• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • Mamma Tes
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-04 12:33:03 följande:
    Jag kan tänka mig att Lindas/Helenes ponesrecept funkar utmärkt som pajskal! Är det någon som testat det andra receptet med 5 ägg? www.lchf-forum.se/index.php?topic=462.0
    Japp. Jag bakade båda varianterna idag. Helenes och Lindas recept gjorde jag till bollar och dom blev ganksa kompakta men goda med salt smör och ost på. Den andra varianten blev mer luftig och som ett riktigt bröd i konsistensen men ska nog skippa brödkryddorna nästa gång för vi gillar det inte. Den smeten är geggi, blir ingen deg och man måste alltså klicka ut så stora pluttar man vill ha.
  • helene306
    MrsQuitaz skrev 2011-03-04 19:54:38 följande:
    Jag har insett att sen jag började med lchf så är mitt humör väldigt dålig. Jag är ständigt sur, arg, ledsen eller allmänt nere. Jag är som ett åskmoln mestadels av tiden. vad kan detta bero på?
    Musli (vet inte om hon är i denna tråd?) tipsade om att man kunde äta en liten bit kall kokt potatis om man var lite rivig eller nere. Varför kall kokt potatis var bra har jag dock inte lagt på minnet. Det var typ 1/4-dels potatis man tog innan man gick och la sig. Nu vet jag inet hur länge du kört men omställningsbesvär? Kroppen typ tänder av. Annars: hur har du det omkring dig med barn, stress, jobb osv. Jag blir världens ragata när jag får sova taskigt vilket jag får varje natt så du kan tänka dig djungelvrålet som fyras av x antal gånger mot trotsig 6-åring ...

shadowstorm: Jag tror faktiskt ditt illamående beror på omställningsbesvär och att du behöver mera kolhydrater. Testa att få i dig lite mer kolhydrater och se om det blir bättre. Sen trappar du ner successivt. Änvänder du kokosfett? Överdoserar jag det blir jag rätt illamående och det kör igång i magen ordentligt.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • missypissy

Snart har jag avklarat fyra dagar med LCHF och jag är så jäkla glad. Så här bra mat har jag inte ätit på flera år! Jag är en sådan som ibland inte äter nåt på hela dagen, för att sen trycka i mig godis på kvällen. Nu har jag istället ätit lax, bacon, schnitzel och massa annat gott. Ikväll har jag ätit lövbiffsrulader med bea och en tomat- och avokadosallad. Sjukt gott!

Sockersuget kommer och går lite, i morse blev det riktigt jobbigt när jag skalade en apelsin till dottern. Den söta lukten fick mig nästan att börja gråta av sug... Men jag drack en halvliter vatten och suget försvann! Suget är överlag inte så jobbigt som jag hade förväntat mig. Men det kommer kanske, ska inte ropa hej än...

Jag undrar lite mer om hur omgivningen har reagerat på att ni har ändrat livsstil? Jag har läst lite om tokiga mammor och kollegor, men vill gärna höra om fler! Och ni får gärna berätta om hur ni hanterar dem.

Själv har jag faktiskt bara bemötts med nyfikenhet och intresse än så länge, vilket gör mig jätteglad. Min mamma hade själv övervägt LCHF om det inte var för pastan, som är hennes absoluta favoritmat. Men vi får se om hon kanske också blir omvänd så småningom. Och mina systrar är nyfikna och sugna på att prova också!

• nassu

Jag undrar hur man vet ungefär hur mycket kolisar man får i seg/dag. Hur ska man veta liksom ?

Frukost: äggröra (2ägg, 2msk grädde) och skvätt grädde i kaffet
    Lunch: Tonfiskröra på CF och majonäs + 2 kokta ägg
    Mellanmål:Oopsie med smör och kaffe med skvätt grädde
    Middag:Tacopaj och lite fetaostsallad

Ni verkar så insatt i hela räknesystemet :)

• Kaya

nassu, jag vet inte alls hur man räknar för jag är helt ny. Men efter vad jag har LÄST de senaste dagarna kan man som nybörjare klara sig hjälpligt utan att räkna exakt hur mycket kolhydrater man får i sig, om man bara ser till att allt man äter ligger på max 5 gram carbs per 100 gram.

Visst var det så?

Lättja, OK, det låter vettigt att äta när man är hungrig, men ärdet inte lite så i början innan man är van att man trots allt måste äta lite "efter klockan"?! Jag tycker flera andra har skrivit ungefär så, att man ändå får se till att äta några gånger per dag fast man inte är hungrig på samma vis?

Jag är ju så "indoktrinerad" på fitnessmat så jag tror ju att min kropp ställer om till "svält" och börjar bryta ner muskler om det går mer än 3-4 timmar mellan måltiderna!!!

K

• MrsMurphy
    missypissy skrev 2011-03-04 20:28:18 följande:

Jag undrar lite mer om hur omgivningen har reagerat på att ni har ändrat livsstil? Jag har läst lite om tokiga mammor och kollegor, men vill gärna höra om fler! Och ni får gärna berätta om hur ni hanterar dem.

Själv har jag faktiskt bara bemötts med nyfikenhet och intresse än så länge, vilket gör mig jätteglad. Min mamma hade själv övervägt LCHF om det inte var för pastan, som är hennes absoluta favoritmat. Men vi får se om hon kanske också blir omvänd så småningom. Och mina systrar är nyfikna och sugna på att prova också!

