• Duntoffla

**Den stora feta LCHF-tråden**

Faile skrev 2011-09-12 12:11:36 följande:
    Tycker det går jättebra, just att det är några dagar bara.

Mån - tors ser ut ungefär så här,

Frukost: två kokta ägg med lite majjo
    Lunch: omelett med bacon eller bara ost&skinkrullar
    Middag: Fläskkarré med bea, eller karré med smörstekt svamp över och sedan ostgratinerat i ugnen.

Däremellan dricker jag kaffe med kokosfett i.

Jag började förra måndagen och gick ner över 1kg före fredagen. Nu har jag ätit kanske runt 20-30 g per dag i helgen och står stilla, så får se vad vågen visar imorgon igen
    Blir det ngn ändring på magen när du ökar på lite kolisar över helgen? 

Jag har också vägning imorgon. Hua! 
  • Duntoffla
    Faile skrev 2011-09-12 12:41:42 följande:
    Nej inte direkt. Har ju bara ökat på grönsakerna i princip.
    Drack däremot några glas rött i fredags och jäklar vad det slog till snabbt. Hade dessutom värsta baksmällan någonsin i lördags....
    Kan alltså inte rekommendera att dricka alkohol om man fakirar

Men rent allmänt känner jag mig lite svängig faktiskt, lite yr och illamående i perioder under dagarna. Men hoppas det ska gå över när man vant sig, för jag tänkte köra så här ett tag.
     Bra! Tänkte ändå om den lilla skillnaden gjorde något. Funderar också på att köra lite fakir ett par dagar i veckan. Alkohol kan jag tänka mig är sådär på fakir.

Hoppas att illamåendet och yrseln ger med sig.

Idag känns min ömma mage faktiskt bättre. Hoppas att det inte kommer tillbaka vad det än nu var.
    villis skrev 2011-09-12 13:22:35 följande:
    Idag stod vågen på under 70 kilo för första gången på 6 år! helt underbart, och ändå har jag faktiskt ätit lite mer kolhydrater i helgen än under veckorna!
    Jag hoppas det fortsätter såhär under veckan, känns så underbart! Nästa helg firar vi våran dag, så då blir det god mat, lite vin och fusk, men det är vi värda! :D
     Härligt!
    FasterK skrev 2011-09-12 13:32:01 följande:
    Nu är jag lite ledsen faktiskt. Har gått upp ett halvkilo vecka 36. Den här veckan försökte jag dra ner på kolhydraterna ännu mer och har legat på i genomsnitt 3% per dag. 9,76 kolhydrater om dagen.

Giv mig styrka att fortsätta.
    Ge inte upp!

Man pendlar ju lite i vikt oavsett vilken kost man äter, nästa vecka har du kanske tappat det halvkilot och förhoppningsvis ännu mer.

• Duntoffla

Tetran- för mig funkar matdagboken utan problem. Du har skapat konto? För sen är det bara att välja den röda rutan där det står matdagboken när du registrerat dig.

Wiehoo! Menskilona borta idag plus 0,3 kg till. Även om det bara är vätska jag drog på mig under mens så känns det bättre i alla fall. Nu ska det banne mig neråt, neråt, neråt.

• Duntoffla
    mamman i skogen skrev 2011-09-17 05:14:36 följande:
    Här går allt som på räls underbart höstväder jobbar på med att "stänga" trädgården sliter och släpar med att hugga ved och plocka äpplen, plommon och rafsa ihop sista blåbären. Strålande vardagsmotion och har helt skippat träningen den får komma igång igen när höststormarna rasar...

Har plockat kantareller i massor både trattisar och gula både finns i överflöd och det blir strålande till vinterns soppor och såser...

Nästa vecka börjar det med lite roligheter, har bokat in mig på utbildning till kostrådgivare LCHF efter snart två år med LCHF blir det ett roligt steg och jag hoppas det blir en givande utbildning som ger ngt.     

