• Linda5

**Den stora feta LCHF-tråden**

sandlilja skrev 2013-03-31 00:36:32 följande:
    Jag har faktiskt en vegetarian-svärdotter och en mjölk-, en nöt- och en fisk-.allergiker i min närmaste omgivning. De allergiska har inget val men de erbjuder sej ofta att ta med nåt om det underlättar, tex egen "mjölk" till kaffet och sånt. Svärdottern får ibland delvis annan mat än oss andra men gör inte nån grej av det, hon och sonen äter också olika ibland.   Men jag undrade mest såhär:om dina svärföräldrar bjuder andra syskon eller släktingar också förutom er familj, om ni kräver särskild mat då också? Så att hela släkten alltid måste äta efter er diet varje gång dom träffas? Ta inte illa upp, men LCHF är ändå en kontroversiell diet, svårare att kräva att  någon att laga mat som den inte anser vara bra, till övriga ? 

sandlilja skrev 2013-03-31 00:36:32 följande:
    Jag har faktiskt en vegetarian-svärdotter och en mjölk-, en nöt- och en fisk-.allergiker i min närmaste omgivning. De allergiska har inget val men de erbjuder sej ofta att ta med nåt om det underlättar, tex egen "mjölk" till kaffet och sånt. Svärdottern får ibland delvis annan mat än oss andra men gör inte nån grej av det, hon och sonen äter också olika ibland.   Men jag undrade mest såhär:om dina svärföräldrar bjuder andra syskon eller släktingar också förutom er familj, om ni kräver särskild mat då också? Så att hela släkten alltid måste äta efter er diet varje gång dom träffas? Ta inte illa upp, men LCHF är ändå en kontroversiell diet, svårare att kräva att  någon att laga mat som den inte anser vara bra, till övriga ? 

oftast serveras det kött på våra middagar. att koka en skål broccoli till oss som äter lchf har aldrig någon reflekterat över. när syrran gick på VV gjorde jag självklart dessert till henne som var mager.
  • Linda5

vi är bortbjudna okväll o nyss ringde värdinnan o frågade vilket som var bäst sockerärtor eller broccoli sen undrade hon om vi ville ha tårta eller ostbricka till dessert. väldigt fima vänner som bryr sig så mycket. den enda som inte bryr sig är svärmor men henne träffar vi så lite vi kan.

• Linda5
    Såphia skrev 2013-04-01 09:56:31 följande:
    Jag tycker absolut inte man ska förvänta sig specialkost om man inte är allergisk. Det ÄR skillnad på att vara allergisk och äta självvald specialkost. Hur bra specialkosten än må vara. Igår var jag på två kalas. Det första bjöd på matpajer, sallad, bröd och tårta. Jag åt innanmätet (det goda) på pajen, sallad och kaffe. Kalas två bjöd på chili con carne och tårta. Jag tog kaffe. Var mätt och belåten och saknade inte specialefterrätt. Man kan ta med själv om man MÅSTE äta lchf-efterrätt eller en bit choklad. Jag är mkt ute och reser med mitt jobb och vi har ett väldigt socialt rikt liv på fritiden och jag vill aldrig sätta familj eller vänner i en konstig/känslig sits. Om såsen är redd med vetemjöl en gång då och då, so what? Inget man dör av. Alt stå över såsen.

Idag är det påskbuffe hos mamma. Hon äter vv och jag lchf. Vi möts på halva vägen så att säga.
    Men vad är skillnaden på en vegetarian o LCHF? Kan man fixa veg  mat kan man väl fixa lchf mat.
    Självklart så är det inget jag kräver men när vi har kalas så gör jag ofta 2 såser då svärmor är livrädd för fett så hon kan inte äte bea o hollandaise. Hon har tjatat i 10 år att vi behöver banta o nu när vi gått ner 20kg var ´(gubben o jag) så säger hon inte ett pip. 1 gång/år blir vi bjudna till henne och då sa hon oj kan ni inte äta jasminris. Det tycker jag är noncharlant för hon gör det för hon vill markera att hon inte gillar lchf. 
  • Linda5
    Linda5 skrev 2013-04-01 12:52:07 följande:
    Men vad är skillnaden på en vegetarian o LCHF? Kan man fixa veg  mat kan man väl fixa lchf mat.
    Självklart så är det inget jag kräver men när vi har kalas så gör jag ofta 2 såser då svärmor är livrädd för fett så hon kan inte äte bea o hollandaise. Hon har tjatat i 10 år att vi behöver banta o nu när vi gått ner 20kg var ´(gubben o jag) så säger hon inte ett pip. 1 gång/år blir vi bjudna till henne och då sa hon oj kan ni inte äta jasminris. Det tycker jag är noncharlant för hon gör det för hon vill markera att hon inte gillar lchf. 
    Självklart är det skillnad på lchf o allergi men ingen jag hört är alergisk mot kött. Jag menade att jag ser ingen skillnad på lchf kost eller veg kost om man är bortbjuden.
  • Linda5
    ollebulle86 skrev 2013-04-16 21:44:36 följande:
    Silikonformar har jag nog hemma, men de är små Blir väl att gå och leta lite större formar då eller äta ur formen.

ollebulle86 skrev 2013-04-16 21:44:36 följande:
    Silikonformar har jag nog hemma, men de är små Blir väl att gå och leta lite större formar då eller äta ur formen.

Engångsglas eller muggar.man bryter sen sönder dem när panacottan har stelnat.
  • Linda5

Måste fråga hur ni som äter extremt lite kh gör. Känns som det är kh i allt. Tacokrydda från ica innehåller 53kh/ 100g o minst 1påse på 40g använder man ju. Ett vanligt litet broccolistånd så är man ju uppe i6-7kh. Räknar ni smaksättarna ex lök o kryddor. De flesta bea o majonäser har ju 2-6kh/100g.

• Linda5

[quote=69628533][quote-nick]Zvartaliljan skrev 2013-04-22 11:29:03 följande:[/quote-nick]

Linda5 skrev 2013-04-22 11:23:59 följande:
    Måste fråga hur ni som äter extremt lite kh gör. Känns som det är kh i allt. Tacokrydda från ica innehåller 53kh/ 100g o minst 1påse på 40g använder man ju. Ett vanligt litet broccolistånd så är man ju uppe i6-7kh. Räknar ni smaksättarna ex lök o kryddor. De flesta bea o majonäser har ju 2-6kh/100g.
    Linda5 skrev 2013-04-22 11:23:59 följande:
    Jag använder bara rena kryddor, du bör absolut inte äta blandningar som tacokrydda o liknande, de är fulla med socker så då går du ju emot hela grejen med LCHF. Grönsaker äter jag men inte i så stora mängder. Och majonnäs gör jag själv, det är enkelt. Annars finns det att köpa med bara 1gkh o bea finns också med väldigt lågt kolhydratinnehåll. Du får läsa på paketen, det skiljer mycket mellan olika Det är ju det jag gör (läser alltså) gör också egen majjo/bea men både ägg o senap o lök innehåller ju kh.känns som allt utom mitt hemslaktade kött är tillsatt kh i. Finns ju inga rökta/kokta skinkor utan lite kh. 1 här o 1där böir ju endel i slutändan. 2kokta ägg o lite majjo till frukost så är man ju uppe i nästan 2kh.sen lite bea till köttet på kvällen så är det några till.lite grönsaker måste man ju ha för vitaminernas skull o vips så är det några kh till. Känns ju inte rätt att stoppa i sig kosttillskott för det är ju inte speciellt naturligt.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**