• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

jeng skrev 2011-03-05 21:00:00 följande:
    Det är korsreaktivt. pollen och gräs, med massa frön och andra grejer. fick veta det nu när vi var inne med pojken efter att han och jag plötsligt reagerat på mat i samma veva.

det innebär också att pollen ihop med mandlar, kan bli samma sak som att du äter 5 ggr med mandlar när du inte är pollenallergisk typ.... det förstärker varannat....

granatäpplekärnor var det jag blev allergisk mot... det är tydligen då korsreaktivt (eller vad det nu heter) med gräs som jag ju har allergi mot.
    Ja, det var något sånt. Det var 3 år sen jag var på allergicentrum och läkaren förklarade allt ytterst noggrannt. När jag gick därifrån kom jag inte ihåg ett smack

Jag fikade idag, någon wienerbröds-tjosan-kaka och 2 (here we go again ) kladdkaka-kaka. Min mage är som den är och jag är vrålhungrig trots att jag käkade 3 stekta ägg för 2½ timme sen. Nu blir det lite ost tror jag. Maken hamnade med handen i Lys Melk-skålen Han som inte gillar choklad
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306

Vi var ju på kalas igår. Jag unnade mig fika av sammanlagt tre bitar kaka. Lite choklad åkte ner på kvällen. Jag norpade lite choklad igen nu på morgonen fast jag lovade mig igår att låta bli. Min mage kändes orolig igår men nu ... Nu är magen oroligare och det ligger som ett illamående i den. Idag ska vi fira igen och jag tänkte göra paj med knäckigt täcke. Själv ska jag ta lchf-vaniljkräm och en hög blåbär har jag bestämt. Magen mår allt annat än bra. (och med en gång börjar man prutta som aldrig förr ...)

Linda: Jag har också blivit mer frusen. Om kvällarna ligger jag och huttrar. Jag är väldigt varm av mig och svettas otroligt mycket om somrarna och i vanliga fall brukar jag gå utan vantar på vintern för jag är så varm. Nu är det vantar på Två varmblodiga ungar har vi med

Klottrar ner pannkaksreceptet för testing nån dag  

• helene306
    P3E skrev 2011-03-06 09:43:05 följande:
    På tisdag är det fetttisdag och jag har värsta beslutsångesten! Jag har lovat mig själv att jag ska få äta en semla då men börjar tvivla på att det är värt det. Kommer det verkligen vara så gott som jag inbillar mig?? Jag blir väldigt lätt triggad och risken är att jag frossar loss totalt...

Jag jobbar på ett konditori/bageri så självbehärskningen måste vara på topp! När jag började i november tappade jag kontrollen totalt och gick upp de 6kg jag hade lyckats gå ner
    Nu har jag återigen tappat dessa kg och vill fortsätta att gå ner men känner att om jag inte tillåter mig själv NÅGOT så blir jag fixerad vid det istället.

Så hur gör man? Äter och riskerar frosseri? Eller låter bli och riskerar frosseri pga att jag inte kan släppa tanken?

Jag hade också tänkt unna mig EN semla på fettisdagen men igår började jag fundera på varför jag ska ha denna semla? Vill jag verkligen ha den så mycket eller är det mer för att det är just fettisdagen? Idag när min mage inte mår så bra tvivlar jag starkt på att unna mig den där semlan. Jag, och magen mår bättre utan så jag tror helt ärligt att jag skippar en semla i år.

• helene306
    MrsMurphy skrev 2011-03-06 10:28:39 följande:
    Jag har nog konstaterat detsamma. Igår hade min skalle kanske kunnat tillåta någonting, idag känns det inte riktigt som en lika bra idé. Känns som jag gått ner 20 kg idag pga några salta pinnar igår, sinnessjukt!
    Och jag åt igår fast jag inte var ett dugg sugen men jag föll när presenten öppnades (lys melk). Idag har jag tagit några till och nu mår jag som förtjänat. I morgon åker allt som är kvar till makens jobb! Sen ska jag bara försöka minnas hur min mage faktiskt mår efter sånt här så jag inte gör om det!

*bävar för att få en massa mer godis idag men jag vet ju vart det ska isf *
  • helene306
    Linda1976 skrev 2011-03-06 10:40:29 följande:
    Så den samlade åsikten är att jag ska sälja mina Cambrigde på Tradera?
    Sälj! Det är säkert någon stackare som är i behov av skiten
  • helene306

juzze: Usch vad tråkigt med separation! Det är påfrestande på många sätt och vis! Men, varmt välkommen tillbaka

Så, nu har vi blivit firade. En rabarber- och blåbärspaj med knäckigt täcke och vaniljkräm till kolhydratälskarna. Själv tog jag lite blåbärm stekte till lite kokos och ringlade vaniljkräm över. Alldeles lagom Lite Lys Melk försvann ner i gästerna också (och nu efter maten även i mig Oskyldig)

• helene306
    Loreena skrev 2011-03-06 19:21:07 följande:
    Hej! Jag har precis börjat med LCHF och är sjukt trött. Är det vanligt? Jag kollade kcal på och landade på 1800 och dagen är inte slut än. När jag äter "normalt" brukar jag landa på 1600, men då är jag som ammande konstant hungrig.

