• Kaya

**Den stora feta LCHF-tråden**

Pallas skrev 2011-04-18 22:44:28 följande:
    Vad är det för fel på glutamat?
    Allt. Finns inget rätt med glutamat. Det är ett ämne som är på väg att förbjudas, BORDE förbjudas - visst är det redan förbjudet i vissa länder?

I USA finns stora skyltar i fönstren på vissa restauranger där det står "MSG FREE FOOD" (MSG = monosodiumglutamat)

Det är ett konstgjort ämne som fungerar som smakförstärkare och får oss att vilja ha mer av skräpmat och som dessutom orsakar sjukdomar (minns inte vilka specifika hälsoproblem men det är VÄL KÄNT att glutamat är giftigt och ohälsosamt).

K
  • Kaya
    jeng skrev 2011-04-19 08:50:34 följande:
    Kaya,
    Jag har läst ikapp men mitt minne är uselt. Har du fått svar på din gamla fråga om skillnaden på LCHF och GI??  
    Nja, jo, ja, nej, jag hör gärna vad du har att säga också!
  • Kaya

Dagens frukost ägglatte på två äggulor + kokosfett + hett vatten + starkt kaffe, 2 pones med fet ost, skinka, gurka, paprika och ett fröknäcke med Bregott. NAM NAM!

Dagens lunch efter några timmar i skidbacken: 4 st LCHF-våfflor. En med rökt lax + CF. En med stark ost, tapenade, CF och skinka. Två med vispgrädde och hallon. Kaffe med vispgrädde efter. OH MY vad gott det var!

Nu ska jag dricka te och njuta av en Bounty eller två.

Life is good!

K

• Kaya
    Nallebjörnis skrev 2011-04-19 16:43:24 följande:
    Ni andra som har hållit på lite längre eller är "proffs" tror ni man kan göra denna till lchf??
    www.arla.se/Default.aspx?id=17653&RecipeID=22...
    Sukrin istället för socker, vaniljpulver istället för vaniljsocker, kokosmjöl istället för vetemjöl.

Apelsinjuice blir svårt, apelsinessens kanske?

Marsipankycklingarna kanske man kan ha kvar och se som dekoration (dvs inte äta dem!)...?

K
  • Kaya

LCHF-butiken. Jag har precis beställt, tänkte testa att baka LCHF-tigerkaka... men har aldrig provat att baka med det förut så jag kan inte uttala mig om hur det funkar.

• Kaya
    Maddisen80 skrev 2011-04-19 20:58:46 följande:
    Hej de lär bli svårt att välja vad man ska äta till påsk
    Behöver det inte bli! Ägg och lax är viktigaste påskmaten tycker jag, och det är ju perfekt LCHF-mat. Lamm! Också gott och passar perfekt till åsk. Sen finns det ju smarrigt "påskgodis" typ ischoklad och bounty som man kan göra (fast jag äter sånt dagligen, aja baja). En LCHF-tårta med vispgrädde till festlig efterrätt kanske?

K
  • Kaya
    Denebola skrev 2011-04-19 17:26:41 följande:
    Eller smälta smör, ta i mörk choklad och sedan jordnötssmör, som blandas till en glasyr som hälls/breds på kakan! Strö några jordnötter över. Kanongott! Har inga exakta mått då jag endast har freebaseat detta.
    *SLUUUURRP*

gud va gott
  • Kaya
    yena89 skrev 2011-04-19 16:50:56 följande:
    TEMPTATION!!! {#emotions_dlg.djavulsk}
    Ha ha!
  • Kaya
    helene306 skrev 2011-04-20 20:35:51 följande:
    Våra ägg kommer från Tjällmo men om de frigående hönorna invandrat är en annan 5:a
    KVACK! Var bodde du sa du??? *nyfiken*
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**