• Duntoffla

**Den stora feta LCHF-tråden**

Aroma skrev 2011-09-28 12:12:22 följande:
    Idag har jag varit på ultraljud  är i v 19.. bebisen växer precis som den ska och allt ser bra ut så jag är nu lättad och glad över att min känsla har varit rätt.. för jag har hela tiden kännt att detta är rätt för mig och min bebis även om det finns en del som ifrågasätter mig...  så jga kan bara säga tilll alla att kör på även om ni är gravida för trots att mina tidigare graviditeter har varit lätta så är denna löjligt lätt än så länge,, har inte haft en enda dag med illamående och ingen halsbränna, springer inte och kissar hela tiden etc etc.. är så lycklig att vi tog beslutet om lchf.. och jag förstår verkligen dom som med förrakt i rösten tycker att lchf är en sekt,, för jag känner mig nyfrälst;o)
    Härligt!
    trollmammsis skrev 2011-09-28 12:23:01 följande:
    Hej på er.

JAg vill gå ner ca 15, gärna 20 kilo. I snart  3månader har jag varit ute nästan varje dag, inte mindre än 5 dagar i v iaf, powervalkar,promenerar,joggar och cyklar. Är mammaledig och äter tyvärr inte så mycket på dagarna, igår blev det knäckemacka, fruktsalald och nötter, på hela dagen. Inte bra.

ÄR helt lost inom LCHF men verkar som det funkar för vissa. Själv är jag rädd för att gå UPP i vikt om jag börjar.
    Jag ska läsa mig till lite vad det innebär men det jag undrar från er nu är:

Hur länge har ni hållt på med detta? Och har det hjälpt?

Jag vill inte leva på en diet livet ut utan kunna äta vad jag vill i lagom portioner när jag väl har gått ner så att jag känner att a har ätandet under kontroll.
    Jag äter inte skräpmat i veckorna längre och knappt på helgen. Inget godis/snacks under veckorna däremot på helgerna, men i mindre mängder.
    Äter ni inget sånt?
    Jag har hållit på sedan maj? tror jag.  Jag har inte gått ner så mkt i kilo men tappat lite i cm. Sen mår jag mkt bättre. Magen håller sig kolugn och jag har inte samma sötsug som förut. Jag tror att när du börjar med LCHF så kommer du så småningom inte vilja äta massa pasta, potatis osv. Jag älskar potatis och nu saknar jag det inte ens. De gånger jag fuskar så får jag skitont i magen, ont i huvudet och känner mig bakis. 

Mitt råd är att läsa lite böcker innan du börjar så att du sätter dig in lite mer i tänket.

• Duntoffla

Trollmammsis- när jag började med LCHF tänkte jag " köra det ett tag" och sedan övergå till GI ( eller gå tillbaka,har kört lite sånt stuk innan) men nu tvivlar jag. Jag tycker helt enkelt inte att det är lika gott längre. Därmed inte sagt att jag aldrig kommer äta pasta eller potatis vid något tillfälle. Men inte helt äta sånt som man vanligtvis gör. Det enda som troligen kan få mig att sluta är om mina värden försämras. Jag ska försöka få till mätningar någon gång om året/ halvåret

• Duntoffla
    trollmammsis skrev 2011-09-28 16:21:41 följande:
    ok   ja vill jag inte ha det efter så är det ju så   men du äter ju då efter dieten mer för att du vill och tycker det är gott, inte för att du "måste" då, och varför äta nått man inte tycker om  
    I första hand äter jag LCHF för att gå ner i vikt. Har ca 5 kilo att gå ner. Jag hade troligen inte halkat in på denna kost om jag inte behövt tappa några kilon. Jag menar bara att man kan ändra sig under resans gång. Saker som förut smakade bra gör det helt enkelt inte längre. Men ingen diet/kosthållning funkar ju i längden om den inte är god. Då riskerar man att falla dit.

Testa ett tag och se vad du tycker om den, du kanske blir positivt överraskad. Vill du sedan återgå till din tidigare/nuvarande kost  när du gått ner i vikt är det bara att göra det. Funkar den att hålla vikten så är det ju bra. Problemet är att LCHF inte är en "quick fix" så vill du snabbt gå ner är den kanske inte optimal. Men det där är ju olika för olika personer

För mig funkar "vanlig" kost rätt bra om jag samtidigt tränar väldigt mycket. Gör jag inte det går jag upp i vikt. 

• Duntoffla
    WhiteAngels skrev 2011-10-08 15:50:12 följande:
    Tränar ni/ eller motionerar något?
    Jag kör minst en powerwalk om dagen om jag inte cyklar en sväng. 
    Jag tränade under min mammaledighet 3-4 ggr i veckan på crosstrainer hemma men nu har jag börjat styrketräna igen.
  • Duntoffla

Hej i tråden!

