Loreena skrev 2011-03-07 10:59:35 följande:
Jag har en liten fundering.. Vad brukar er matbudget landa på? Jag handlar bara kött och fågel från Sverige tex. och då blir det ju lite dyrare.
När jag ätit "vanligt" har matkassan landat på ca 2000, vilket jag tycker är helt ok. Jag är ju hemma och föräldraledig, och unnar mig inte så mkt annars så maten får kosta anser jag, men det behöver ju inte skena iväg hur som helst.
Vi landade 2010 på 4600:- /månaden och vi är 2 vuxna, en snart 6-åring och en snart 1-åring. Jag avrundar till 5000:- eftersom vi ibland handlar på Netto (Ica Maxi i vanliga fall). Ev. äta ute är inte inräknat då maken kör sina rikskuponger och äter vi köpemat är inte det inräknat i de 5000:- Jag tycker det är helt ok med tanke på att vi inte köper hem läsk, godis, fikabröd, bröd, massor av frukt, snacks, saft osv längre. Sen köps det även blöjor, böcker, leksaker, kläder, skor och andra nödvändigheter som kan behövas i dessa 5000:- Jag lägger hellre pengar på att vi äter bra mat.
Apropå ingenting: När alla gäster kom igår kom jag på: "vad fanken ska vi bjuda icke-kaffedrickare på??". Vi hade ½ flaska saft hemma. Innan lchf hade vi ständigt Cola, Fanta, Sprite-flaskor på lager i källaren. Nu hade vi INGENTING! Maken sa det: "Det är så självklart numera att vi bara går förbi läskavdelningen på Maxi. Vi dricker ju inte sånt längre" De som inte drack kaffe fick saft