Samma här. Ser ut att bli riktigt fint idag och vi ska ut i skogen och leta svamp. Försöker också städa undan inför vintern.

Åh vad roligt med utbildning! Då kommer vi ha ett utbildat proffs här i tråden snart Hur lång är utbildningen? 
  • Duntoffla

Nu var det några dagar sedan jag var inne. Det blev lite fusk i helgen då vi var borta och jag svullnade upp direkt. Nu väntar kalas i dagarna 3 så jag ska verkligen försöka att ta det lugnt.

På tal om kalas så var jag ju på föreläsning av Ulrika Davidsson och fick då smaka ett par desserter som är lite LCHF-stuk på (hon kör ju inte hardcore) och nu finns de recepten på hennes sida, www.ulrikadavidsson.se Lägger upp dem i recepttråden. Man kan ju byta ut plommonen mot ex hallon eller något. Båda desserterna var riktigt goda och tårtan tom bättre än originalet i "vår kokbok"

• Duntoffla

Hej tjejer!

Äntligen är alla kalas i september över för min del. Skönt! Frossade loss ordentligt i helgen och det var ju inte så bra men det kanske funkar med en chock och nu jäkligt strikt för att få fart på viktminskningen. Har ju pendlat upp och ner 2 kg och det händer liksom inget. Nästa vecka börjar jag jobba och kommer då igång mer med träning samt att det är lättare att inte äta mellanmål heller. nu gör jag det av ren tristess även om jag inte äter onyttigt på ngt vis.

adams family- kul med kurs! Lyxigt att vi kommer ha vårt egna proffs här inne  

Yena89- det var länge sen jag såg dig här. hur är det med dig?

Nu väntar lunch. Hamburgare och bea. Mums!

• Duntoffla

Gaah, ska göra fiskgratäng till middag från lchfrecept men nu kommer jag inte åt sidan

• Duntoffla
    mamman i skogen skrev 2011-09-28 00:53:33 följande:
    Det är ju många som kommer över platåer genom att kolyhdratchocka kroppen.. Då släpper kilona efter en sådan chock.. Huruvida det fungerar för alla vet jag inte ..

Tränar man hårt kan det ju vara en ide att innan träning lägga till en eller ett par potatisar en msk ris eller ngt annat glutenfritt så att man fyller på glukogen nivåerna som för oss som går på fettdrift är ganska tomma annars kan det vara svårt att komma upp på högintensiv träning som styrketräning och konditionsträning som ger närmare maxpuls. Samma sak efter träning så kan man fylla på med några gram kolhydrater tillsammans med protein för att fylla på igen och fåen bättre återhämtning och muskeluppbyggnad. Ett glas mjölk, ett ägg och några nötter etc men frukten ska man hålla sig från då fruktsocker först och främst ska gå genom levern och inte hinner in i processen innan det är för sent att hjälpa till om man vill bygga muskler. 

Lite vidareutveckling från kolhydratchock.  Många upplever att de inte orkar träna fullt ut på LCHF och då kan det vara raketbränslet som behövs men inte i form av pastaladdning utan minimalt med kolisar såvida man inte är en elitidrottare som tex Björn Ferry som äter en bra E% fördelning enl LCHF men aldrig skulle klara sig på 20g kolhydrater utan istället ligger på ett enormt matintag men har höjt alla delar och äter mängder med kalorier dock pastaladdar han inte utan väljer glutenfria kolisar.

Vid "lågintensiv"vardagsträning så behöver man inte skjuta till några kolhydrater alls då klarar kroppen att använda glykogen reserverna för att orka.           
    Jag hoppas på att helgens kolhydratschock ska få igång min kropp. NU måste jag banne mig tappa lite snart innan jag tröttnar helt. Det bara pendlar upp och ner hela tiden. Det verkar inte som om kroppen VILL under 75 kg vilket är konstigt. Har vägt 68 förut så 70 borde inte vara en omöjlighet.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**