• Kaya

**Den stora feta LCHF-tråden**

gelemamman skrev 2011-04-17 21:18:17 följande:

tack! då håller jag mig kvar här! 

detta är min första dag så jag vet inte riktigt om jag gjort rätt men såhär såg den ut.

frukost:
    äggröra (ägg,grädde,ost)
    bacon med champinjoner
    te med grädde

lunch:
    frökex med smör+brie+hushållsost
    sallad + fet dressing

fika:
    kaffe med grädde

middag:
    falukorv
    broccoli
    fet sås

falukorven antar jag var ett misstag? men hur strikta är ni, för det är väl egentligen bara mindre kolhydrater, inte nolltolerans?

Falukorven var inte alls något misstag så länge den inte innehåller mer än 5 gram kolhydrater på 100 gram. Jag tycker det ser ut som en JÄTTEBRA första dag! Och vilken god mat!

Jag är inte strikt. Jag kör 5/100-regeln och försöker tänka lite på den totala mängden över dagen så jag inte äter FÖR mycket av matvaror med typ 4-5 gram carbs per 100 gram under en och samma dag (då blir det ju många gram carbs ändå). Men jag vägrar sluta äta grönsaker, så säkert ligger jag betydligt högre än många andra som kör LCHF.

K
  • Kaya
    klara07 skrev 2011-04-17 09:06:58 följande:
    Hej "tråden"
    Kör inte LCHF utan GI, men hoppas att jag får vara med här iaf.
    Har kört Gi fas 1 sen 17/3 och jag tycker det funkar jättebra.
    Nu till min fråga - Kan man bara köpa Sucrin över nätet el finns det kanske nån affär i Gbgs trakten som säljer den?
    Hur äter man på GI fas 1? *nyfiken* Hur skiljer det sig från LCHF?

Och vad är det för skillnad på Atkins och LCHF? Bara mer protein och mindre fett, annars är det samma typ av syn på kolhydrater?

K
  • Kaya
    jeng skrev 2011-04-16 22:39:24 följande:
    Ikväll lagade jag typ tidernas godaste fisk!

La torskfileer i en ganska liten form. in i ugnen med lite smör på tills dom var tinade. Ut med dom och det var smörvatten i formen. på med salt och peppar och ner med en burk cf i spadet och röra runt, sen lite dragon och citronsaft. MUMS! Jag som inte ens gillar fisk!
    Och jag som ÄLSKAR fisk noterar och skriver upp på TESTA-SNARAST-LISTAN! Tack!
  • Kaya
    gelemamman skrev 2011-04-17 22:20:57 följande:
    Okej, ja alltså jag har ingen koll på hur mycket den innehöll men det har man ju koll på nästa gång man handlar falukorv.
    Fast grönsaker är väl ok? Ovanjord grönsaker i varje fall.
    Det som jag däremot har väldigt svårt för är rotfrukterna, eller som ett gott rotmos... Det kommer bli tufft att låta bli! Fast det får väl blir en sån sak man får unna sig vid ytterst speciella tillfällen.
    Bröd är också en sån sak som jag innan ätit mycket av men det finns det ju lchf vänliga man kan baka själv.
    Ja alltså jag utgick från början från att alla ovan-jord-grönsaker är OK i vilken mängd som helst. Men sen har jag förstått att man KAN vara så känslig för kolhydrater så det kan bli för mycket till och med av sådan grönsaker som t ex tomat, paprika, blomkål osv...

För de flesta funkar det dock att äta rimliga mängder sådant, och den stora räddningen när man längtar efter potatis/rotfrukter är blomkålsmos som går att göra hur gott som helst med smör, persilja, örtsalt, ev lite vitlök, en skvätt olivolja, lite riven stark ost, osv osv...

Lustigt nog har jag klarat mig OK utan bröd hittills fast det bästa jag visste förut var mitt eget fantastiska surdegsbröd, bakat helt utan jäst. Jag har testat lite olika LCHF-bröd och det finns ju några som går an att äta, man får hitta sina favoriter och se till att man alltid har något i frysen att ta fram så man inte får panik och "måste" lassa in mackor gjorda på vanligt bröd...

K
  • Kaya

PS. Mitt sena kvällsfika - rooibos utan något i (favoritsmaken Limpopo) samt 4 st ischoklad av senaste sorten som blev suverän! Gjorde ca 25 st ischoklad av stor klump kokosfett + några rutor 90%-ig choklad + ett par rutor Lindt Sea Salt (vad är det i den? 50% kakao? knappt så den räknas som "mörk", eller? Men det blir ju väldigt LITE av den per styck!).

