• Annanym

**Den stora feta LCHF-tråden**

Denebola skrev 2011-03-25 13:29:13 följande:
    Fast för min del är det inte konstigt att de blivit större, jag har ju faktiskt gått upp. Så jag exkluderar mig lite ur diskussionen
    Ja, jo. I ditt fall har jag inga problem att tro på "trolleriet"!
  • Annanym
    Faile skrev 2011-03-27 15:57:24 följande:
    Upptäckte att det är dags för mens imorgon vilket förklarar kilot upp idag

Kommer ändå strikta till det lite. Ska försöka ligga runt 10-15 om dagen nu ett tag framöver och se om det lossnar igen.
    Således har jag idag ätit 2 kokta ägg med majjo, en knäckemacka med ägg o majjo. Middagen blev panerad fisk ( fast jag skalade bort paneringen ) med kokt blomkål och äggsås till.

Jag panerade några fiskbitar i mandelmjöl och några i fiberhusk och båda blev jättebra tycker jag.
    Det är gott att panera i cocos också. Särskilt kyckling! MEd en härlig currymajonnäs till... Mmm! Nu blev jag sugen.
  • Annanym

Måndag och jag vägde mig inte ens. Vet ni vad, efter att ha startat förra veckan med magsjuka borde jag ha vägt mindre än på länge, eller hur? Men, efter en dag på vatten fick jag inte i mig annat än knäckebröd och yoghurt ett par dagar efteråt. Och hips vips hade suget dragit igång så jag hade värsta kolhydratvändan i helgen. Det kulminerade lördagkväll med fyra rostmackor!

Ja, söndagmorgon mådde jag illa nästan två timmar innan jag kunde få i mig lite kokt ägg med smör. Igår höll jag mig fint till LCHF men oj vad suget fanns där. Vad fort det går att vända till dåliga vanor. Skrämmande fort. Tur att jag mår så dåligt av det att jag absolut inte vill dit igen. Bra påminnelse kanske.

Iallafall, följden blev att jag inte ville väga mig i morse så jag kör på den här veckan och tar vägning nästa måndag istället. Vad bra det är när man får bestämma reglerna själv!

• Annanym
    FiaFunderar skrev 2011-03-28 08:19:47 följande:
    Hello och god morgon!

Omstarts-måndag var det ja Drömmer

Några hundra gram upp på vågen men det känns ok. Lite mycket vin i helgen kanske Tungan ute Ajjabajja!
    Jag har bestämt mig för att när jag gått ner till 66 kg (4 kg kvar) så ska jag till frissan och färga och klippa håret... göra en liten makeover. Detta ska ha skett innan den 15:e Maj hoppas jag för då sticker vi till spanien i 8 dagar Solig

Någon annan som har en makeover inplanerad som belöning Skrattande
    Inte inplanerad, men bra idé! Jag hade tänkt att efter nästa delmål skulla jag unna mig elevbehandling på Axelssons. Tvåtimmars!
  • Annanym
    Mandel skrev 2011-03-28 08:29:21 följande:
    Är det bara jag som är "rädd" för att äta "vanlig" mat nu när jag äter enligt LCHF?

Läser här om folk som frossar i/äter av olika kolhydratfulla saker och sedan mår dåligt. Inte bara psykiskt utan med illamående, svullen mage, problem med sötsuget direkt efteråt, viktuppgång på direkten osv.
    Hur törs ni då "fuska"?

Inte sjutton vågar jag testa en vanlig smörgås eller pasta för jag har vare sig tid eller lust att må illa och bli dålig i magen...
    Godis ska vi inte prata om!
    Det blir till att fortsätta ha babybelostar som smågodis.
    Tja, nu svarar jag bara för mig själv, men i mitt fall är det ju inte helt okomplicerat då. Efter ca 30 år av massivt matmissbruk så är det väldigt svårt att bara kliva ur det och säga "Nej, usch vad jag mår dåligt av det där, det gör jag aldrig om." Jag har liksom mått dåligt (och bra) av mat så himla länge. Mitt enda mål är att det ska bli bättre och bättre - och det blir det.

