• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • FiaFunderar
    Saandrisen skrev 2012-01-30 15:44:05 följande:
    Tkr bara LCHF är onödigt när man kan äta vad man vill och gå ner i vikt bara man träna.. Kan säga att jag åt en massa godis och gick ner i vikt på det och det är satans helvete massa kalorier i det.. så man kan äta vad som helst man behöver inte gå på en spec diet.. dessutom kan man få minnesförlust av LCHF så vill ni ha det så varsågoda.. 

Verkar som en del av ditt IQ försvann när du åt så också.
    Handlar allting om att gå ner i vikt? Det finns sååå många människor som äter LCHF för att man mår bra och för att kroppen inte är gjord för att äta massa konstgjorda saker.
    Usch vad osmart du framställde dig själv alldeles nyss hahaha
  • Gladskit
    Saandrisen skrev 2012-01-30 15:47:20 följande:
    Men det funkar att äta så, jag har fler killkompisar som äter massa onyttigt men tränar ändå o dom är inte tjocka ngn stans, dom har en jävla massa muskler ist..

Men vad händer om du nu skulle få i dig en lite endast kalori när du gå på LCHF jo du skulle gå upp i vikt igen.. Samma sak som att gå på pulver diet och sen börja äta vanligt.. du går upp men vill ni göra så så gör det..
    Fast nu förstår jag inte vad du menar. Jag kan äta vad jag vill i princip för jag tränar väldigt mycket.
    Men jag VÄLJER att äta enligt LCHF eftersom jag tror på de fakta som berättar vad som händer i kroppen när man fyller på med just kolhydrater. Hur de påverkar blodsockret bl.a.
    Jag skulle kunna äta både ris, pasta och bröd om jag ville. Men när jag istället kan äta mig mätt på annat som är gott OCH som kroppen mår bra av. Varför inte liksom?
    Jag får i mig massor av kalorier hela dagarna, men LCHF går inte ut på att räkna kalorier. Och att äta enligt LCHF-modellen ÄR att äta som vanligt för mig. Det är inget konstigt alls. Vanlig, bra mat utan tomma kolhydrater bara. Inte svårare än så.
  • Saandrisen
    FiaFunderar skrev 2012-01-30 15:49:56 följande:
    Verkar som en del av ditt IQ försvann när du åt så också.
    Handlar allting om att gå ner i vikt? Det finns sååå många människor som äter LCHF för att man mår bra och för att kroppen inte är gjord för att äta massa konstgjorda saker.
    Usch vad osmart du framställde dig själv alldeles nyss hahaha
    Men jag är inte dum nog o äter LCHF iaf.. 
    Gladskit skrev 2012-01-30 15:51:13 följande:
    Fast nu förstår jag inte vad du menar. Jag kan äta vad jag vill i princip för jag tränar väldigt mycket.
    Men jag VÄLJER att äta enligt LCHF eftersom jag tror på de fakta som berättar vad som händer i kroppen när man fyller på med just kolhydrater. Hur de påverkar blodsockret bl.a.
    Jag skulle kunna äta både ris, pasta och bröd om jag ville. Men när jag istället kan äta mig mätt på annat som är gott OCH som kroppen mår bra av. Varför inte liksom?
    Jag får i mig massor av kalorier hela dagarna, men LCHF går inte ut på att räkna kalorier. Och att äta enligt LCHF-modellen ÄR att äta som vanligt för mig. Det är inget konstigt alls. Vanlig, bra mat utan tomma kolhydrater bara. Inte svårare än så.
    Menade kolhydrater innan inte kalorier..
    Men vrf då äta LCHF fast du kan äta det andra när du tränar?!
    Vi har högt blodsocker och hjärinfakter och övervikt i familjen men jag har valt att äta vad jag vill ändå för att allt sånt stoppar inte mig. men men vill folk få minnesförlust av LCHF så få dom gärna äta det.. 
    I am not being rude. I simply don't give a shit!
  • Gladskit
    Saandrisen skrev 2012-01-30 15:58:37 följande:

