• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • MrsQuitaz
    helene306 skrev 2011-03-04 20:16:29 följande:
    Musli (vet inte om hon är i denna tråd?) tipsade om att man kunde äta en liten bit kall kokt potatis om man var lite rivig eller nere. Varför kall kokt potatis var bra har jag dock inte lagt på minnet. Det var typ 1/4-dels potatis man tog innan man gick och la sig. Nu vet jag inet hur länge du kört men omställningsbesvär? Kroppen typ tänder av. Annars: hur har du det omkring dig med barn, stress, jobb osv. Jag blir världens ragata när jag får sova taskigt vilket jag får varje natt så du kan tänka dig djungelvrålet som fyras av x antal gånger mot trotsig 6-åring ...

shadowstorm: Jag tror faktiskt ditt illamående beror på omställningsbesvär och att du behöver mera kolhydrater. Testa att få i dig lite mer kolhydrater och se om det blir bättre. Sen trappar du ner successivt. Änvänder du kokosfett? Överdoserar jag det blir jag rätt illamående och det kör igång i magen ordentligt.
    Jasså potatis, det kanske jag skulle testa då. Jag är inne på min 4e vecka så jag vet inte om det fortfarande är omställningsbesvär. Jag sover sådär, har en 1 åring som sover väldigt dåligt och går upp kl 5 samt en 2,5 åring som driver mig till vansinnet ibland men jag förösker hålla humöret uppe gentemot dem. Min man däremot får ta emot en hel del, minst sagt!
  • Kaya

Lättja, tack för alla råd och tips och info!!!

Jag har också tokångest inför att erkänna inför omgivningen att jag testar detta... inte nog med att jag redan VAR ganska "besvärlig" och besserwisser med kosten (enligt månbga omkring mig som äter "svensson" och absolut inte förstår varför man nånsin skulle vilja prova nåt annat)...

... utan dessutom har jag haft för vana att dissa "extrema" dieter, typ LCHF och allt annat, eftersom jag minsann har varit en sådan renlevnadsmänniska och fitnessperson som absolut inte håller diet utan bara äter "RÄTT" i största allmänhet...

Min enda chans är nog att förklara det hela med mina hälsoproblem, att jag är TRÖTT på diffusa problem med magen, huden osv och bara måste testa alla olika vägar för att bli av medproblemen.

Att det till viss del handlar om några extrakilon som beror på stress och okynnesätande, och att det skulle ta för mycket tid och hård träning att bli av med dem på mitt vanliga vis (fitnesskost med mycket protein och mest lågglykemiska carbs) orkar jag nog inte erkänna inför andra...

K

• Prinsessanz
    nassu skrev 2011-03-04 20:38:40 följande:
    Jag undrar hur man vet ungefär hur mycket kolisar man får i seg/dag. Hur ska man veta liksom ?

Frukost: äggröra (2ägg, 2msk grädde) och skvätt grädde i kaffet
    Lunch: Tonfiskröra på CF och majonäs + 2 kokta ägg
    Mellanmål:Oopsie med smör och kaffe med skvätt grädde
    Middag:Tacopaj och lite fetaostsallad

Ni verkar så insatt i hela räknesystemet :)
    inte så svår,kolla på förpackningen!
    står det att exempelvis din turkiska youghurt innehåller 3g kolhydrater/100g så innebär ju det att äter du 2dl så får du i dig 6gkolhydrater.
  • Lyckligamamman

kunde inte stå emot.....det blev en liten GT som fredagsmysSkäms, SATAN vad gott det var!

Ha, ha, ha jag har hållt mej på fakir-lchf hela veckan men nu tog det alltså stopp.....skit samma, i morgon är en ny dag och jag kör på med min fakir ett tag till, har gått förvånandsvärt bra (förutom mitt "lilla" snedsteg i kväll då).

Har känt mig så jäkla seg, drött och orkeslös hela veckan. Tror det är efterdyningar av influensan som hela familjen har varit drabbad av, jag sist. Men jag var som dåligast i lördags då jag låg pall hela dan, sen har jag varit ok, förutom min ork då.....hoppas det rättar till sig SNART. KAN ju bero på sömnbrist oxå, har ju en 5-månaders som sover lite sisådär på nätterna....

Jag har tänkt ge mig ut och springa lääänge nu, men det har hela tiden varit nåt som stoppat, dåligt väder, sjukdom.....men nu är det nog faktiskt dax! Får se om det inte blir en premiärrunda imon, den blir kort, men  nånstans måste man ju börja!

Nu ska jag strax vika in hovarna, tråkig man är, men just nu prioriterar jag sömn framför allt annat!Tungan ute

• MrsMurphy
    Kaya skrev 2011-03-04 21:00:34 följande:
    Lättja, tack för alla råd och tips och info!!!

Jag har också tokångest inför att erkänna inför omgivningen att jag testar detta... inte nog med att jag redan VAR ganska "besvärlig" och besserwisser med kosten (enligt månbga omkring mig som äter "svensson" och absolut inte förstår varför man nånsin skulle vilja prova nåt annat)...

... utan dessutom har jag haft för vana att dissa "extrema" dieter, typ LCHF och allt annat, eftersom jag minsann har varit en sådan renlevnadsmänniska och fitnessperson som absolut inte håller diet utan bara äter "RÄTT" i största allmänhet...

Min enda chans är nog att förklara det hela med mina hälsoproblem, att jag är TRÖTT på diffusa problem med magen, huden osv och bara måste testa alla olika vägar för att bli av medproblemen.

Att det till viss del handlar om några extrakilon som beror på stress och okynnesätande, och att det skulle ta för mycket tid och hård träning att bli av med dem på mitt vanliga vis (fitnesskost med mycket protein och mest lågglykemiska carbs) orkar jag nog inte erkänna inför andra...