Nu var det länge sen jag var här. Jag sköter mig periodvis bra för att sedan balla ur. Veckorna går bra och jag fuskar inte men helgerna är det si sådär med. Funderar på att börja med matdagboken igen. Tror att jag kanske får i mig för lite fett och det jag får i mig är sådär. Måste nog banta ner på grädden lite då det verkar hämma min viktnedgång. Måste helt enkelt komma tillbaka i gamla gängor igen. Tur att reningen går bra i alla fall.

Sigrid- minns att du började där efter sommaren. Vad kul att du upplever så positiva hälsofördelar. Min mage är också betydligt bättre numera.

Var hittar ni andra inspiration med recept? Typ färdiga menyer?

• Duntoffla

Håller med om att fiberhusk i köttbullar ger en skum slemmig konsistens.

Starliight- härlig känsla va? :-€

• Duntoffla

Hej i tråden!

Såg något för några dagar sen här i tråden om att brist på någonting kan göra så att man har mer värk i axlar och nacke. Var det magnesium eller kalcium? Någon som minns diskussionen?

En annan fråga, har någon testat kokosfettet som säljs på Lowcarbshopen? Det är så mycket billigare än annat kokosfett och jag undrar därför hur det smakar och om det är bra? (det som smakar mao)

• Duntoffla

Här har det bara gått uppåt på vågen vilket känns trist. Jag har verkligen försökt hålla mig hyfsat bra på julbord/festerna på jobbet men nu är det strikt som attan. Och matdagboken. Något annat funkar uppenbarligen inte på mig. tror att en del av problemet är att jag ätit för lite fett. 

• Duntoffla
    josefiina skrev 2012-01-04 19:45:36 följande:
    Jag kombinerar styrketräning 2dgr/vecka med lchf och tycker det funkar super! Ingen annan?  Blir dubbel dos hälsa för mig. Förutom alla de positiva effekter lchf för med sig får jag en stärkt rygg (fokuserar på rygg och armar) och med det får jag en snyggare hållning. Ingen pösmunk längre :P

Sen får jag även bättre förbränning ju mer muskler jag får.

Nackdelen är att vågen inte rasar för mig men jag arbetar med måttbandet.
    Jag tränar 2-3 ggr i veckan och kör LCHF. Har tränat så i flera år innan och nu efter min mammaledighet har jag kört igång igen. Ska dock försöka göra ett nytt program då jag kan mitt gamla nu och det är lätt att slarva lite. Ska börja med lite kettlebells också tänkte jag
  • Duntoffla

Jag känner att jag kommit lite i stå när det gäller maten. Jag har inga problem med att äta den men vill ha lite ny inspiration på middagar (luncherna blir gårdagens middag). Vet att det finns recept och så men jag är lite ute efter färdiga veckomatsedlar vad gäller middagen. Har ni några bra länktips? 

• Duntoffla

Var det ngn som såg Kvällsöppet ang LCHF igår? Vad tyckte ni? Jag stör mig lite på att det hela tiden kallad diet. Det känns som om motståndarsidan får vatten på sin kvarn om att det endast är en tillfällig diet för viktminskning.

• Duntoffla

Anansi- håller helt med! Vi bara verkar trycka i oss fett och mängder av kött.klart det verkar extremt! Tyckte de kunde läst på mer, brukar man inte göra det innan man debatterar i ett program?

• Duntoffla

Stevia är ännu dyrare än sukrin men vad jag fattar behövs det ytterst lite. Använder själv sukrin och sukrin melis och jag använder alltid lite mindre än det normalt är i recepten. Jag tycker att vårt matkonto är i princip detsamma som innan.

Ang viktminsking så kan man hamna i platåer där det inte hände något. Jag

• Duntoffla

Hoppsan!

Jag har länge stått still eller snarare pendlat upp och ner i flera månader nu. Segt!

Men kom ihåg att LCHF inte är någon Quick fix. Det är lättare att tappa om man dessutom har lite över ( nu vet jag inte hur det är för er) och ju närmare målvikt desto segare. Det är inte heller säkert att ni och kroppen har samma målvikt

• Duntoffla

Ninis- min Ponesdeg blir inte lös alls utan fast.

• Duntoffla
    mimsan01 skrev 2012-02-16 15:28:32 följande:
    Fick en bok som heter "Gå ner i vikt med LCHF" av Ulrika Davidsson (ICA förlag).
    Satt och bläddrade i den, och det är trevliga recept och fina bilder... MEN!!!! Shit pommes frites vad det är kolisar i recepten! Det är bovete, honung, agavesirap, apelsin, blodapelsin, ananas, torkade aprikoser(!) mm mm mm

Är det hon eller jag som inte riktigt fattat grejen?

(Visst kan man väl vara mer eller mindre strikt - absolut, men när boken dessutom är skrivet för ett viktminskningssyfte??)       
    Hon är ju gammal GI-människa och kör lite på sitt sätt. Var på en föreläsning av henne och hon är mer liberal än de flesta.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**