Kaya skrev 2011-05-11 10:22:53 följande:
Intressant diskussion om att se/värdera/döma andra människors val av mat.
Särskilt intressant blir det i förhållande till ens barn. Det kanske är en helt annan diskussion men detta är vad jag associerar till.
jag blir jättearg på min man och även min svärmor ibland när de slänger ur sig saker inför barnen som att problemet med att äta mycket godis och skräpmat är att man blir "tjock". (Kanske för att min mamma är överviktig och att jag själv har kämpat hela livet med en bild av mig själv som "mullig".)
Jag vill absolut INTE att mina barn, och speciellt inte min dotter, ska förknippa sunda matvanor och en aktiv livsstil med ekvationen smal = snygg.
Därför tjatar jag hela tiden om 1. tandhälsan (att det är för tändernas skull som man bara ska äta godis på lördagar) och 2. följande ramsa:
Av dålig mat och godis blir man trött, sjuk, sur och svag.
Av bra mat bli man pigg, frisk, glad och stark.
Orden "tjock" och "smal" vägrar jag att ta i min mun när det gäller sund livsstil!
Jag tror benhårt på att det är bättre för hälsan att vara LITE rund och i bra form (typ som jag själv när jag är igång och tränar

) än att vara mager och sitta still och röka cigaretter.
För oss kvinnor är det dessutom bevisat att lite extra hull som sitter på rätt ställen ("päron" - inte "äpple") förlänger livet, minskar risken för benskörhet och inte minst minskar behovet av anti-rynkprodukter!
Så gärna normalviktig, pigg, glad och med bra kondis - men inte supersmal bara för att det är "snyggt"!
K