= GOTT!

K

• Kaya

Men gud vad smart att ha i sån kola-essens - jag köpte sån jag med och visste inte riktigt vad jag skulle ha den till (har haft den i glass och det var gott) - nu ska jag testa det nästa gång! tack för tips!!!

• Kaya
    Madelen skrev 2011-04-18 20:58:48 följande:
    Okej idag har jag börjat med lchf igen, har lite ångest för att vakna inatt/imorgon och tro att jag ska dö igen, haha :/

Men jag undrar om nån har:

1: ngt superbra tips?

2: recept på nån enkel sås som man kan slänga ihop snabbt? Kommer inte på nånting knappt Gråter
    1. Mitt bästa tips är att se till att hela tiden ha tillgång till sånt som man FÅR äta utan dåligt samvete. Så man inte plötsligt står där superhungrig och det enda som finns hemma är frukt, vanligt bröd, flingor och mjölk... Eller om man är ute/borta, att åtminstone ha lite nötter eller något i väskan så man inte blir helt ställd.

2. Sås: Jag tycker väldigt mycket om avocado så mosad mogen avocado med lite limejuice, ev lite creme fraiche, lite finhackad röd lök, och kryddor som man gillar, det tycker jag passar till det mesta (kött, kyckling, lax, räkor...)

K

K
  • Kaya

oj sorry det ska vara "K"

Inte " K     K"

• Kaya
    mikroE skrev 2011-04-18 13:16:33 följande:
    Prova och ät 100 g jordnötssmör. Om du får ned det så lär du få diarre som inte är av denna värld... Man äter någon sked jordnötssmör bara så det är OK. Mandelsmör har bara 5 kolhydrater per 100g och är mycket godare, rekommenderar detta. Dock kostar en burk multum (65-75 kr).
    Kan inte låta bli att skratta lite, och inte heller låta bli att ropa "JAG gillar jordnötssmör!" Det finns faktiskt de som tycker det är gott (smak är ingen exakt vetenskap...)! Och jag kan lätt äta ett ANTAL matskedar åt gången... men visst är mandelsmör mycket bättre ur LCHF-synpunkt.

K
  • Kaya

Dag ett i fjällen.

Frukost mojsade ihop 2 st jordnötsmuffins (!) med lite vatten o lite grädde o körde i mikron, blandade ner lite pumpafrön + linfrön, åt med "vattengrädde" (grädde + vatten 50/50) = HELT OK alternativ till gröt! Dessutom några fröknäcke med Bregott, ost och skinka. Kaffe med lite grädde.

Mätt LÄNGE i skidbacken efter den brakfrukosten...! Först vid halv fyra var det dags för sen lunch, bad att få bara fyllningen i "laxrullen" som de hade, alltså utan tunnbröd, och fick en enorm portion lax/räkröra som var jättegod (med typ majonäs-CF-gegga) samt lite salladsblad och rödlök till. Trippel espresso med vispgrädde och en pyttechokladbit 70%. (Oväntat bra lunch för att vara mitt i backen i Sälenfjällen, eller???)

Middag: Tacos med mannens släkt. Stekte egen köttfärs i smör med äkta färsk chili, vitlök, spiskummin, lime osv ist f att äta av den köttfärs som lagades till alla med såna där färdiga "kryddpåsar" (som brukar vara 45% salt och 45% druvsocker och resten kryddor...). Sa att jag gillade stark färsk chili, så jag måste göra egen eftersom det var för starkt för barnen... tror inte jag sårade någon, och min karl ville såklart helst vara med på min köttfärs med så jag slapp verka alltför knäpp . Dessutom isbergssallad, creme fraiche, riven ost, avocado med limejuice.

So far so good.

Sen har jag suttit och försökt jobba på kvällen och då har jag inte kunnat låta bli att klämma 2 bounty, 6 ischoklad och ett par skivor fröknäcke + te för att hålla ångan uppe (var redan mätt efter maten men åt vidare för att det är gott och piggar upp...)... Så det blev nog lite för MYCKET mat idag, skulle egentligen ha slutat efter middagen. Men jag har inte ätit något "förbjudet" och jag har varit ute och rört på mig hela dagen så det känns ändå rätt bra.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**