• Linda5

**Den stora feta LCHF-tråden**

Tack Paulas mamma o ninis. Var nog dumt men tänkte inte på att äta. Lite märkligt när hela livet kretsat kring mat innan.

• Linda5
    purple box skrev 2013-02-07 19:07:37 följande:
    Jag behöver hjälp!

Lider av ett enormt sockerberoende som jag i ett första steg ska bli av med, efter det kan jag fokusera på viktnedgång. Men det enda som hjälper när suget nästan får mig att mörda är att äta något gott. Choklad kan man ju inte direkt äta så mycket av så tips på något gott med så lite kolhydrater som möjligt?

Jag är så nära att kunna kontrollera det men faller på målsnöret främst runt mensen.
    Du måste stålsätta dig för allt som triggar sockersug. Ät ostrullar eller skinkrullar. Minsta lilla sött så triggas du ju mer. Bara stå ut ett tag.
    Lycka till. 
  • Linda5

Måste fråga om jag är löjlig? Jag är friskvårdsansvarig på mitt jobb och vi är några från övriga sverige som träffas en gång/år. Nu ska vi iväg här och då kom mail om man behövde specialmat? Jag mailade tillbaka att jag äter lågkolhydratkost och om det är fralla/kaka behöver dom inte beställa det till mig. Är det fånigt att meddela detta för jag har ju ingen allergi eller sjukdom.
    Samtidigt är min tanke att ingen reagerar om någon säger att den är vegetarian.

• Linda5

Tack för bägges svar. Vet ju med mig att min mat inte är konstigare än veg, men det är mer ok att be om vegmat eller fettsnål mat.
    Måtte denna hemska myt snart försvinna.

• Linda5
    trazzlan skrev 2013-02-08 21:36:54 följande:
    Om de inte går i livsmedelverkets ledband förstås...

precis det vet man ju inte. Ska bli kul o träffas allafall. Ingen har sett mig sen mitt nya liv dvs 22kg mindre kg denna gången mot sist. Ska bli kul.
  • Linda5

Hemma är alla positiva utom stora dottern men det är för svärmor pratar så mycket skit. Svärmor tror att gröt, kräm o smörgås är bra bara man minskar portionerna. Sen kan man äta hur mycket grönsaker o frukt som helst. En kaka eller godisbit efter maten ökar ämnesomsättningen. Tyvärr bor dottern där mycket o har blivit rejält kraftig sedan hon började med det. Innan var hon vältränad o smal. Tyvärr saknas sälvinsikten också hos dottern o hon ser inte att hon lagt ut.

• Linda5
    Kaxsen skrev 2013-02-16 23:45:19 följande:
    Undrar bara hur ni gör när motivationen tryter? Vet att LCHF är en livsstil, men ibland går jag bet på att laga mat från grunden... Vill bara slänga i mig ngt fort! Å ägg är jag så sjukt less på nu! Kan inte äta det utan att tänka på små söta kycklingar.  Vill inte ge upp, men det är så tungt just nu, var så pepp i början...

Hur gör ni när ni inte orkar laga mat och ändå måste äta ngt? Vågen har stått stilla för mig nu ett tag, så det är svårt att hitta motivationen.  

Kolla i frysdisken. Köpte färdiga kebab kycklingbitar. Var lite som nuggets o gick att äta både varma o kalla. Jag har färdiga påsar mjölmix till miccrobrödet. Bara att blanda i smör oägg och miccra.
  • Linda5
    majskroken skrev 2013-02-20 09:59:42 följande:
    De snedaste veckorna har jag haft otroligt svårt att somna på kvällarna. Det tar allt mellan 2-4 timmar och det börjar blir riktigt jobbigt. Jag är helt enkelt inte trött! Trots väldigt få timmars sömn är jag ändå (oftast) lika pigg på morgonen. Jag måste vara väldigt trögtänkt för först igår kom jag på det: Allt startade en vecka efter det att jag börjat med lchf.

Är det fler som upplever problem med sömnen och har ni tips på lösning?

Jag sover mycker mindre sedan jag började med lchf. Ser det inte som ett problem utan som något positivt.
  • Linda5
    Ninis skrev 2013-02-20 18:03:57 följande:
    Tommom,

Om ni har kvar kvittot är det ju bara att åka till affären och byta.

Precis. O skicka dit gubben. Gör om gör rätt liksom.

Tycker så synd om dig när han inte stöttar dig.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**