• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

HäxanSurtant skrev 2012-10-01 21:04:30 följande:
    Åhh när jag läser så vattnas det, men jag gillar verkligen inte ädelost/ mögelost, kan äta brie, men jag får för mig att den inte löser sig lika fint som annan ädelost om man gör sås på den????
    Brie brukar inte funka lika bra i sås, nej.
    Däremot om du gillar vitlök så kan du göra likadant som i beskrivningen ovan fast smula ner en Boursin-ost istället. Det är något vi alltid har hemma, den är perfekt som smaksättare och det blir alltid gott.
  • Gladskit
    stjierna skrev 2012-10-02 17:00:10 följande:
    Äter ni några tillskott vitaminer o mineraler (typ multivitamintabletter)? I så fall; hur smakar dom och rapar ni av dom? Mina är rent vedervärdiga, luktar (och smakar) gammal spya och luft med den här smaken släpps upp från magen till munnen i flera timmar efter att jag svalt dom... HUA.

Usch, lät rätt läbbigt...
    Jag käkar mitt val kvinna och har gjort några år. Tar även probiotika och omega 3.
    Men jag måste ta dem efter frukost, tar jag dem på fastande mage så kräks jag nästan!
  • Gladskit

Stevia har jag aldrig behövt ha hemma, däremot sukrin och sukrinmelis, beroende på vad man ska ha det till.
    I vissa recept står florsocker och då är det ju sukrinmelis som gäller.

• Gladskit
    HannaE skrev 2012-10-03 14:04:06 följande:
    Hej alla glada LCHF:are! Jag är en hängiven kolhydratätare och vet mkt litet om LCHF. Tränar en del och läser en del träningsbloggar, många av bloggförfattarna verkar gå på LCHF och liknande dieter. Det är en sak jag inte fattar med detta. Varför laktosfria mjölkprodukter hela tiden? Vad är vitsen? Det kan ju inte vara så att typ nio av tio LCHF:are är laktosinoteranta.
    Laktos är ett socker så laktosfri mjölk innehåller generellt sett mindre kolhydrater.
    Själv kör jag med sojamjölk!
  • Gladskit
    Ninis skrev 2012-10-05 13:41:28 följande:
    Drack en MBT vid 8-tiden i morse. Först nu börjar det kurra i magen, så jag ska fixa lunch. Det blir kyckling i rödpestosås med broccoli.

Låter smaskigt!!
  • Gladskit

Men varför baka dyrt lavkarbobröd när ni kan baka eget som (av innehållsförteckningen vad det verkar) innehåller samma sak? Psylliumfrön (fiberhusk), nötter, ägg, bakpulver. Det låter som vilket LCHF-bröd-recept som helst som man kan ro ihop hemma.

Jag själv är väldigt kräsen på bröd. Undvek dessutom bröd helt under min viktnedgångsfas då jag är en riktig bröd-junkie och 1) inte ville hamna i samma banor 2) inte ville hitta något substitut som egentligen bara smakade skit och låtsas att det var lika gott som riktigt bröd 3) inte ville trigga annat kolhydratsug.

Sedan jag blev mer liberal har jag bakat mig igenom massor av recept och kommit fram till ett par -tre st som jag gillar. De kan inte jämföra sig med en färsk baguette eller en skiva skogaholmslimpa med smör på men hyfsat nära i alla fall, så att det blir en riktigt god smörgås. Jag bakar en gång i veckan och då har jag veckans frukostar klara = en MBC och en fralla med smör, ost och skinka.

• Gladskit
    Stikkan skrev 2012-10-05 15:54:13 följande:
    Gladskit - har du möjlighet att skriva in de recepten du fastnat för, på bröd menar jag? de bröd jag försökt mig på har varit goda men finns det bättre blir jag inte ledsen tack! har precis gått tillbaka till lchf nu efter graviditet. tidigare levt med lchf sedan 2009 och trivs bra med det.
    Absolut, jag fixar det ikväll!
  • Gladskit
    Stikkan skrev 2012-10-05 17:55:14 följande:
    Gladskit - tack snälla du!! frukost, läs mackor, är makens största problem, kan jag erbjuda bra alternativ till Polarbröd kan jag få med honom också

Ja, riktigt som Skogaholmslimpa eller polarbröd kanske det inte blir. Det är svårt att få den känslan av vitt bröd tycker jag. Men det bröd jag bakat mest av sedan början av sommaren är det som kallades LCHF-frallor ien av LCHF-bilagorna i våras. Jag kallar dem dock scones för jag har aldrig lyckats få några släta bullar av dem. Dessa har jag även bakat och serverat till frukost när vi haft nattgäster och alla har ätit med god aptit. Eftersom de smakar som vanliga scones behöver man inte nämna att det är LCHF-bröd ens.

