**Den stora feta LCHF-tråden**
Däremot om du gillar vitlök så kan du göra likadant som i beskrivningen ovan fast smula ner en Boursin-ost istället. Det är något vi alltid har hemma, den är perfekt som smaksättare och det blir alltid gott.
Stevia har jag aldrig behövt ha hemma, däremot sukrin och sukrinmelis, beroende på vad man ska ha det till.
I vissa recept står florsocker och då är det ju sukrinmelis som gäller.
Men varför baka dyrt lavkarbobröd när ni kan baka eget som (av innehållsförteckningen vad det verkar) innehåller samma sak? Psylliumfrön (fiberhusk), nötter, ägg, bakpulver. Det låter som vilket LCHF-bröd-recept som helst som man kan ro ihop hemma.
Jag själv är väldigt kräsen på bröd. Undvek dessutom bröd helt under min viktnedgångsfas då jag är en riktig bröd-junkie och 1) inte ville hamna i samma banor 2) inte ville hitta något substitut som egentligen bara smakade skit och låtsas att det var lika gott som riktigt bröd 3) inte ville trigga annat kolhydratsug.
Sedan jag blev mer liberal har jag bakat mig igenom massor av recept och kommit fram till ett par -tre st som jag gillar. De kan inte jämföra sig med en färsk baguette eller en skiva skogaholmslimpa med smör på men hyfsat nära i alla fall, så att det blir en riktigt god smörgås. Jag bakar en gång i veckan och då har jag veckans frukostar klara = en MBC och en fralla med smör, ost och skinka.
Sätt ugnen på 175 grader.
Plocka fram:
3 ägg
1 dl grädde
3 dl mandelmjöl
1/2 dl krossat linfrö
2 msk fiberhusk
1,5 tsk bakpulver
1 tsk salt
1 krm brödkrydda
Vispa äggen fluffigt. Tillsätt grädden och rör om. Blanda de torra ingredienserna och rör ner till en smet. Låt stå några minuter så att smeten tjocknar. I tidningen fick de 9st frallor av smeten. Jag brukar göra 5-6 bröd så att de blir lite högre, då kan man dela dem på mitten också. Gräddas i ca 20 min i mitten av ugnen. Man ser på ovansidan när de börjar bli klara, precis som med vanliga scones. Man kan också göra klart blandningen av torrvaror så att man har den färdig. Jag brukar ha ett par såna påsar i skafferiet så behöver man bara ta fram ägg och grädde och vispa och sen röra ner alltihop, så sparar man lite tid.
Sen har vi pones, som jag bakade mycket innan jag testade receptet ovan. Vet inte om du testat pones? De innehåller pofiber, därav namnet. De bröden blir slätare, inte lika mycket som scones. Men också goda!
Sätt ugnen på 200 grader.
Plocka fram:
5 ägg
salt
2dl pofiber
50g smält smör
0,5dl grädde eller vatten
brödkrydda
2tsk bakpulver
Blanda ägg och en liten nypa salt pösigt. Häll i smält smör och vätska, vänd sist i torrvarorna. Fördela till 6-7 bröd på en plåt med bakplåtspapper på. Gräddas i mitten av ugnen 7-9 min ca.
Sist men inte minst sesamfröbrödet. Det ger mer tuggmotstånd i och med att det är mycket frön i.
Sätt ugnen på 225 grader.
Du behöver:
1 msk fiberhusk
2dl sesamfrön
1tsk bakpulver
2dl riven ost
3 ägg
Blanda allt utom äggen. Ha i äggen och rör om till en jämn smet som du låter stå i 10-15 min. Bred ut lagom tunnt på en plåt och grädda i ca 8 min. Ju tunnare desto snabbare går det i ugnen. Och ju längre du gräddar desto "hårdare" blir brödet. Vissa drar ner värmen och gräddar längre tid så blir det mer som kex/knäcke. Sen när det är klart så delar man upp brödkakan i lagom stora bitar. En del av sesamfröna kan också ersättas med solrosfrön eller andra frön/nötter om man inte bara vill använda sesam.
Jag hittade även det här receptet hos Åse på 56kg, det tänkte jag testa i helgen!
http://56kilo.alltforforaldrar.se/tortilla-lchf/