• Annanym

**Den stora feta LCHF-tråden**

ofrivilligbonusmamma skrev 2011-03-15 09:44:40 följande:
    3 dl pofiber
    2 tsk fiberhusk
    2 tsk bakpulver (vissa tar bara en)
    Lite salt
    250 g kesella
    1 ägg (kan med fördel ta två)
    50 g smält smöt
    ½ - 1 dl grädde

Smält smör. Blanda ihop torrvarorna.
    Fördela i kesellan i torrvarorna.
    Blanda i ägget/äggen. Blanda i smält smör och grädden.
    Låt stå och svälla i 10-15 min.
    Knåda ihop till 6 bullar, lägg på bakplåtspapper.
    Grädda i ca. 15-20 minuter i mitten7undre delen av ugnen.
    Låt svalna.

(Eller så blandar man ihop alla torrvaror förutom fiberhusken i en bunke, blandar ihop allt flytande i en bunke och blandar i fiberhusken i det flytande och låter det svälla och blanda sedan ihop allt.)
    Har nån testat att göra typ tekakor? Hur gräddar ni då? Temperatur och tid?
  • Annanym

En på jobbet (som själv kört LCHF ett tag och gillar det) sa idag på lunchen att det nu finns en långtidsstudie på LCHF-kost som visar att det är negativt för hjärta-kärl. Blev förvånad. Nån som vet mer om detta?

• Annanym

Är det någon som testat Stevia? Kontra Sukrin? Har själv inte använt något av det, men kanske ska ge mig ut på "marknaden" snart. Jag har ställt frågan förut utan att få svar, så nu hoppas jag att nån kanske har nån kommentar.

• Annanym
    ThePointOfItAll skrev 2011-03-23 17:59:19 följande:
    Jag köpte en burk stevia, malda blad. Den är svåranvänd då jag inte vet exakt hur jag ska dosera och så löser den inte upp sig, går alltså inte att ha i vad som helst. Eftersmak av lakrits, inte så gott.

Testade sukrin i lördags, oj vad mitt sötsug satte igång Jag som kan hälla i mig light-läsk utan problem annars...
    Mmm. Är också lite rädd att sukrin ska dra igång sockermonstret i mig, så har inte vågat prova än. Men socker med laktritssmak känns ju inte helt okomplicerat heller.

Tack alla som svarat i frågan! Ska överväga nästa "sockerdrag".
  • Annanym
    P28 skrev 2011-03-25 10:55:37 följande:
    Det är ju helt fantastiskt! Jag motsäger mig inte era resultat, det är ju ändå verkligheten och empiri - MEN jag har så svårt att förstå hur det fungerar att gå ned på mycket på så många kalorier. Det känns helt enkelt omöjligt. Hur fungerar det???
    Det beror ju lite på vad man har för grundförbränning också. Väger jag 120 kilo kanske min grundförbränning är 2200 kcal mot kanske 1200 för en 60-kilosperson och att gå 100 meter till affären ger dubbelt så många kcal som för den som väger 60. (Neeej, det är inte faktiska "sanna" siffror, bara exempel. Jag har ingen aning om exakt hur det ser ut.)

Och en riktigt tung person har mer muskler än en smal otränad eftersom det krävs mer muskler för att hålla upp den tunga kroppen. Som vi alla vet: muskler bränner mer än fett och även där en liten bonuseffekt.

Nu säger jag inte att personerna ovan väger 120 kilo, men det finns klara skillnader på att ha 50 kilo att gå ner mot att ha 10 kilo att gå ner.
  • Annanym
    P28 skrev 2011-03-25 11:19:05 följande:
    Ja självklart är det så! Grundförbränningen på 120 kilo ligger säkert ännu högre än så. Men ibland ser jag att många LCHF-are (inte i denna tråden) menar på att en person som väger 70 kilo som vill gå ned till 60 kan äta 2500-3000 kalorier per dygn och ändå gå ned ett kilo i veckan. Och det måste ju vara omöjligt!?
    Jag håller med om att det låter orealistiskt. Men jag kan inte svära på att det inte går, för enligt mig är LCHF ren magi!
  • Annanym
    Asereht skrev 2011-03-25 11:18:10 följande:
    Nä, 120 kg vägde jag inte ens när jag började även om jag inte var långt ifrån att nosa på 100 kilossträcket. Men självklart så är det väl så att man har lite lättare att gå ned om man har mycket att göra av med, förutsatt att man inte hållt på och jojobantat eller pysslat med svältkost innan för då har kroppen svårare att gå med på att släppa efter. jag har aldrig hållt på att banta i hela mitt liv så min kropp fattade grejen med en gång.

Jag hoppas kunna gå ned en 5 kg till sedan känner jag mig nöjd med min siffervikt. Skulle det gå att gå ned 10 är jag mer än nöjd men jag strävar inte efter det. Det får bli en bonus om jag kommer ända dit.
    Lilla lättviktare där! Själv tillhör jag dem som antagligen kommer att få hålla på bra länge för att gå från fetma till övervikt, men än sen när man kan må så här bra och äta så här gott på vägen.
  • Annanym
    Asereht skrev 2011-03-25 11:36:48 följande:
    Lchf är super på alla sätt och vis. Jag är så glad och oerhört tacksam att jag faktiskt vågade tänka om och prova.

Jag vägde 99 kg i oktober -10. Jag väger nu 79 kg. Jag är 170 cm lång så jag är fortfarande överviktig enligt bmi och även om jag tar mig ned till 75 där jag är nöjd med mig själv så är jag enligt bmi överviktig, men det skiter jag heligt i. Det är ju en betydlig skillnad på något kilos övervikt och 30 kilos övervikt. Något kilo kan jag leva med och soms agt, låter kroppen mig ramla ned ytterligare fem kilo så tackar jag och tar emot men jag tänker inte jobba för det. Jag blir 40 nästa år och jag har fött fem barn så jag tycker att jag måste ge kroppen lite utrymme och inse att jag inte är 20 längre. *s*

Tänk vad långt jag kommit som faktiskt vågar skriva ut min vikt Och detta i en öppen tråd till och med! Det gjorde jag inte för 6 månader sedan.
    Och vad tycker vi om BMI? Det är ju superhärligt att du gått ner så mycket. Det måste kännas fantastiskt bra i kropp och själ. Jag har gått ner tio den här gången och märker redan skillnad, trots att det bara är är en liten del av vad jag behöver tappa. *tänker efter* Eller, faktiskt är det inte SÅ liten del. Men jag har mycket kvar. Åtminstone 30-50 till. Fast det är så mycket så det kan jag nästan inte ens tänka på.
  • Annanym
    jeng skrev 2011-03-25 12:49:43 följande:
    Fettet hamnar på rätt ställen, är väl tanken
    Kroppen ska ju omfördelas, så att även om man inte går ner i vikt så hamnar kilona på rätt ställen, eller i rätt form (muskler istället för fett) 
    Eeeeh..? Ha, haa! Förlåt att jag fnissar, men DET lät faktiskt lite mer trolleri än jag kan tro på. Kroppen kan väl ändå inte ha en aning om VAR fettet ska tas ifrån bara för att man äter på ett visst sätt?
  • Annanym
    jeng skrev 2011-03-25 13:21:49 följande:
    Fråga mig inte hur det fungerar, men det är ju tydligt att korppen omfördelar sig på lchf smalare midja och större tuttar
    Okej. Jag är fortfarande vansinnigt skeptisk (till idén, inte till dig som budbärare!) och kommer nog fortsätta att inte tro på det, ha-ha! Men vore det så så visst, hellre det än mindra bröst och större mage!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**