• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • Asereht
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-04 19:26:57 följande:
    Aha... Kunde jag väl gissat! Bra tips med hallon! Tänkte inte på det eftersom jag själv tycker att frysta hallon blir så .. sladdriga. Blir lika besviken varje gång jag köper.
    *ha ha* Ja, kanske som den gamla punkare han är.

Nä, hallonen ska helst inte tina helt för då är de inte lika goda. Färska är goda men inte upptinade rumstempererade frysta. Men halfrysta så där så att de går att mosa sönder men fortfarande mer frysta än tinade är som sorbet som jag älskar.
    Tistel med fem ♥ sticklingar ♥   Blogg: www.stickig.se
  • Boothwalker
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-04 19:08:35 följande:
    MrsMurphy skrev 2011-03-04 18:19:11 följande:
    *ömk, ömk*
    Tack, det där behövdes!! Hehe! *mätt som en gnu* Till och med 1-åringen vräkte i sig. Visst, han är ett matvrak, men just färsbiffar kanske inte är direkt "barnmat". Zucchini gillar han också.
    Helt ot. Men hjälp. Är han redan ett år? =)
    ♪♫♪ Uuu, aj vish aj vöss ö pönkråcker vitt flavers in maj här ♪♫♪
  • MrsMurphy

Kaya: Jag har inte hållt på länge, lite över en månad. Jag har aldrig fått omställningsbesvä  utan för mig har det gått för bra. Som du säger så blir man mätt, för mätt. Jag äter 3 måltider om dagen, en frukostbrunch, middag och lite kvällssnacks utöver. Jag har inte detta hysteriska suget efter saker längre, men jag har efter att ha stabiliserat ätandet till detta lilla börjat uppskatta saker igen. I början var det nog mer äckel för jag åt efter klockan och inte kroppen. Så sug kommer tillbaka, men inte i samma skala enligt mig. 

2. Jag tar halvmycket isbergssallad/gurka till måltiden, hallon älskar jag, det gör susen för mig. Gjorde knäckebröd igår som gör att jag återigen fick uppleva denna krispiga känslan, inte fräscha men "bita" så att säga. Man finner sina vägar. Kan rekommendera att du försöker göra glass, kanske någon form av isglass? Hallon i vatten som får dra i kylen, frys in i isglassformer. 

3. Kan jag inte svara på för jag tränar inte utöver vinglaset/jag/pojkvännen som tävlar i wii. Tungan ute Det jag dock kan konstatera är att jag är överlägset piggare/raskare/friskare än när jag började.  

Allt är såååååååå naturligt så...
  • Kaya

Tack tack för snabba tips och svar!!!

Ekorrfamiljen: Jag kanske kan stå ut med att inte bli vrålhungrig och njuta av att magen känns lugn och stillsam istället... bara det här lilla svaga illamåendet/äcklet går över. Men som sagt, jag har ju bara varit igång i ett par dagar så det ska väl rätta till sig, hoppas jag.

Björn Ferry är det som kör LCHF, visst ja, det kommer jag ihåg nu när du säger det! Kan han så ska väl även jag kunna träna hårt på sån kost...

HALLON, just det, Asereht, det åt jag faktiskt till mellis idag med Keso. Det står mycket om hallon när man googlar på LCHF. Är det JÄTTEmycket mer carbs per 100g i andra bär? Är det BARA hallon som duger? Jag menar, jag ÄLSKAR hallon men det kan ju vara trevligt att variera sig med blåbär, jordgubbar osv ibland också.

Just det, citronvatten. Pressad citron och lime i vatten och över sallad och andra maträtter, det måste väl blir så lite carbs så det kvittar? Det är ju så gott med pressad citron i vinägrett t ex, eller lime över thailändskt kryddad fisk.

Sista frågan i detta inlägg: hur är det med LÖK? Växer under jord men är väl absolut inte lika mycket carbs som rotfrukter?

K

• The Kittycats
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-04 15:51:54 följande:
    Termos: Hurra! Själv gillar jag inte makrill - heller! Det verkar också vara ett snabbt och smidigt mellanmål.
    Inte jag heller
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • MrsQuitaz

Jag har insett att sen jag började med lchf så är mitt humör väldigt dålig. Jag är ständigt sur, arg, ledsen eller allmänt nere. Jag är som ett åskmoln mestadels av tiden. vad kan detta bero på?

