• Ellaria

**Den stora feta LCHF-tråden**

Eber skrev 2012-05-21 12:45:18 följande:
    Bör man räkna kalorier man stoppar i sig eller går man ner ändå?? Lite svårt att veta hur mycket man behöver eftersom jag helammar, och det vill jag fortsätta göra ett tag :) sen en till nybörjarfråga, hur länge dröjer det för kroppen att göra sig av med de gamla kolhydraterna?
    När du äter mycket fett blir du mättare och äter inte så mycket kalorier. Jag räknade bara i några veckor för att jag var nyfiken och hade svårt att komma över 1500 kalorier.
    You know nothing, Jon Snow
  • Ellaria
    PikkuMyy skrev 2012-05-21 21:37:25 följande:
    Fakir dag 5,känns enformigt o himla trist,men men ...KÄMPA KÄMPA!! Inhandlade en burk kokosfett idag,hört att så många skriver att de har det i sitt kaffe...Men kan man använda det till nåt annat?Och visst är det så att det har nå hälsofrämjande egenskaper..?Vilka de i så fall var har jag glömt...*virrpanna*Glad
    Ska på dop nästa helg o är livrädd att trilla dit med en massa ajabaja...Så jag har kollat upp recept på lchf-vänlig snickers. Nån som har tips på nåt annat gott som inte behöver stå i kyl? O vi kommer resa en bra bit så vi kommer nog ha matsäck med oss,men va tusan tar man med sig då...?
    Jag har kokosfett i smoothies och steker i det :)
  • Ellaria
    Baltazaar skrev 2012-05-24 16:49:49 följande:
    ...så...då får man dricka det? Jag kan ingenting om vin förstår du.. 
    Rött vin går bra men kan göra så att förbränningen stannar av lite. Ur kolhydratsynpunkt är det dock okej. Inte varje dag kanske men nån gång då och då.
  • Ellaria
    ollebulle86 skrev 2012-05-25 23:15:02 följande:
    spökplumpen: tack, då ska jag testa den nästa gång de är ju dyrare i chokladhyllan men det är det absolut värt för det jag köpte nu till kladdkakan var vidrig.
    Men den är nog gjord så man ska kunna söta upp den utan att man förlorar smaken av mörk choklad så det är säkert därför den var så besk och skarp i smaken.
    Kan man använda vanlig mörk choklad att baka med? Måste väl gå.
    Japp! Använder alltid lindths 82% (eller 86%? minns inte) och det blir hur bra som helst.
  • Ellaria
    mörlin skrev 2012-05-27 20:29:46 följande:
    Hej på er!! Jag är oxå hyfsat mkt nybörjare och hänger gärna på här!;) Har ätit LCHF i ca 6 veckor. Första veckorna gick jag ner ca 1 kg i veckan men nu de sista 2 veckorna har jag stått still. Både vad gäller vågen och måttbandet. Vad gör jag för fel?? Kör på det spåret att jag inte äter Saker som innehåller mer än 5g kolhydrater per 100 g. Bör jag tänka annorlunda. Har fuskat ett par ggr med att äta några bär eller lite frukt till fikat.. Men inget annat..:-/
    Du gör förmodligen inget fel alls. Ibland står man bara stilla, helt enkelt.
  • Ellaria
    Jesse skrev 2012-05-28 10:32:44 följande:
    Kan ni snälla hjälpa mig med en sak :P jag vill veta vad ni har för bmi nu och vart vill ni ligga sen ..
    ni som säger att vikten står still helt o hållet vad har ni för bmi ? lite nyfiken bara...
    Jag ligger på 28.4 och vill ligga på 23.7, högst.
  • Ellaria
    ollebulle86 skrev 2012-05-28 21:01:04 följande:
    Hur gör ni med light drycker (som är ok kolhydratsmässigt)? Dricker ni det ibland eller undviker ni helt?
    Jag har druckit cola zero två gånger nu eftersom jag vet att de inte triggar mitt sötsug, däremot gör de att jag står ut lite mer att köra på eftersom vatten blir så tråkigt i längden.
    Dricker cola light ibland, brukade dricka 2 liter om dan innan LCHF. Typ idag när jag går upp kvart över fem för att vara på jobbet vid sju behövs det en burk för att vakna...
  • Ellaria

Hur är det nu med finncrisp? Jag har hört och läst att det är 2-3 kolhydrater per skiva men på mitt paket står det 0.1 kolhydrater "per slice." Vad stämmer?

• Ellaria
    Boost skrev 2012-05-30 19:27:52 följande:
    3.7 g är det per skiva varav 0.1 g socker.
    Jaha, okej. Tack!

Jag har börjat tappa massa hår så jag ökade mitt kolhydratintag något, ligger kanske på 30-40 istället för under 20 nu, gott att kunna ta en finncrisp då och då :)
  • Ellaria
    RebornEve skrev 2012-05-30 20:19:33 följande:
    Ellaria: tappa hår gör många när de går ner i vikt och har inget med kolhydratintaget att göra..
    Fast jag har ju gått ner 20 kg redan och det har inte hänt förrän när jag verkligen drog ner på kolhydraterna ordentligt. Nu har jag ätit lite fler ett par dagar (och går fortfarande ner i vikt) och tappar inte lika mycket hår :)
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**