Min fråga är - kan man gå ner i vikt trots att man äter fler kcal än vanligt? Jag har gått från en vanlig kost med mycket fullkornsprodukter.

Jag vill inte gå ner så mkt, bara de sista 2 graviditetskilona. Främst så vill jag slippa vara hungrig jämt!
    Ja, det är vanligt att vara trött. Kroppen ställer om från kolhydrat till fettdrift. Jag var seg i nästan tre veckor innan det vände. Du är säkert trött pga amning, bebis och uppvak på natten också antar jag? Det bidrar. Strunta i att räkna kalorier! Ät när du är mätt och tills du är hungrig. Lyssna på din kropp. Äter du lchf slipper du vara hungrig vilket man är som ammandes mamma på kolhydratrik kost. Jag var konstant hungrig med första barnet. Och sugen på allt och mer. Nu med andra barnet slapp jag det. Underbart!
  • helene306
    Lyckligamamman skrev 2011-03-07 07:38:29 följande:
    Godmorgon, god moooorgon!Solig

I dag var det trevligt att ställa sig på vågen, 76,3 kg! Lägsta siffran sedan jag blev gravid i dec 2009, jag är sååå glad och peppad nu, HOPPAS det fortsätter såhär nu, har legat still sen nyår juh! När jag kommer under 76 kommer jag nog att fälla en tårFlört!

Sedan jag började med LCHF i november 2010 har jag gått ner från 85 kg till 76,3 = 8,3 kg. Som sagt, ganska seg nedgång. Min målvikt = 68 kg (är 174 cm lång).

Har precis smällt i  mig två kokta ägg och en burk makrill + kaffe med liiiite grädde (det gååå inte att dricka kaffe utan, och jag måste ha kaffe på morgonen). Nu ska snart jag och minstingen iväg på veckorhandling sen ska jag plugga några timmar. mamma kommer på sen lunch, ska bjuda på Broccoli och ädelostpaj (pajskal av ponesdegen) hoppas det blir bra, mamma blir försökspersonFlört!

Ha en härlig dag!{#emotions_dlg.flower}
    Grattis!! Det går inte fort för mig heller. Jag har gått ner 6 kg sen i somras. Men, jag har mer och mer insett att vikten får ta den tid det tar. Jag värdesätter mer mitt välmående. Visst vore det trevligt om vågen gick neråt fortare men det får ta den tid det tar. Huvudsaken är att jag trivs med detta sätt att äta och att jag mår bra

By the way, jag är väl otroligt långsint men jag stör mig GRYMT på att min mamma kallade mig fanatiker i lördags. Det har nog sårat mig mer än vad jag trodde. Aldrig att jag blivit kallad det innan. Nog för att man fått höra här i trådar på FL att man tillhör en sekt men fanatiker kändes väldigt hårt. Tjurar jag ihop ännu mer ska jag ta upp detta med kära mor.
  • helene306
    Loreena skrev 2011-03-07 10:59:35 följande:
    Jag har en liten fundering.. Vad brukar er matbudget landa på? Jag handlar bara kött och fågel från Sverige tex. och då blir det ju lite dyrare.

När jag ätit "vanligt" har matkassan landat på ca 2000, vilket jag tycker är helt ok. Jag är ju hemma och föräldraledig, och unnar mig inte så mkt annars så maten får kosta anser jag, men det behöver ju inte skena iväg hur som helst.
    Vi landade 2010 på 4600:- /månaden och vi är 2 vuxna, en snart 6-åring och en snart 1-åring. Jag avrundar till 5000:- eftersom vi ibland handlar på Netto (Ica Maxi i vanliga fall). Ev. äta ute är inte inräknat då maken kör sina rikskuponger och äter vi köpemat är inte det inräknat i de 5000:-  Jag tycker det är helt ok med tanke på att vi inte köper hem läsk, godis, fikabröd, bröd, massor av frukt, snacks, saft osv längre. Sen köps det även blöjor, böcker, leksaker, kläder, skor och andra nödvändigheter som kan behövas i dessa 5000:- Jag lägger hellre pengar på att vi äter bra mat.

Apropå ingenting: När alla gäster kom igår kom jag på: "vad fanken ska vi bjuda icke-kaffedrickare på??". Vi hade ½ flaska saft hemma. Innan lchf hade vi ständigt Cola, Fanta, Sprite-flaskor på lager i källaren. Nu hade vi INGENTING! Maken sa det: "Det är så självklart numera att vi bara går förbi läskavdelningen på Maxi. Vi dricker ju inte sånt längre" De som inte drack kaffe fick saft
  • helene306
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-03-07 13:25:15 följande:
    Imorse ringde fastighetsskötaren på och sa att han måste kolla vårt kök eftersom att det troligen läcker därifrån ner till grannens nedanför.. Och ja, det var nån läcka så nu är hela köksgolvet upprivet. Och jag har inte fått i mig nån mat än! Jag hann inte äta innan de kom. Spisen är urkopplad och jag vet fan inte vad jag ska äta när (om) jag väl kommer in i köket.
    Jag som var så sugen på pannkakor imorse..

Ursäkta lite o.t ;)
    Men vad trist! Har du inget du kan hitta på?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**