• Duntoffla

**Den stora feta LCHF-tråden**

Vet inte men fiberhusk brukar i alla fall finnas på Ica,Willys och Coop

• Duntoffla

Sitter här med ett paket med ölkorv. Får inte riktigt ihop innehållsförteckningen. Det står 52% fett men sen inget mer. Jo, 562 kcal.  Det måste ju i alla fall vara protein. Men kolhydrater då? Några innehåller den väl? Hur fanken kan jag lägga in det och få rätt fördelning? 

• Duntoffla
    mamman i skogen skrev 2011-08-10 07:10:22 följande:
    Tar ni d-vitamintillskott?

Finns massor med läsning om d-vitaminets possitiva egenskaper och lika mycket om hur vi på norra och södra delarna av kloten har brist på deta under vinterhalvåret...

här är läsning om d-vitmain och cancer.... www.kostdemokrati.se/links/2011/08/07/d-vitam.../   
    Jag äter jättenattljuskapslar och Omega3. Vet inte om det kan vara ngt tillskott i dem. 

Inser att jag nog måste beställa matrevolutionen och läsa ännu mer hos Kostdoktorn 
  • Duntoffla
    Allrona skrev 2011-08-10 10:26:48 följande:
    Idag har jag en dålig dag! Inte så att jag är sugen på nått med kolhydrater eg. Mest bara sugen på nått. Det är åska och ösregn här och jag fåt alltid migrän vid åska så kroppen är nog inställd på att reagera på det här vädret. Än så länge har jag bara en svag migränkänning som lika gärna kan blomma ut i migrän eller försvinna. Det visar sig. Men jag är så fruktansvärt småätarsugen. Har precis vräkt i mig en näve nötter men känner mig ändå inte nöjd. Inte alls hungrig men ändå ätsugen. Suck!

Vilka nötter är bäst att äta? Nu hade jag en påse blandade nötter men om jag förtått det rätt är inte cashewnötter och jordnötter så jättebra?
    Såna dagar är inte kul. Blir också påverkad av vädersvängningar. Har du ingen brie eller något att tugga på? Det kan dämpa suget lite. Kan tyvärr inte svara på hur nötterna är. Är det naturella cashew?

• Duntoffla
    Allrona skrev 2011-08-10 10:39:12 följande:
    Man kan via kostdoktorns sida klicka sig vidare och beställa vitamin d-3 från holistics allt annat man köper i handeln (apoteket) innehåller för mycket kalk. Praktiska kapslar som hela familjen får ungarna i morgonyoghurten . Delar dem och rör ner i lite grädde som jag toppar med...

Bara att läsa på burken du har  vad de innehåller  
    Ja, jag är bara lite lat just nu  Sippar kaffe med kokosfett och njuter av att lillasyster sover efter vår morgonpromenad. Ska göra det sen. Apropå vitaminer och sånt så är sonen så nöjd med sina Omega3-kapslar. Tjatar om dem och sväljer utan vatten. Trodde jag skulle få truga järnet.Skrattande
  • Duntoffla
    mamman i skogen skrev 2011-08-10 10:53:24 följande:
    Samma med dottern hon får kapslar med eyeQ och jordgubbssmak går defenitivt hem.. Sen funderar jag på just eyeQ för kollar man innehållsförtäckningen så innehåller den inte speciellt mycket fiskolja och själva oljan smakar linföolja...Ska undersöka saken närmare men just nu är de de kapslar hon köper läget på... 
    Vi har Mor Epa som också smakar jordgubb. Nu har jag inte jämfört dem med eyeQ men det är ju ett alternativ om det visar sig vara ngn skillnad på mängd fiskolja. http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/morepa-fiskolja
  • Duntoffla
    mrsIce skrev 2011-08-10 11:15:49 följande:
    Jag älskar verkligen sådana näringsdeklarationer... Står det ingenting annat? Innehållsförteckning med lista över ingredienser?

Om den innehåller 52 g fett/100g så motvsarar det 468 kcal (9 kcal/g fett har jag för mig). Då är det 94 kcal kvar, som då kan komma vart som helst ifrån. Kolhydrater och protein innehåller 4 kcal/g och korven skulle väl då max kunna innehålla 23,5 g kolhydrater/100 g (om alla resterande kcal skulle komma från kolhydrater vill säga, vilket det med största sannolikhet inte gör).

Tänker jag rätt..?!
    Jo innehållsförteckningen är:
    griskött, nötkött, grisfett, vatten, nitritsalt, konserveringsmedel E250, druvsocker, kryddor (paprika osv), antioxidationsmedel E300. Till 100 g råvara har används 134 g kött. Fetthalt 52%.Energivärde per 100 g: 2353 KJ, 562 kcal.

• Duntoffla
    Dissan skrev 2011-08-10 12:15:54 följande:
    Måste fråga er experter:) Har hållit på med detta u tre dagar nu...
    Finns det risk att man överdriver sitt fettintag? Tycker inte jag gör annat än att äta feta såser och grädde, vilket jag i ochförsig gillar:)

Nedan följer vad jag har ätit hittills idag kom gärna med synpunkter:

Två kokta ägg och ett halvt paket bacon o kaffe m en skvätt grädde tillfrukost

Fyra skivor ost till mellanmål

Till lunch blev det: köttfärsbiff m feta ett kokt ägg beasås och en stor klick skagenröra

Plus ytterligare två koppar kaffe därimellan...

Vad tror ni om detta?
    Tycker det ser bra ut. Du borde kanske få i dig lite mer fett. Vad är det för skagenröra? Kan tänka mig att en del köpe innehåller en del skrutt. Och vilken bea är det? samma sak där, finns bättre och sämre.
  • Duntoffla
    Dissan skrev 2011-08-10 13:32:36 följande:
    Jahja, vad bra det blir från mobilen ibland.... gör ett nytt försök fr datorn:)

Beasåsen är lallerstedt
    och skagenröran är från rydbergs med 46 % fett.

har ni några tips på hur jag ska få upp fettintaget? Borde jag äta ett helt paket bacon till frukost? Hur mkt äter ni?
    Ok, bean är bra. Skagenröran vet jag inget om.

Ett tips att fetta upp är att ta lite kokosfett i kaffe eller te. Nu vet jag ju inte hur mkt fett det blir för dig på en dag men testa att lägga in på ex matdagboken.se så ser du hur mycket av varje du äter. Då är det lättare sen att ge råd.  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**