Jag har tokångest över detta i denna stund. Jag ska snart tillbringa en vecka ihop med killens släkt i skidbackarna. Till saken är att en är distrikssköterska eller utbildas vidare bla bla, en annan är en kille som gått ner ett ex antal kilo genom pt och därmed en herrans massa träning och omlagd kost. Till saken hör dessutom att senast idag fick vi ett mail om att visst, kött kanske är ok, men att det mättade fettet i mejeri nog är åt fanders. *suck*

Jag är en bokmal, jag har varit anställd i bokhandel sedan jag var 16 år, dvs i 17 års tid nu. Dock varit en herrans massa föräldraledig/student senaste åren. Men är det något jag är fenomenal på så är det just exakt att skövla böcker.  Men jag är verkligen inte bra på det medicinska, jag läser, greppar, men oerhört svårt att förmedla det som finns någonstans i skallen. Jag kan inte komma ihåg allt detta om hur allt hänger ihop och fungerar, i läsandets stund så har jag full kontroll men i samma sekund jag själv ska förklara saker så sitter jag bokstavligen i skiten. 

Jag kommer placeras på stupstocken, det känns fördjävligt!

Dagens andra slutsats förresten!

Man blir helt klart mer påverkad a la LCHF:are än innan!

*raj raj* 
    Allt är såååååååå naturligt så...
  • Ekorrfamiljen
    Mamma Tes skrev 2011-03-04 20:12:48 följande:
    Japp. Jag bakade båda varianterna idag. Helenes och Lindas recept gjorde jag till bollar och dom blev ganksa kompakta men goda med salt smör och ost på. Den andra varianten blev mer luftig och som ett riktigt bröd i konsistensen men ska nog skippa brödkryddorna nästa gång för vi gillar det inte. Den smeten är geggi, blir ingen deg och man måste alltså klicka ut så stora pluttar man vill ha.
    Åh, tack! Då ska jag nog testa det receptet imorgon. Har fortfarande några bullar av det andra kvar till frukost.

Kaya: Ja, Björn Ferry var det ja. Kan han så kan du som sagt.
    MrsQuitaz skrev 2011-03-04 20:03:46 följande:
    Jag är också jämn i humöret men inte positivt jämn. Jag är en väldigt känslig människa men nu känns jag bara illsken och nere hela tiden. Det är inte alls kul och jag kommer liksom inte ur det =(
    Jobbigt! Jag upplever absolut att jag blir gladare och piggare av LCHF. Tänder inte lika fort på provokationer från barnen etc. Hoppas det går över för dig. Kram!

Boothwalker: Värre ändå, han är snart 16 månader! Går allt vägen blir han storebror i juni!
    The Kittycats skrev 2011-03-04 19:43:57 följande:
    Inte jag heller
    Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • Asereht
    nassu skrev 2011-03-04 20:38:40 följande:
    Jag undrar hur man vet ungefär hur mycket kolisar man får i seg/dag. Hur ska man veta liksom ?

Frukost: äggröra (2ägg, 2msk grädde) och skvätt grädde i kaffet
    Lunch: Tonfiskröra på CF och majonäs + 2 kokta ägg
    Mellanmål:Oopsie med smör och kaffe med skvätt grädde
    Middag:Tacopaj och lite fetaostsallad

Ni verkar så insatt i hela räknesystemet :)
    Testa att logga maten på tex www.matdagboken.se så får du lite siffror.

Jag orkar inte räkna så jag höftar lite eller bryr mig inte så mkt kanske man ska säga så länge jag inte går lös på något jag vet innehåller mkt kolhydrater. Men då och då får jag ett ryck och loggar maten bara för att se hur jag ligger till och för att kontrollera att jag inte slinker iväg. Idag har jag totalt förtärt 19 g kolhydrater så nu blir det inga fler idag, iofs kan jag äta typ 6 till men jag är ju inte hungrig.
    Tistel med fem ♥ sticklingar ♥   Blogg: www.stickig.se
  • nassu
    Kaya skrev 2011-03-04 20:44:04 följande:
    nassu, jag vet inte alls hur man räknar för jag är helt ny. Men efter vad jag har LÄST de senaste dagarna kan man som nybörjare klara sig hjälpligt utan att räkna exakt hur mycket kolhydrater man får i sig, om man bara ser till att allt man äter ligger på max 5 gram carbs per 100 gram.

Visst var det så?

Lättja, OK, det låter vettigt att äta när man är hungrig, men ärdet inte lite så i början innan man är van att man trots allt måste äta lite "efter klockan"?! Jag tycker flera andra har skrivit ungefär så, att man ändå får se till att äta några gånger per dag fast man inte är hungrig på samma vis?

Jag är ju så "indoktrinerad" på fitnessmat så jag tror ju att min kropp ställer om till "svält" och börjar bryta ner muskler om det går mer än 3-4 timmar mellan måltiderna!!!

K
    Jo, den regeln går jag efter. Men skulle vilja se ungefär hur många det blir /dag :)
    och då någon sa att om man vill vara strikt så ska man hålla sej på 2dl mejeriprod./dag. DET känns lite knepigt... grädde går ju åt rätt mycket, ost och ev. turkisk youhurt och nu har jag blivit lite försiktig med allt det där och tycker allt bara känns lite knepigt :)
  • MrsMurphy
    Kaya skrev 2011-03-04 20:44:04 följande:

K
    Mina största omställningsbesvär (som iofs inte existerade utöver äckelkänslan) hängde snarast ihop med att jag åt efter klockan, i samma sekund som jag släppte det så var det ett minne blott. Allt är individuellt men halva grejen är nog att lära sig lyssna på kroppen. För jag gjorde missen att sitta och käka ägg på morgonen när jag inte var hungrig och jag mådde spyilla halva dagen. Äter jag istället ägg och bacon när jag blir hungrig vid 11 snåret så mår jag bra hela dagen. 

Här ska du glömma bort detta med att bryta ner muskler, hunger är dessutom inte farligt!  Nu bryter du ner fett, inte muskler!
    Allt är såååååååå naturligt så...
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**