• Ellaria

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ny studie visar att LCD (low carb diet) minskar risken för hjärtsjukdomar.

Meta-analysis carried out on data obtained in 1,141 obese patients, showed the LCD to be associated with significant decreases in body weight (-7.04 kg [95% CI -7.20/-6.88]), body mass index (-2.09 kg m(-2) [95% CI -2.15/-2.04]), abdominal circumference (-5.74 cm [95% CI -6.07/-5.41]), systolic blood pressure (-4.81 mm Hg [95% CI -5.33/-4.29]), diastolic blood pressure (-3.10 mm Hg [95% CI -3.45/-2.74]), plasma triglycerides (-29.71 mg dL(-1) [95% CI -31.99/-27.44]), fasting plasma glucose (-1.05 mg dL(-1) [95% CI -1.67/-0.44]), glycated haemoglobin (-0.21% [95% CI -0.24/-0.18]), plasma insulin (-2.24 micro IU mL(-1) [95% CI -2.65/-1.82]) and plasma C-reactive protein, as well as an increase in high-density lipoprotein cholesterol (1.73 mg dL(-1) [95%CI 1.44/2.01]). Low-density lipoprotein cholesterol and creatinine did not change significantly, whereas limited data exist concerning plasma uric acid. LCD was shown to have favourable effects on body weight and major cardiovascular risk factors; however the effects on long-term health are unknown.

You know nothing, Jon Snow
  • Ellaria
    piece of me skrev 2012-08-22 20:22:19 följande:
    Nej hörrni, efter en månad av LCHF så inser jag att det inte är rätt kosthållning för mig.

Är mycket lättare av mig i maten och att konstant äta "tunga" saker som kött, smör, bearnaise osv blev för mycket helt enkelt. Om något så har LCHF fått mig att inse att jag mer är ämnad för kaloriräkning och att jag nu ska göra mitt absolut bästa för att gå ned de sista 14 kilona genom att räkna.

Kommer dock inte äter pasta, ris eller potatis. Kommer hålla fast vid rätter som lax, blomkålsmos och sallad, bara att jag inte lägger till massor av fett på sidan av.

Lycka till!  
    Lycka till du med!
  • Ellaria

Känns konstigt att ni pratar om middag, jag har totalt glömt att äta frukost. Varit vaken i ett par timmar men inte blivit hungrig. Är kanske lite exalterad för idag fick jag jobb! Har varit arbetslös i en mindre evighet så det känns bra.

• Ellaria
    huldaskarin skrev 2012-08-27 17:45:50 följande:
    Hittade det här receptet på LCHF-klubben:

Pasta

4 ägg
    ½ dl fiberhusk
    25 gram philadelphiaost
    1 krm salt

Vispa äggen. Tillsätt resterande ingredienser, rör om ordentligt till en jämn smet. Låt svälla några minuter. Bred ut smeten så tunt som möjligt på en plåt klädd med bakplåtspapper. Lägg ett inoljat bakplåtspapper ovanpå smeten. Grädda i ugnen på 150 grader i 10 minuter. Skär i långa, smala bitar så det liknar tagliatellepasta.

Har inte testat men det kan ju vara ett lite billigare alternativ kanske 
    Älskar den. Gör den en gång i veckan och äter till allt möjligt. En sån smet räcker till 3-4 middagar.
  • Ellaria

^ Jo, 125 gram :)

Idag är första dan på nya jobbet! Jag är supernervös...

• Ellaria
    standby skrev 2012-09-02 21:32:00 följande:
    Vilka ostar är goda? Jag köper aldrig några "roliga" ostar, bara samma gamla tråkiga typ greve, präst, gouda, grädd.
    Är ute efter ost som passar att ha som snax
    Kittostar! (Osäker på stavningen, det finns en i vanlig affär som heter C-nånting i en orange rund liten låda, finns vid mögelostarna!)
  • Ellaria
    MissBoring skrev 2012-09-03 20:44:01 följande:
    Hej. Jag tänkte jag skulle prova livet med LCHF men det är lite grejer jag inte har kunnat läsa mig, inte än iaf, å då tänkte jag att jag kanske kund få fråga er?
    Korv, får man äta det? har ätit 2 frukostkorvar idag å så kom jag på att det kanske är stärkelse i den? 
    Pepsi max och sån dryck, kan man dricka det vid enstaka tillfällen?
    Sist men inte minst, har ni några råd att ge en nybörjare?
    Tack på förhand Glad
    Jo en fråga till, måste jag lära mig att räkan kalorier för att klara LCHF?     
    1. Det beror på med korv. Många som äter LCHF vill äta så ren mat som möjligt, alltså så få ingredienser som möjligt. Då är korv inte ett bra alternativ. Vill du undvika stärkelse i korv så köp en med hög kötthalt!

2. Ja och nej. Som sagt, för många är LCHF inte bara att låta bli kolhydrater utan att äta ren och tillsatsfri mat. Då går pepsi max och liknande bort. Dessutom kan de trigga ett sötsug för vissa medans det för mig lugnar sötsuget. Jag dricker cola light dagligen.

3. Du kommer tröttna på ägg och bacon! Testa bröd eller yogurt (om du inte är så kolhydratskänslig) till frukost.
  • Ellaria

YES YES YES 75.8!

29 kg och 22 cm runt midjan borta sen 1:a Januari.

