• Linda5

**Den stora feta LCHF-tråden**

WendyW skrev 2013-08-23 09:36:10 följande:
    Vi skall testa pulled beef första gången idag! Tillbehör blir coleslaw, god sallad och lite olika såser (har bea, green&garlic och sourcream&pepper hemma) Nån som gjort pulled beef/pork? 

Har inte gjort men det verkar vara årets innerätt :). Kan det möjligen bli årtiondets också? Tycker det är lite spännande när maträtter blir poppis och sen ska alla laga det. Slutet på -80 talet kom ju plankan sen kom Tacos sen Italiensk Buffe. Hoppas att den svenska husmanskosten kommer när pulled pork inte är 1:a på listan. Tror att pulled pork kan vara inkörsporten till långkok. Ska testa någon dag.
  • Linda5
    minignagarn skrev 2013-08-28 22:02:05 följande:
    Aha, så vissa använder profiber istället för mandelmjöl alltså? Om det kostar en tia att köpa lät det ju billigare än mandelmjölet jag köpte för 49kr igår (300g).
    Ska testa att riva i lite ost i smeten nästa gång :)

Tror pofiber är mer bindemedel. Har för mig att pofiber har lite mer kolisar också.
     Ni som kan massor rätta mig gärna om jag har fel. 
  • Linda5
    Ninis skrev 2013-09-04 10:20:23 följande:
    Googlade på microbröd lchf och hittade ett likadant recept som här ovan men det var bara 25 g smält smör, inte 125 (!) gram som står här i tråden!!! Vilket gör ni?
    * Storasyster 7 mars 2006 och Lillasyster 4 juli 2008*

Jag gör 25g smör sen har jag lite bakpulver i. Vet inte om det står fiberhusk i receptet men det har jag också.
  • Linda5
    Ninis skrev 2013-09-04 13:46:19 följande:
    Vad har du mått exakt på allt?

Använder du ägg, mandelmjöl, smält smör, bakpulver och fiberhusk? 

1/2 dl mandelmjöl
    1/2 msk fiberhusk
    1/2 tsk bakpulver
    1 ägg
    lite salt
    ca 25 g smält

Smält smöret i micro, tilsätt tillsätt resten och mosa ihop med en gaffel låt stå å svälla i ngn minut. Micra i 2 minuter på högsta. Supermums! :)

• Linda5
    minignagarn skrev 2013-09-05 13:48:03 följande:
    Varför händer inget?
    Vad gör jag för fel?
    Ex igår:
    9.00 ärggröra på två ägg, stekt skinka och tomat, vatten.
    13.30 kebabsallad, cola zero.
    17.00 sallad, kräftstjärtar, vatten.
    20.00 en kopp filmjölk med lite banan och en näve nötter.
    Ex idag,
    8.30 äggröra, stekt skinka, tomat, vatten.
    12.00 biff, ugnsgrönsaker, tzatziki, vatten.
    Ca 17 är det svampsoppa på menyn.

Till frukost äter jag ibland microbröd och nån smoothie, eller naturell yoghurt med bör och nötter. Till lunch/middag blir det oftast kött/kyckling/fisk med grönsaker och nån sås.
    Började för 1,5 v sen och det har faaaan inte hänt ett skit :( Är sjukt frasig i magen och börjar känna mig orkeslös ;(
    Tror du äter för mycket Kh. 
    Tomat, ugnsgrönsaker, mejeriprodukter, banan. Dessa innehåller ju mycket kh.
    Skulle bli förvånad om du gick ner i vikt på det. Jag skulle gå upp.
    Kolla vilka livsmedel som är ok och väg  i början om du inte har ögonmått på vad det väger. En tomat jag vägde låg på 118g=4,4 kh ½ banan ungefär blir ju nästan över 12 kh. Om du vill ner i vikt bör du ligga under 20kh/dag.
    Försök att dra ner på kh så ska du se det händer grejjer.     
  • Linda5
    Mithi skrev 2013-09-11 08:20:28 följande:
    Jag har en fråga till er som hållit på med LCHF ett tag...  Jag äter frukost 08.00, lunch 11.30 och middag 17.00. Tror ni jag kan jag klara mig tills middag om jag bara äter 2-3 ägg (i form av kokt, stekt, äggröra eller omelett), majonnäs eller keso och ett glas mjölk till lunch? 

Definitivt. Testa att bara ta en ölkorv till lunch.
  • Linda5

Anna 1974 Både chokladmjölk o marmelad är ju sockerbaserat. Stor del av lchf är ju att bli av med sockerberoendet och det är svårt med massa substitut. Försök att avgifta dig först någon månad sen kan du ev börja testa vad din kropp tål. Lycka till.

• Linda5

Tyvärr så kan det fortsätta så. Har ätit lchf i 2år och blöder stupalöst. Är kanske blödningsfri 3*3dgr/månad.

• Linda5
    beproud skrev 2013-11-04 23:33:26 följande:
    Hej igen  Min dag såg ut så här ...   Frukost 12 tiden ---- omelett (5 små ägg med spenat ) en grön paprika mellan lunch kl 17 ------ stekt aubergine med 2 ägg + sallad ( tomat med filgrädde cirka 100 g middag----- ost med lite turkiska yoghurt o  grön paprika  så vad tycks som dag ett  

Var är fettet?
  • Linda5

Majonäs till kokta ägget. Grädde o smör i omeletten. Bred lite smör på osten. Grön paprika har högt kh tyvärr. Gör majonäsdressing istället för fil. Kommer att gå toppen för dig när du vant dig. Lycka till. Jag går på ganska strikt. Fråga på i massor så är vi många som svarar.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**