Sätt ugnen på 175 grader.
    Plocka fram:
    3 ägg
    1 dl grädde
    3 dl mandelmjöl
    1/2 dl krossat linfrö
    2 msk fiberhusk
    1,5 tsk bakpulver
    1 tsk salt
    1 krm brödkrydda

Vispa äggen fluffigt. Tillsätt grädden och rör om. Blanda de torra ingredienserna och rör ner till en smet. Låt stå några minuter så att smeten tjocknar. I tidningen fick de 9st frallor av smeten. Jag brukar göra 5-6 bröd så att de blir lite högre, då kan man dela dem på mitten också. Gräddas i ca 20 min i mitten av ugnen. Man ser på ovansidan när de börjar bli klara, precis som med vanliga scones. Man kan också göra klart blandningen av torrvaror så att man har den färdig. Jag brukar ha ett par såna påsar i skafferiet så behöver man bara ta fram ägg och grädde och vispa och sen röra ner alltihop, så sparar man lite tid.

Sen har vi pones, som jag bakade mycket innan jag testade receptet ovan. Vet inte om du testat pones? De innehåller pofiber, därav namnet. De bröden blir slätare, inte lika mycket som scones. Men också goda!

Sätt ugnen på 200 grader.
    Plocka fram:
    5 ägg
    salt
    2dl pofiber
    50g smält smör
    0,5dl grädde eller vatten
    brödkrydda
    2tsk bakpulver

Blanda ägg och en liten nypa salt pösigt. Häll i smält smör och vätska, vänd sist i torrvarorna. Fördela till 6-7 bröd på en plåt med bakplåtspapper på. Gräddas i mitten av ugnen 7-9 min ca.

Sist men inte minst sesamfröbrödet. Det ger mer tuggmotstånd i och med att det är mycket frön i.
    Sätt ugnen på 225 grader.
    Du behöver:
    1 msk fiberhusk
    2dl sesamfrön
    1tsk bakpulver
    2dl riven ost
    3 ägg

Blanda allt utom äggen. Ha i äggen och rör om till en jämn smet som du låter stå i 10-15 min. Bred ut lagom tunnt på en plåt och grädda i ca 8 min. Ju tunnare desto snabbare går det i ugnen. Och ju längre du gräddar desto "hårdare" blir brödet. Vissa drar ner värmen och gräddar längre tid så blir det mer som kex/knäcke. Sen när det är klart så delar man upp brödkakan i lagom stora bitar. En del av sesamfröna kan också ersättas med solrosfrön eller andra frön/nötter om man inte bara vill använda sesam.

Jag hittade även det här receptet hos Åse på 56kg, det tänkte jag testa i helgen!
    http://56kilo.alltforforaldrar.se/tortilla-lchf/

• Gladskit
    MissBoring skrev 2012-10-06 10:23:40 följande:
    Måste bara säga att jag inte blir klok på det här... i tisdags va vi ju på kalas och då blev det lite fusk, sen tog jag innerdelen (typ hen halv bulle) på en kanelbulle på kanelbullensdag (där va det karaktären som föll, luktade sååå gott) och när jag väl smakat å det fanns kvar dagen efter så kunde jag inte håll mig IGEN. Tänkte det blir inte roligt med vågen nu... så har jag gått NER 1 kg på knappt en vecka!??
    Kan det här va signal på att jag behöver äta lite mer kolisar eller har jag bara haft tur?? vad tror ni?

Kan ju vara att din kropp mår bättre med lite mer kolhydrater.
    Vänta nån vecka till, om du fortsätter nedåt så var det antagligen inte det.
    Men stannar viktnedgången upp så försök föra in bra kolhydrater igen. Kanske lossnar det då!
  • Gladskit
    Ninis skrev 2012-10-06 08:25:24 följande:
    Detta är mitt favoritbröd! Receptet kommer från Annika Rogneby. Håller med, de blir inte släta utan mer som scones. Jättegoda!
    Supergoda blir de verkligen!
    Jag gjorde en plåt till frukosten idag, så nu har jag bröd för några dagar framåt!
    Krossat linfrö är för övrigt min nya favoritprodukt till bröd och pajdegar och sånt. Det drygar ut och ger bra konsistens, men smakar typ ingenting!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**