• Kaya

Tack Lättja! Vad skönt att höra att du också, liksom Ekorrfamiljen, ger mig hopp om att träningen kommer att gå lika bra om inte bättre på LCHF!!! Längtar efter att testa - ska bara bli av med detta jobbiga VIRUS som 3/4 av familjen har drabbats av *snörvel och host*

Intressant det här med antalet måltider per dag, som träningsfreak som brukar äta low-carb hi-protein fitnesskost med 2-3 timmars mellanrum dygnets alla vakna timmar känns det VÄLDIGT konstigt att det ska räcka med 2-3 måltider per dag och kanske något pyttelitet mellanmål därutöver....!

Men det är väl så med det mesta, LCHF innebär att man måste tänka TVÄRTOM när det gäller mycket.

Bacon är jättenyttigt, men frukt är aja baja...
    Fettsnålt är uteslutet, men extra fett är själva poängen...
    Att äta sällan är helt OK, man behöver inte alls äta "lite och ofta" som förut...

Jag sitter just och undrar om jag behöver/vill/ska äta nåt mer idag. Har ätit frukost (10), lunch (13) och mellanmål (17).  I vanliga fall skulle jag ha varit SKRIKHUNGRIG nu och redo för middag! Nu blir det nog om en stund örtte och kanske en bit av nötbrödet som jag bakade i förmiddags med philadelphia och skinka, bara för att det är gott att äta något till sitt kvällste, inte för att magen egentligen ropar efter något!!!

K

• Asereht
    MrsQuitaz skrev 2011-03-04 19:54:38 följande:
    Jag har insett att sen jag började med lchf så är mitt humör väldigt dålig. Jag är ständigt sur, arg, ledsen eller allmänt nere. Jag är som ett åskmoln mestadels av tiden. vad kan detta bero på?
    Vad trist. Själv är jag faktiskt mer jämn i humöret, förmodligen pga jämnare blodsocker. Blir inte alls lika berg och dalbaneaktig i humöret som jag annars brukat vara.

Vet faktiskt inte vad det kan beror på men förhoppningsvis finns det någon med råd att ge som kan råda bot på det trista humöret.
    Tistel med fem ♥ sticklingar ♥   Blogg: www.stickig.se
  • MrsQuitaz
    Asereht skrev 2011-03-04 19:59:33 följande:
    Vad trist. Själv är jag faktiskt mer jämn i humöret, förmodligen pga jämnare blodsocker. Blir inte alls lika berg och dalbaneaktig i humöret som jag annars brukat vara.

Vet faktiskt inte vad det kan beror på men förhoppningsvis finns det någon med råd att ge som kan råda bot på det trista humöret.
    Jag är också jämn i humöret men inte positivt jämn. Jag är en väldigt känslig människa men nu känns jag bara illsken och nere hela tiden. Det är inte alls kul och jag kommer liksom inte ur det =(
  • MrsMurphy
    Kaya skrev 2011-03-04 19:59:09 följande:
    Tack Lättja! Vad skönt att höra att du också, liksom Ekorrfamiljen, ger mig hopp om att träningen kommer att gå lika bra om inte bättre på LCHF!!! Längtar efter att testa - ska bara bli av med detta jobbiga VIRUS som 3/4 av familjen har drabbats av *snörvel och host*

Intressant det här med antalet måltider per dag, som träningsfreak som brukar äta low-carb hi-protein fitnesskost med 2-3 timmars mellanrum dygnets alla vakna timmar känns det VÄLDIGT konstigt att det ska räcka med 2-3 måltider per dag och kanske något pyttelitet mellanmål därutöver....!

Men det är väl så med det mesta, LCHF innebär att man måste tänka TVÄRTOM när det gäller mycket.

Bacon är jättenyttigt, men frukt är aja baja...
    Fettsnålt är uteslutet, men extra fett är själva poängen...
    Att äta sällan är helt OK, man behöver inte alls äta "lite och ofta" som förut...

Jag sitter just och undrar om jag behöver/vill/ska äta nåt mer idag. Har ätit frukost (10), lunch (13) och mellanmål (17).  I vanliga fall skulle jag ha varit SKRIKHUNGRIG nu och redo för middag! Nu blir det nog om en stund örtte och kanske en bit av nötbrödet som jag bakade i förmiddags med philadelphia och skinka, bara för att det är gott att äta något till sitt kvällste, inte för att magen egentligen ropar efter något!!!

K
    A och O, ät när du är hungrig och ät tills du är mätt! Inte överäta, känner du ingen hunger så skippa. Där är nog största fallgropen enligt mig när det gäller detta för man mår verkligen inte bra av att äta när man faktiskt inte behöver. 
    Allt är såååååååå naturligt så...
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**