K
    Ack vad jag känner igen mig! Jag tränade och tävlade en massa i min ungdom och därifrån har jag mina erfarenheter från den biten. Men senast för ca 1,5 års sen gick jag en kost- och näringslära kurs i livsmedelsverkets regi... Jag har varit som hund och katt med människor som levt via dessa "extremdieter", herre jisses vad jag käftat här på fl. Men en dag så insåg jag att detta inte var en extremdiet och hejsan hoppsan...

Det som jag finner med detta är att det är så logiskt! När pusselbiten i form av riskerna med det mättade fettet rasslade ifrån livsmedelsverket så föll hela skiten ihop som ett korthus. Jag förstår hur de tänkt, jag förstår slutsatserna, jag förstår råden. Men när råden baseras på en felaktig slutsats så sitter de i skiten och måste uppdatera och tänka om. Men inte direkt det lättaste att diskutera alla gånger så jag inser att det blir svettigt framöver. 

Men det är väl främst det resonemanget jag försöker förmedla, påvisa att detta inte är en extremdiet utan att det handlar om naturlighet och back to basic.

Men det är en vrickad bild som finns i stugorna, jag vet. Skäms
    Allt är såååååååå naturligt så...
  • missypissy
    MrsMurphy skrev 2011-03-04 20:44:59 följande:
    Jag har tokångest över detta i denna stund. Jag ska snart tillbringa en vecka ihop med killens släkt i skidbackarna. Till saken är att en är distrikssköterska eller utbildas vidare bla bla, en annan är en kille som gått ner ett ex antal kilo genom pt och därmed en herrans massa träning och omlagd kost. Till saken hör dessutom att senast idag fick vi ett mail om att visst, kött kanske är ok, men att det mättade fettet i mejeri nog är åt fanders. *suck*

Jag är en bokmal, jag har varit anställd i bokhandel sedan jag var 16 år, dvs i 17 års tid nu. Dock varit en herrans massa föräldraledig/student senaste åren. Men är det något jag är fenomenal på så är det just exakt att skövla böcker.  Men jag är verkligen inte bra på det medicinska, jag läser, greppar, men oerhört svårt att förmedla det som finns någonstans i skallen. Jag kan inte komma ihåg allt detta om hur allt hänger ihop och fungerar, i läsandets stund så har jag full kontroll men i samma sekund jag själv ska förklara saker så sitter jag bokstavligen i skiten. 

Jag kommer placeras på stupstocken, det känns fördjävligt!

Dagens andra slutsats förresten!

Man blir helt klart mer påverkad a la LCHF:are än innan!

*raj raj* 
    Åh fy fasen vad jobbigt! Jag vet att jag kommer att hamna i sådana situationer snart jag med, känner jag släkten rätt kommer de att försöka tvinga i mig kakor nästa gång vi ses. För det är ju LIVSVIKTIGT att äta kakor!!! Skrikandes

För att inte prata om min käre pappa, han kommer att explodera i spydiga kommentarer av diverse slag.... Suck säger jag med. Speciellt eftersom alla känner till mitt sockermissbruk och vet hur jag har mått dåligt över detta i flera år. Jag önskar att de kunde uppmuntra mig istället, men det lär väl aldrig hända.
    nassu skrev 2011-03-04 20:38:40 följande:
    Jag undrar hur man vet ungefär hur mycket kolisar man får i seg/dag. Hur ska man veta liksom ?

Frukost: äggröra (2ägg, 2msk grädde) och skvätt grädde i kaffet
    Lunch: Tonfiskröra på CF och majonäs + 2 kokta ägg
    Mellanmål:Oopsie med smör och kaffe med skvätt grädde
    Middag:Tacopaj och lite fetaostsallad

Ni verkar så insatt i hela räknesystemet :)
    Jag är ju alldeles jätteny, men jag försöker räkna med hjälp av bland annat den här sidan: http://www7.slv.se/Naringssok/SokLivsmedel.aspx. Det blir ju lite överslagsräkning (heter det så? sjukt dålig på matte haha!) ibland, men jag försöker att vara exakt nu i början. Så kanske det sätter sig i ryggraden sen.
  • Prinsessanz

mumsar på te med grädde och 2st chokladbitar.

• Boothwalker
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-04 20:45:34 följande:
    Boothwalker: Värre ändå, han är snart 16 månader! Går allt vägen blir han storebror i juni!
    Hjälp. Tiden går fort. Och länge sen man såg till dig då alltså =)
    Och grattis och lycka till till minisen =)
    ♪♫♪ Uuu, aj vish aj vöss ö pönkråcker vitt flavers in maj här ♪♫♪
  • missypissy
    Kaya skrev 2011-03-04 21:00:34 följande:

Jag har också tokdissat LCHF ganska länge, tills jag läste en artikel (minns inte var) om någon som hade varit sockerberoende som jag och fått hjälp tack vare LCHF. Då bestämde jag mig för att läsa på, och efter det blev det en tväromvändning för mig. Jag är också TRÖTT på magproblem, humörsvängningar, dålig hy och framför allt att ALLTID vara sugen på något sött. Jag vill inte leva så längre. Man kan ju hoppas att folk förstår det så småningom.
  • Linda1976

Rapport nr 2 ang THE kladdkaka. Den blev lite mer kaka än chokladomelett när den svalnat, och med vispgrädde blev den mer än godkänd. Min überkräsna 6åring älskade den!! 

man borde kunna baka tårta på den funderar jag... 2 eller 3 "bottnar", hallongrädde emellan, och kanske nån smörkräm på sukrin? Hm.....*klurar* 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**