• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

Pannkakor?

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    mills skrev 2011-03-05 21:32:13 följande:
    Pannkakor är ett bra förslag men då behöver jag ett helt recept för jag KAN verkligen inte improvisera i köket  
    jeng skrev 2011-03-05 21:26:31 följande:
    jag skulle göra sås. kanske finstrimlad lövbiff i, eller kyckling.
    på både grädden och osten, och lite kryddor om det är en naturell philadelphia.
     Sås är bra åxå..ja den är naturell. Får bli kyckling isåfall för jag äter bara kyckling och fisk i köttväg  
    4 ägg, 1 dl grädde, 1,5 msk fiberhusk. Stavmixa å stek i smör. Späd med grädde om smeten blir tjock. Eller gör fläskpannkaka. Stek 1 paket bacon stekpanna och häll över smeten. Låt stelna på mellan/svag värme. VÄND!
  • Linda1976

En annan sak: Jag är alltid så himla frusen! Minns inte att jag var det innan lchf? Hur upplever ni det? Jag sitter alltid med filt i soffan och tossor. Och vi har VERKLIGEN inte kallt inne... Säkert 22-23 grader.

• Linda1976
    mills skrev 2011-03-05 21:50:52 följande:
    Tack Jag har nog fått det där av dig förut...ska skriva upp det den här gången Får bli vanlig för jag äter inte kött...
    Haha, ja  - jag har nog skrivet det några gånger.. Äter du fisk och skaldjur?
  • Linda1976
    jeng skrev 2011-03-05 22:01:51 följande:
    Jag tycker att alla pannkaksrecept blir så äggiga... och 4 ägg till 1 dl grädde är ju en helt annan rato än man är van vid... går det inte att göra mer normalt lixom? eller klart att det går att testa, men frågan är om man kan lyckas med det....
    Jag måste säga att "mitt" recept blir väldigt nära vanliga pannkakor. Med bacon &baconfett blir det bra fettkvot också  

• Linda1976
    jeng skrev 2011-03-05 22:04:09 följande:
    ja, jag funderar på det också, om det blir bättre som fläskpannkaka än som normal pannkaka.
    jag är ju ingen äggfanatiker, och tycker det mesta blir så hilma omelettigt... 
    Håller med dig. Tex oopsies blir ju kall omelett nästan, tycker jag. Men både som fläskpannkaka och vanligt tunna plättar/pannkakor blir det jättebra. Förvånande nog! Nu har jag iofs 1,5 msk fiberhusk i - det kanske är det.

När jag gör utan bacon så serverar jag ofta med bär&vispgrädde som helgfrulle. Äter vi det vid 10-10.30 så är jag inte hungrig förrän vid 16-17... i bästa fall! 
  • Linda1976
    tiiitti skrev 2011-03-05 22:06:38 följande:
    Såg du inte skrev vaniljpulver denna gång, det va de då jag skrev av de hm
    Det har jag i, när jag kommer ihåg det Dock inte i fläskpannkakan
  • Linda1976
    jeng skrev 2011-03-05 22:06:44 följande:
    ok, då ska jag testa det receptet med!
    får väl bli pannkaksbuffé här imorrn  
  • Linda1976

Jag steker direkt. (eller efter kanske 3-4 min) Gör jag fläskpannkaka häller jag all smet över baconet i stor stekpanna.

Gör jag mindre pannkakor steker jag i 2 stekpannor (kanske 20 cm i diameter), och då hinner smeten inte bli för tjock.  Då blir det 4-5 pannkakor som är fina och tunna. Ibland gör jag dubbel sats och då får jag spä med grädde/mjölk eller 1 ägg på slutet. 

• Linda1976

Även om jag ätit lchf ett tag så sitter ju ändå gammalt tänk i ryggraden, så det känns konstigt att äta pannkakor, grädde och hallon och samtidigt få hjärnan att fatta att detta är "smalmat". Crazy!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**