• Linda5

**Den stora feta LCHF-tråden**

Just det ja chips. Har tjatat om min svamptork förr här men gör det igen köper typ parmaskinka och torkar i min svamptork ca: 8-20 timmar (beroende på temperatur) blir salt o knaprigt.

• Linda5
    Sofiii skrev 2013-05-25 09:32:25 följande:
    Hej! Ska precis börja med lchf, har någon av er tips på en enkel och god frukost?

Äggröra med bacon
    Ägg med majonäs (räkor)
    Varmfört makrill med äggröra
    skink/ostrullar
    gör en sallad på makrill, majonäs och hackade ägg (kan göras stor laddning i förväg)

Mitt tips till nya är att börja göra egen majonäs. Den är inte lika frän så det är lättare att äta rejäla klickar.
    Viktigt att du får i dig fett i början så du inte går o är hungrig.
    Lycka till        
  • Linda5
    dotson skrev 2013-05-26 12:25:02 följande:
    Och jag fick en glassmaskin i mors dags present precis som jag önskat! Får bli lchf glass idag på vispgrädde så i dag blir ett litet avsteg från mejerifritt.
    Går ju att göra sorbet en annan dag. Det är ju mejerifritt.
  • Linda5
    Fiamedbarn skrev 2013-05-27 18:14:19 följande:
    Idag har jag kört LCHF i två veckor och har gått ner 4,1 kg! Hade jag inte fuskat tre dagar i veckan så inbillar jag mig att det hade blivit uppåt fem kilo. Nu ska jag försöka att köra ordentligt framöver!

Jag brukar ta astmamedicin flera gånger dagligen men har bara gjort det EN gång sen jag började med LCHF. Det är lite häftigt men eftersom jag nyligen börjat med levaxin är det ju svårt att veta vad som kan ha bidragit. 

Min man har använt astmamedicin vid ansträngning i 20år men sedan han började med LCHF i Augusti så har han inte använt en enda gång. Fantastiskt
  • Linda5
    telgebo skrev 2013-06-06 15:52:34 följande:
    Hjälp mig, har fått totalt hjärnsläpp, är en 3:a vispgrädde totalt 30 msk?

6msk =1dl
  • Linda5
    telgebo skrev 2013-06-08 02:55:57 följande:

Okej, vet ju att det finns förpackningar med grädde med skrivkork nu mer så får satsa på en sådan, men jag trodde verkligen inte en öppnad grädde höll 1 hel vecka i kylen, trodde den blev sur i smaken på 5-6 dagar.
    Just den med skruvkork har extra lång hållbarhet. Jag testade och hade en oöppnad i kylen i mer än 2 månader efter bäst före datum. Inget fel, har haft öppen stående i 2 veckor också utan problem. Oftast surnar inte grädde idag utan härsknar o det känns direkt på både lukt o smak.
  • Linda5
    rödnos skrev 2013-06-08 12:12:26 följande:
    Samma här, köper alltid med högst fetthalt. På alla produkter. Minst E ämnen oxå.
    Håller med. Köper den 40% om jag ej har grädde men den 38% med lång hållbarhet säljs ofta för 8:-/5dl mindre och då det går mycket vispgrädde här så får priset styra. Köper på 6-8 l när det är billigt och då gör det mycket i pengar.
  • Linda5
    ScandinavianMom skrev 2013-06-13 13:03:24 följande:
    OMG det hade jag glömt och vi älskar fläsksvålar!!! Min danska sambo kommer att bli så glad nu!!!
    Netto har stora påsar föe 13:-
  • Linda5
    tjejhalmstad skrev 2013-06-24 22:20:56 följande:
    Behöver lite hjälp. Räknar kalorier idag och ska äta 2000 om dagen.Alltså ska jag inte gå ner i vikt. Men magen är ofta uppblåst m,m och det ska ju hjälpa med lchf kost ifall man har det? Försöker idag att inte äta så mycket kolhydrater men morötter äter jag och mer sällan potatis. Annars inget ris eller pasta. Lchf:s köpta bröd äter jag men en gång i veckan kan det bli 1 gi brödskiva också. Äter övrigt mycket keso, kött, kyckling. grönsaker.
    Har fuskat med godis och glass för att komma upp i antalet kalorier vilket inte känns helt bra även kex m,m så magen reagerar ju på det med.

Nu till min fråga. Om jag ska börja med Lchf  Hur ska jag lägga upp maten? Om man ska ha lite koll på kalorier hur mycket ska man äta isåfall? Äter som jag skrev ovanför rätt ensidig kost (väldigt kräsen) så det jag äter är ju inte alldeles för feta produkter? Åt tex till lunch idag. 2 stekta ägg ca 85gr. 55gr kyckling (rester) Sallad 100gr, 8gr rydbergs vitlökssås,  Men blev ju ej mätt så tog till 190gr lätt keso. Då blev jag mätt och höll mig några timmar.

Var det en okej middag förutom att jag inte hade mer kyckling? Så jag inte hade behövt ta till keson?

Frukosten består oftast av 2lchf bröd m. pålägg och 100.150gr keso. Ev. morot på 80gr.

Rörigt inlägg men va skulle ni råda mig till? Varför jag ska äta så pass mycket kalorier i viloläge (vid träning ska jag äta mer) är för att jag haft strul med hormoner m.m och ej behöver gå ner mer i vikt. Men som sagt magen ser ej okej ut. (Behövs säkerligen en del träning med)         

Som någon annan skrev. Läs på om LCHF för det du beskriver är inte speciellt likt LCHF.
  • Linda5
    tjejhalmstad skrev 2013-06-25 15:57:01 följande:

Det vet jag redan. Har inte skrivit att jag äter enligt lchf. Men då jag inte  behövde gå ner i vikt utan behålla vikten och ligga runt 2000kalorier i vanliga fall (mer om jag är aktiv) Och vet att man inte behöver räkna massa om man äter lchf men behöver lite hum om hur mycket man ska äta i alla fall då jag inte ska få i mig för lite (vilket jag får idag. Många här kör med fasta och dricker kaffe m. kokosfett m.m istället för frukost tex. Men det är väl mer för viktminsknings syfte?
    Du skriver din fråga i en tråd som heter "den stora feta LCHF tråden".
    Tror du får bäst svar om du startar en egen tråd där du ber om tips på mat som ligger på  2000 kcal/dag.
    Lycka till. 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**