"Bara" 5 kvar till min originella målvikt och 10 tills jag nog får säga att jag är supernöjd :D

• Ellaria
    Yosa skrev 2012-09-09 19:51:46 följande:

Om några veckor ska vi iväg på allinclusive-resa och då blir det inte regelrätt LCHF för mig. Tänker inte trycka i mig ris, pasta, strips eller potatisklyftor för det. Tänker ta av allt gott kött, grytor ( säkert med mjöl i ) men " lägga" kolhydratern på allt gott på efterrätten, sliskiga drinkar, glass etc. Vet ni nåt om hur kroppen reagerar viktmässigt på en sån vecka? Lägger man på sig ohyggligt mycket eller hur reagerar kroppen?,nån som vet?
    Jag gick upp 1.5 kg av att äta så i Turkiet. Jag åt iofs bröd också, men inte potatis och ris... Drack ett par drinkar och åt ett par efterätter.
  • Ellaria
    sannaaa skrev 2012-09-10 17:00:13 följande:
    Ni kommer väl ihåg att röra på er också? att gå ner i vikt handlar om mycket mer än bara vad man stoppar i sig :)
    Fast ny forskning visar på att kosten är extremt mycket mer viktig än vad träningen är. Man går inte ner i vikt av att enbart träna...
  • Ellaria
    Limus skrev 2012-09-16 10:11:34 följande:
    Jag frågar igen, kanske någon missade min fråga om vilket kokosfett ni använder vid mbc?
    Många använder Cocosas.
  • Ellaria
    Såphia skrev 2012-09-17 06:42:14 följande:
    Vägdag. Blir TOKIG! 100g ner igen.... Händer inget på vågen...
    100 gram är ju visst något!
  • Ellaria

Jag äter tre skedar TY med kokosflingor, solrosfrön, psylliumfrön och tre gojibär varje morgon. Till det 5-6 skivor ost. Detta äts klockan 9 på jobbet och jag var inte hungrig förrän 3 på eftermiddan idag. Flexjobbar så börjar 6.40 och går hem 15.15, slipper äta lunch på jobbet, väldigt skönt.

• Ellaria
    Kasihi skrev 2012-10-01 09:45:36 följande:
    Jag vaknade 03.45 inatt och mådde lite illa. Det ökade på en hel del och jag blev orolig att det var magsjuka. Men det var inte det tack gode Gud. Dock tror jag att det har med min totala återgång till LCHF att göra. Vad tror ni? Och vad ska man göra när det blir så? Har dessutom sendrag i en vadmuskel om och om igen. Känner igen det från tidigare men kommer ej ihåg vad man ska ta emot det.
    Magnesium!
  • Ellaria

Nån som har ett bra (gott!) recept på den där... MBC-chokladen? Jag dricker varken kaffe eller te, men är sugen på att testa den här. Fettchoco hette den nånstans?

• Ellaria

Ni som köper celcius på nätet, var? Vilken sida är bäst och billigast?

• Ellaria

Ugh, jag tror verkligen inte det här har med LCHF att göra men jag frågar ändå för att senare kunna säga "nej, ingen annan har upplevt det" när folk börjar tjafsa...

Har ätit mer eller mindre strikt (den senaste tiden inte så strikt) LCHF sen Januari och gått ner 32 kg. Väger 73 till 170 cm och vill gärna ner ett par kg till. Igår vaknade jag runt 2 på natten av illamående, kunde inte spy, tänkte göra nummer två istället varpå jag svimmar och slår i huvudet rätt rejält i vasken. Väldigt ont idag. Jag åt samma sak som mina föräldrar igår (pappa åt dock potatis också) och ingen av dem blev sjuka.

Jag kan inte minnas att jag läst om nån annan här som svimmat och kopplat det till LCHF? Förr i tiden svimmade jag rätt lätt men det har inte hänt på 6-7 år.

• Ellaria
    Såphia skrev 2012-10-27 09:54:17 följande:
    Ellaria: varför tror du att det har koppling till lchf? Du har ätit mer eller mindre lchfkost sedan januari och detta har inte hänt innan?

Kan ju vara vad som helst. Har du dessutom en historia där du lätt har svimmat så har det gått på rätt håll. Har du lågt blodtryck?

Hoppas du mår bra trots smällen.
    JAG tror inte det, jag ville bara ha "bevis" på att det inte är det så jag kan säga att ingen annan jag pratat med har upplevt samma när folk direkt kommer med "det är LCHF:s fel!!!1"

Det var ju liksom LCHF's fel när jag blev förkyld förra månaden trots att det var första förkylningen på ett år.
  • Ellaria
    spökplumpen skrev 2012-10-27 10:29:40 följande:

Drack du alkohol? Åt du något som du inte äter vanligtvis? Jag mådde sjukt illa, men kunde inte kräkas sist jag drack lite för mycket (fler än 2glas vin). Fast jag fick diarré istället till slut. Men jag satt och frös och skakade i två timmar mitt i natten och mådde skitilla, sen somnade jag av ren utmattning. Svimmat har jag aldrig gjort.
    Nepp och nepp. Det var så konstigt, mådde hur bra som helst när jag gick och la mig och sen så himla kasst. Mår bra nu också fast halva mitt ansikte är svullet :(
  • Ellaria
    Ellaria skrev 2012-10-27 15:19:17 följande:
    JAG tror inte det, jag ville bara ha "bevis" på att det inte är det så jag kan säga att ingen annan jag pratat med har upplevt samma när folk direkt kommer med "det är LCHF:s fel!!!1"

Det var ju liksom LCHF's fel när jag blev förkyld förra månaden trots att det var första förkylningen på ett år.
    Enligt folk alltså, inte enligt mig. Är helt övertygad om att LCHF är anledningen att jag inte blivit sjuk mer än en gång det här året, det brukar vara 4-5 gånger vid den här tiden.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**