Och för varje "felsteg" med efterföljande konsekvens så är det klart att jag rent intellektuellt stärks i min övertygelse om att ren LCHF är bäst för mig. Tyvärr kan jag inte styra det enbart med intellektet, eftersom jag äter som en reaktion på känslor. Men jag gör mitt bästa i varje stund och är stolt över mig själv i det.

Långsamt, långsamt mot ett bättre liv. Hurra för mig! (Och alla som kämpar.)
  • Annanym

SÅg ni TV4-nyheterna nu? Om att var fjärde svensk försöker minska sitt kolhydratintag och så (förstås!) en mager dietist med anusmun som kacklade om "kolhydratfobi". Sen kan man chatta med nämnda dietist. Eller kanske typ nu.

• Annanym
    sniwa skrev 2011-03-28 19:37:15 följande:
    Ställde en fråga men lär knappast få svar...

Varför sitter hon och svarar på frågor om LCHF då man på hennes svar klart och tydligt kan se att hon inte är någon expert i ämnet...?
    Och nyhetsprogramledaren sa "Chatta med dietisten om olika dieter." medan man i bakgrunden ser hemsidan med "Chatta om LCHF."
  • Annanym
    Kaya skrev 2011-03-29 12:14:15 följande:
    Det finns inte en chans att man hinner läsa ikapp. Skummar lite bakpåt och inser att diskussionen mest handlar om vad LCHF är.

Jag antar att LCHF är det varje person gör det till. (Men det kanske är för att jag är litteraturvetare. "Meningen" är inte något som författaren placerar i texten, utan något som läsaren finner/skapar i mötet med texten.)

För vissa ("utanför") är det en sekt, lurendrejeri (kanske ett PR-trick skapat av bacon- och smörproducenterna?) eller en fix idé som några "tjocka tanter" har fått för sig (för alla VET ju att man måste "kolhydratladda" inför fysisk aktivitet, right? ).

För vissa (de rättrogna) är det en livsstil, ett hälsomirakel, en räddningsplanka när allting annat har provats och ingenting har hjälpt mot övervikt och/eller hälsoproblem (= inte så konstigt då att man får motivation att köra väldigt strikt och förundras över andras "lättvindiga" syn på LCHF!).

Och för vissa är det ett fantastiskt enkelt och effektivt sätt att "programmera om" en kropp som inte riktigt är i balans när det gäller hunger/mättnad, hormoner, matsmältning osv, men ingen "religion" som definierar vem man är eller huruvida man är en "riktig" LCHF:are eller inte (helt naturligt att man då tycker att livskvalitet fortfarande spelar roll och kanske skiter i om en favoritgrönsak eller t o m en frukt har högre kvot än 5/100).

(Gissa vilken kategori jag räknar mig till? )

Det enda jag ville säga med detta var att LCHF uppenbarligen betyder olika saker för olika människor, och att det därmed är meningslöst att använda tråden till att diskutera vem som har rätt att uttala sig i den eller om det ens ÄR en ("riktig") LCHF-tråd till att börja med!

Nej fram för mer RECEPT och TIPS och ERFARENHETER tycker jag. Gärna lite klang och jubelsång också om nån har testat att laga något extra smarrigt eller hittat något i affären som passar den som vill minska på kolhydraterna och öka på fettet.

K
    Fint skrivet. Skönt med lite balanserat tänkande,
  • Annanym

Jag åt kyckling med curry och kokosmjölk till middag. Det var sådär (och antagligen inte så hög fettandel) men egna och andras ungar åt så det sprutade ur öronen! Till lunch åt jag befri kotlett (kallad noisette... ) med bea. Det var fanimig skitgott! I love syltor och hak!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**