Vi har högt blodsocker och hjärinfakter och övervikt i familjen men jag har valt att äta vad jag vill ändå för att allt sånt stoppar inte mig. men men vill folk få minnesförlust av LCHF så få dom gärna äta det.. 
    Minnesförlust? I don't think so.
    Och blodsockersvängningarna har ju inget med träningen att göra. Jag bränner de kalorier jag äter i och med att jag tränar, svar ja. Men fyller jag på med kolhydrater så drabbar ju det blodsockret ändå.
    Jag äter kolhydrater ibland för att jag vill det. Men jag kommer aldrig att gå tillbaka till att äta som jag gjorde förr, för jag mår så mycket bättre idag.
  • Noomi81
    Vad bra att du har hittat ett sätt att äta som passar dig Saandrisen. Själva har vi här i tråden valt att äta enligt LCHF för att det är vad VI mår bra av. Detta är alltså inte en diskussionstråd om LCHF:s vara eller inte vara, utan tips och idéer för oss som följer kosten.
    By the way, du kanske borde tala om för den här minnesmästaren att  han i själva verket lider av minnesförlust och nog bara inbillat sig de där rekorden: www.kostdoktorn.se/sveriges-basta-minne-pa-lchf/
  • FiaFunderar
    Noomi81 skrev 2012-01-30 16:04:50 följande:
    Vad bra att du har hittat ett sätt att äta som passar dig Saandrisen. Själva har vi här i tråden valt att äta enligt LCHF för att det är vad VI mår bra av. Detta är alltså inte en diskussionstråd om LCHF:s vara eller inte vara, utan tips och idéer för oss som följer kosten.
    By the way, du kanske borde tala om för den här minnesmästaren att  han i själva verket lider av minnesförlust och nog bara inbillat sig de där rekorden: www.kostdoktorn.se/sveriges-basta -minne-pa-lchf/

Haha precis vad jag tänkte på! Skulle precis leta upp länken... han måste nog ha fuskat på något vis Flört
  • astro
    Saandrisen skrev 2012-01-30 15:58:37 följande:

1) Varifrån har du fått detta med minnesförlusten?

2) Du är ung. Vänta tjugo år och se vad som hänt med ditt blodsocker och din vikt. I din ålder kan de flesta - inte alla, men de flesta - äta hur onyttigt de vill utan att få kännbara problem med blodsocker, blodtryck, hjärtat. Det betyder inte att din hälsa inte tar skada, det betyder bara att det inte märks just nu.

3) För det första handlar LCHF inte bara eller ens mest om att gå ner i vikt. LCHF handlar om hälsa.

4) Alla KAN inte träna sig ner i vikt. Det finns kroniska sjukdomar, skador och annat elände som gör "varför kan du inte bara käka pizza och träna mer?" till en löjlig fråga.

5) Det går utmärkt att äta LCHF och träna, så det behöver inte vara antingen-eller.

6) De där killarna du nämnde tidigare som äter skräp och dricker läsk men ändå är fulla av muskler, de riskerar sin hälsa, till skillnad från oss LCHFare. De är dessutom inget bra argument för skräpmat. Jag känner en hel del unga män som äter onyttigt (pizza, godis, chips, läsk) och ändå är smala UTAN att träna, det har med deras ämnesomsättning att göra och betyder ingalunda att alla andra också kan äta som de, spela dataspel hela dagarna och ändå vara smala. På sikt blir dessa killar dessutom sjuka tjockisar de också, något som förmodligen även kommer att hända dina skräpätande muskelvänner.
  • Kino80

Hej!

Någon som vet näringsvärdet eller KH/100g för olika frön?
    det jag funderar på är honungsmelon och vattenmelon frön och näringsvärdet där.

alt. om någon vet vart jag kan söka upp det?

Tack!         

• Hoppet 3

Har ätit ett halvt paket stekt baccon samt 2 ägg och 1,5 broccolimos känner mig fortfarande hungrig.....varför?

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**