• Duntoffla

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hej i tråden!

Ny på det här med LCHF, väntar fortfarande på mina böcker men har börjat köra lite i alla fall. Har tidigare ätit enligt GI så helt ute och cyklar är jag nog inte. Tänkte dock höra med er om det någonstans finns färdiga veckomenyer på nätet? Som helst inte kostar massa och man måste bli medlem?

Tycker det är svårt i början att veta hur man ska äta och då är färdiga menyer smidigt.  Jag har 6-7 kg som jag vill gå ner efter en graviditet. Har sedan i måndags gått ner 1 kg och även om jag vet att det är vätska så ger det en puff i rätt riktining i alla fall.

• Duntoffla
    mamman i skogen skrev 2011-05-20 08:27:17 följande:
    Finns många bloggare som lägger ut menyer..tycker dock att det är bättre att göra en egen veckorplanering och se vad som finns på lokala ica eller i min frysbox..

Det är inte svårt men första tiden kanske man känner sig osäker...gå in på minmat eller matdagboken om du behöver hjälp med att kolla fördelningen på kolhyrater protein och fett kan vara ett bra verktyg att använda emellanåt det är lätt att få i sig för mycket kolisar i början 
    Det är precis fördelningen jag är rädd för. Annars är vi duktiga här hemma på att skriva menyer och har alltid typ kött, kyckling, köttfärs, fisk och sånt hemma. Jag är nog mest undrande över mellanmål och sånt. Om vad man ska välja till dem och hur många man får äta per dag. *gillar mellis*

Ska kika på någon av de ställen du rekommenderade, tack!
  • Duntoffla
    mamman i skogen skrev 2011-05-20 08:35:01 följande:
    Jag äter inga mellis möjligtvis en ostbit till kaffet om jag ska "fika" har inte behovet av detta längre är mätt och nöjd utan blodsockerfall som kräver mellis...

Jag upplevde första veckan att jag åt betyligt mycket mer för att kompensera för bristen på kolhydrater men det rättar till sig när suget försvinner och man är mätt och nöjd och har inget sug..
    Ok, jag tycker om att äta något när jag ex dricker kaffe (lite okynnesäta fast inte onytttigt) och ger barnen mellanmål. Plus på kvällen då jag gärna tar en kopp te och lite turk.yoghurt med hallon, nötter etc.

Det är ett invant beteende som kanske kan ändras. Men visst "får" man äta mellanmål?

Hittade inte så mkt på de sidor du skrev. Kom på att jag är reggad på matdagboken men har bara gratismedlemskap och ser väl inte allt. 
  • Duntoffla

Då gör jag så en dag för att se om jag är på rätt spår eller pm jag är helt fel ute. Får fram att jag bör äta ca 75 gram protein vilket låter lite. Nåja, det visar sig. Hoppas böckerna kommer idag

• Duntoffla

Jucea- stort tack! Min målvikt är 70 kg. Ska kika på din meny lite mer ingående men vad är frökex? Ska åka och handla idag så är det ngt speciellt jag bör tänka på? Vi har i princip alltid proteinvaror hemma så ska mest köpa färskvaror. Dessertost kan man väl äta? Tänkte om man vill ha något nyttigare helg"mys".

• Duntoffla

Emma u- det låter bra det. Ska använda matdagboken mer. Det tar lite tid i början då man måste lägga in en del favoritmål

Probably- grattis till viktminskningen!

• Duntoffla

Jag gillar ju dessutom kaffe med grädde. Påminner om när man är hos farmor som alltid har kaffegrädde. Vi tänker nog samma ang att äta fler små mål, så är jag indoktrinerad.

• Duntoffla

Ang vattenförgiftning var det en kille/man för några år sen som också bäljade i sig vatten och dog. Vatten är bra men inte såna mängder. Tror max 3 liter om dagen. 

Ang linfrö så är det nog ingen fara om man är måttlig.  

• Duntoffla
    Fiaz skrev 2011-05-20 13:50:58 följande:

Usch ingen bra dag igår.....Vi har ett familjeföretag, en guldsmedsbutik/Pantbank...Butiken blev brutalt rånad, min pappa var där tillsammans med 2st annställda tjejer...2st killar rusade in med stora släggor och krossade montrar, hotade pappa med släggan och han låg på golvet, höll sig för huvudet och sa bara "nejnejnejnej" jag satt en trappa ner på kontoret och hör bara hur det några som skriker, och massa oljud, det lät som om hela övervåningen rasade in och innan jag kopplade vad som hände......Rusar upp direkt när jag fick upp kameran, ser en kille med slägga och svart mundering, ringer 112, har panik, pappa blöder från pannan, fick troligtvis något i huvudet, men klarade sig bra, blev bara en bula, (Tacka gud för det)Dom fick panik när dom skulle ut, dörren är låst så vi måste trycka på knappt för att öppna den....Ingen vågar röra sig men till slut får dom panik och slår sönder glaset på dörren och tar sig ut därigenom.....Och flyr på moppe......

Tog en evighet (kändes det som) innan polisen kom...Förlåt men jag ville bara skriva av mig lite, förlåt om det blev rörigt Rynkar på näsan

Åh fy vad hemskt! Förvånad  Hoppas att alla mår bra under omständigheterna och vad bra att ingen kom till fysisk skada även om jag förstår att såna saker sätter sig på psyket direkt.
    Maddisen80 skrev 2011-05-20 16:43:09 följande:
    Hej jo jag hörde med att de var en kille som dog förut drack jag bara 1 glas i veckan men jag har skärpt till mig så dricker ungefär 1 liter om dagen.
    Ett glas vatten i veckan? Oj! Jag har alltid gillat vatten och dricker det till maten men jag glömmer/hinner ofta inte dricka så mkt som jag borde. Känner direkt när jag haft en dålig vattendag. 

Idag kom i alla fall böckerna jag beställt så jag har börjat läsa "Ät fet mat" av Lars-Erik Litsfeldt. Den verkar rätt lättläst. 

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**