• Duntoffla

**Den stora feta LCHF-tråden**

EmmaU- jag brukar ligga på 70-80% fett, 15-20% protein och ca 3-4% kolhydrater. Plus minus så att det blir 100%

Jag gillar verkligen inte bismaken i ägglatte så att bara dricka den klarar jag nog inte. Kanske ska strunta i den och ta två kokta ägg istället? Fast just kokta ägg tröttnar jag fort på. Älskar knaprig salt bacon på morgonen

Men förutom baconen så ser det väl inte så tokigt ut? De mesta kolisarna kommer från grädde, grönt eller lemba. Känner att jag har idetorka och de flesta recept innehåller mkt grädde som jag försöker ta det lugnt med.

• Duntoffla

Bellis- välkommen hit! Snacka om att vara väl förberedd. Lycka till!

Norrlandssyster- trist men du kanske kommit in i en tillfällig platå? Hur ser fördelningen ut på en dag för dig?

• Duntoffla
    Norrlandssyster skrev 2011-09-06 20:49:36 följande:
    Energi kcal: 1183,50
    Energi kJ: 4941,80
    Proteiner: 78,54
    Fiber: 3,00
    Kolhydrater: 22,69
    Tips någon?
    Jag skulle försöka få upp fettet och ner lite mer protein. Men jag är ju inget proffs direkt.

• Duntoffla

Här blir det fiskgratäng med blomkålsmos i. Har bakat Pones för första gången. Yum vad goda de är! Lite som Scones.

• Duntoffla

Inser att inlägget ovan låter lite korkat, jag fattar ju att det är meningen att det ska likna Scones men blev ändå förvånad att det var så pass likt

• Duntoffla
    Asereht skrev 2011-09-07 18:28:20 följande:

Jag är också sugen på pones men jag har inget pofiber hemma. Ska se till att få handlat imorgon för det var evigheter sedan jag åt "bröd" nu.
    Ja, jag tänkte att jag äntligen skulle göra Pones och insåg sen att jag troligen inte hade allt hemma. Hade glömt bort att jag köpt pofiber som en bra att ha grej. Vilket var ypperligt!

Jag brukar ju göra Lembas men det är kul att variera sig lite.  
  • Duntoffla

Det verkar vara många som kör fakirvarianter nu. Funderar själv på att efter alla septembers kalas. Vi är 3 i familjen som fyller denna månad samt även min mamma så det blir en del tårtkalas. Jag försöker hålla mig men det är inte helt lätt när man själv bakar allt. Funderar på att testa Ulrika davidssons variant på den klassiska kalastårtan. Mkt godare än originalet.

Jag är ensam med kidsen ikväll och har ingen aning om vad vi ska äta. Just den hör dagen var det en lucka i matsedeln. Har någon tips på ngt som är gott och inte tar för lång tid. I går åt vi fiskgratäng och imorgon hemmagjorda hamburgare så helst inget sånt.

• Duntoffla
    Faile skrev 2011-09-08 09:34:50 följande:
    Blandade grönsaker och några grillkorvar i en form och täck över allt med antingen bacon eller ost. Sköter sig själv i ugnen och blir jättegott

Jag har just nu inget emot fakirvarianten, däremot orkar jag inte köra den konstant. Så jag tänker mig att jag kör den mån-tors ett par månader framåt, men vanlig lchf-mat på helgerna ( dock max 20 gram + kanske lite rödvin ibland ).
    Känns lättare i veckan när jag vet att jag kan göra zucchinilasagne eller hamburgare till helgen.
    Låter smidigt! Ska inventera lite här hemma och se vad jag kan skrapa ihop. Tack för tipset!

Jag skulle inte heller orka fakira vecka efter vecka. Jag körde ett par dagar och tappade ett par kilon. Ok att det är vätska mestadels men det fick mig att få lite nytändning.

• Duntoffla

Moiraine- det blir ju så. Nya tag! Jag måste dom sagt själv köra lite hard core för här går det förjävla trögt. Jag har nu ( förra veckan utan menskilon som är idag) en vikt på 74,5 kg. Ska ner till 70. Jag fattar inte att det ska vara så svårt att tappa det där sista. Blir galen snart. Jag hoppas att det blir bättre när jag börjar jobba igen om en månad och kan träna som jag brukar.

Stintan- det är ju skitbra! Själv går jag ner ngt kilo som jag går upp sen. Är överlycklig om jag tappar 5 hekto! du kan ha kommit in i en platå, det blir så ibland. Det är bara att kämpa på och köra vidare. Fortsätter det med stiltje kan det vara bra att kolla hur du ligger i intag varje dag för att se om du kanske bör sänka kolhydraterna eller så.

• Duntoffla

Thinner- kolla in ex lembas och Pones. De är goda tycker i alla fall jag.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**