• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

jeng skrev 2011-03-02 21:44:21 följande:
    Absolut! Jag är förvånad över att det var så många som skrev om att bjuda på "vanligt" fika bara! Men det kan vara jag som kom in snett i den diskussionen också!
    Kanske det Tråden blir längre och längre i ett rasande tempo, jag kan ha missat nåt - även om jag försöker läsa ikapp. Just därför bjuder jag hellre på riktig middag och dessert än en massa kakor. Mat är alltid nyttigare än kakor, även om det är lchf-kakor

Sådärja, då har jag löst allas kalasproblem: Servera middag istället!!  
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    Prinsessanz skrev 2011-03-02 21:51:42 följande:
    men LCHF kosten är ju inget "konstigt" med,vanlig mat lixom.
    det går ju bjuda på lax,karreskiva,kladdkakan jag pratade om osv..
    Om du läste diskussionen vidare så kanske du såg mitt resonemang?
  • Linda1976
    Faile skrev 2011-03-03 07:21:56 följande:
    Har ju varit lite orolig för min och kompisarnas tjejkväll som vi har en gång varje år, eftersom jag vill äta så strikt som möjligt även den kvällen.
    Men det löser vi genom att äta grekiskt . Där kan man ju äta hur mycket av som helst, lammkotletter med tzatziki, souvlaki ( grillspett ) osv.

Funderar på att blanda in lite medelhavskost i min matlagning faktiskt, det är ju så gott
    Det kan du absolut göra! Det är supernyttigt och som du säger -gott! 
  • Linda1976

Hello girls!!

GISSA om jag fått försvara mitt matval idag på jobbet, efter Expressens artikel igår... MY GOD! Det enda jag sa  var "om ni vill tro att mat uppfunnen de senaste 50 åren är bättre än den vi ätit i 20 000 år så är det ok. Jag vet vad JAG mår bra av.... ". och vände på klacken å gick.  

• Linda1976
    jeng skrev 2011-03-03 13:23:48 följande:
    Hihi, du sa inget om själva studien då?
    Jo, jag sa nog nåt om "men hur hade de mått på vanlig mat då?" men då började de tjaffsa om kolesterol och att förr dog man jättetidigt och bla bla... så jag orkade inte. Faktiskt. Jag låter kollegorna fika ihjäl sig helt enkelt.
  • Linda1976
    Prinsessanz skrev 2011-03-03 15:04:21 följande:
    ja och vad jag fick ut utav ditt resonemang var att du måste bjuda på"normal2 mat dvs sådant som du åt INNAN du började med LCHF..dvs kakor osv och då hävdade jag att jag ser LCHF som vanlig mat,dvs inget "konstigt"
    Men du är nog medveten om att för de flesta människor så är lchf-mat inte "vanlig" även om vi tycker det. Och det beror på sammanhang/gäster/anledning till firande om jag väljer att bjuda på lchf eller inte. Ofta vill jag det, och bjuder hellre på middag+dessert än kakor, men fyller min dotter år så råder hennes vilja, och den går före mina ideal just då.

Jag "måste" ingenting, men man tjänar på att vara socialt smidig, även om det innebär tårta till 15 st 6åringar. Det känns som om du ifrågasätter bara för sakens skull, även om du säkerligen förstår exakt vad jag menar. 
  • Linda1976

Imorse åt jag fö 2 pones med skinka och sötstark senap (exakt 8 gram senap, jag var tvungen att väga), vilket innebär totalt 7 gram carbs. Inte så illa för rejäla skinkmackor med senap! Jag älskar Västervikssenap.

Till lunch drack jag en dubbel espresso med ½ dl vispgrädde och ½ dl lattemjölk (totalt 4 gram carbs) och jag inväntar nån typ av middagshunger, men den kommer aldrig!  Lyxproblem!

• Linda1976
    mills skrev 2011-03-03 16:42:22 följande:
    hur länge håller pones i kylskåp?
    Jag har inte mina i kylen. Utanför kylen håller de iaf 2-3 dagar. Jag brukar dock ha dem i frysen och ta ut efterhand.
  • Linda1976
    Nikhita skrev 2011-03-03 17:48:59 följande:
    Vad gör ni pannkakor på? Fiberhusk? Vill också..är det gott? Hur mkt kolhydrater?
    Fiberhusk innehåller inga carbs alls.

Jag gör mina på 4 ägg, 1 dl grädde, 1-1,5 msk fiberhusk, vaniljpulver. Stavmixar allt och steker i smör. Blir smeten tjock på slutet kan man spä med mer grädde eller ett ägg till.

Fläskpannkaka = likadant men utan vanilj och med bacon eller fläsk. 
  • Linda1976
    Prinsessanz skrev 2011-03-03 18:09:01 följande:
    jag kan inte se vad det är som är ovanlig med lchf kosten,samma slags mat som alla andra äter på vanligt vis oxå äter! enda skillnaden är att vi utesluter pasta,ris,spaghetti osv och äter mer fett..
    Snälla, sluta nu..... Jag antar att du vet att många faktiskt äter mindre feta produkter osv... Gärna vill ha potatis eller ris till en köttgryta. Digestivekex till ost eller vad det nu kan vara....Det är väl inget att tjaffsa om. Och ett kaffekalas med lchf-kakor blir väldigt olikt ett vanligt kaffekalas. Även om lchf-kakor är gott i våra munnar, så betyder det inte att de känns "vanliga" för andra människor.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**