre att prata än lida i det tysta tycker jag.

Lättja: Jag förstår att det är diskuterandet som kan hamna i hetluften. Jag tycker ändå du ska ta det med ro. Du mår bra av detta och du ska inte behöva försvara ditt sätt att äta. det kan du gott säga på ett lugnt sätt om det blir för gå-påigt.

Idag blev jag kallad fanatiker av min mamma. Nu är måttet rågat och hon vill inte höra mig säga något om dessa kolhydrater mer. Mamma ska äta det hon är uppvuxen på. Jaha sa jag, pasta och pizza? "Vi äter inte mycket pasta och pizza var längesen" fräste hon tillbaka. Mamma tar väldens berg med pasta, äter och tar sen ett lika stort berg till. Pizza äter de varje lördag. Igår köpte hon nya ringar för hennes händer har blivit för tjocka så vigselringarna är för små. Jag sa att man svullnar av kolhydrater. Mamma gastade fanatiker och blev sen tvärsur. Jag avslutade allt med att säga "Då behöver du inte gnälla när du är svullen sen då". End of story. F-n vad less jag blir på kärringen! Hon är så jädra duktig att tala om för mig hur jag ska natta, ge mat osv till dottern men talar man om något för henne då blir det hus i helvete. Mamma gick ifrån vår diskussion. Hon var besegrad och hade inget att tjafsa emot med mer så nej, jag ska inet säga mer om kolhydrater och gnäller hon något mer ska jag påminna henne om att hon inte ska gnälla. "Vänta du tills du är 55 och kroppen börjar ändra sig efter klimakteriet osv" "Äter jag så här lär jag inte svullna och gå upp" Jojo, det kommer jag visst göra enligt min mamma. *muttrar vidare*

Idag fick jag en födelsedagspresent. En jättefin skål, fylld till bredden med mitt favvogodis Lys Melk. Hur f-n ska jag göar nu? Jag har tagit några, nu är det bra. Men resten då? Jag har inet den disciplinen på mig själv att jag kan ställa det i ett skåp och låta det vara. Jag går och norpar. Tanken var god, jag älskar ju den chokladen men en hel skål! Vad kan det vara i, något kilo tro? Tips?
  • helene306
    Linda1976 skrev 2011-03-05 19:10:15 följande:
    Helene: 

Helt ärligt - jag hade gett bort LysMelken till nån som äter dem med gott samvete. Eller ta med dem till jobbet! Det brukar jag göra... 
    Men jag har ingen att ge bort till och något jobb har jag inte. Jag är föräldraledig. Men hallå, maken kan ta med till sitt jobb! Problem solved Tack!
  • helene306

Lyckliga mamman: Grattis till nya siffror! Räkmackan såg RIKTIGT smarrig ut!

missypissy: Just magen har alltid varit ett orosmoment för mig. När vi har rest har magen alltid tjorvat ihop sig för mig. Då åt jag inte lchf och fick hålla till godo med vitt bröd osv på frukostbufféerna. Sen var magen därefter. Det har hänt att jag knappt varit på toa (mer än att få ut 2 harpluttar) på 7-14 dagars semester. Jättetrevlig när man har ont. Maken har alltdi sagt: "Det är väl bara att gå och skita?" Ja, tänk om det vore så enkelt Nu, med lchf känner jag också att tarmen är helt tömd. Den känslan kände jag aldrig innan, då kändes det som mer som behövde komma ut men som inte kom. Ursäkta bajssnacket.  

• helene306

Linda: Jag har mandelallergi men konstigt nog har jag bara reagerat när jag lider av pollenallergin. Så här på vinterhalvåret är det ingen fara men vår och sommar. Speciellt våren. En natt fick jag åka till akuten för det kändes som halsen var åtsnörpt. Jag kan däremot äta Magnum mandel och Dajm utan känningar. Nu tror jag (och hoppas!) att min pollenallergi är lindrad med lchf så det sk bli spännande att se här när pollensäsongen drar igång. I vanliga fall brukar jag få börja medicinera i mitten av mars, början av april.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**