Inlägg från: FrökenNilsson |Visa alla inlägg
  • FrökenNilsson

**Den stora feta LCHF-tråden**

nelina skrev 2011-06-16 14:30:46 följande:
    Hej!

Jag har läst här i tråden i några veckor och känner att det är dags för mig att börja skriva lite själv också Jag har ätit lchf i ca 1 månad nu och mår toppenbra! Första två veckorna kände jag mig trött och hängig men nu har det vänt och jag känner mig nästan piggare än tidigare!  I helgen som var fuskade jag, bonussonen konfirmerades och jag åt både smörgåstårta och en bit vanlig tårta hemma hos hans mamma. Sedan fortsatte jag av bara farten på söndagen också men märkte hur dåligt jag mådde av att äta kolhydrater igen så i måndags var jag back on track och det känns riktigt skönt! Jag har gått ner ca 4 kg under tiden som jag ätit lchf och minskat en del på måtten också. Jag har ca 10-13 kg kvar att gå ner.

Är det någon som har ett bra recept på lchf pannkaka? Tänkte steka pannkaka till barnen idag och det vore ju kul om jag kunde äta sådana själv också
    5 ägg
    2 dl mandelmjöl (finns på tex Lidl lr mal själv)
    3,5 dl grädde
    smör att steka i

stek på lite lägre värme så blir det lättare att vända dom är lite känsligare än "vanliga"

OM det sen blir ngn kvar är dom riktigt goda kalla med bregott och ost på lr annat pålägg Guld i mun
  • FrökenNilsson
    adams family skrev 2011-06-16 15:23:40 följande:
    Idag har jag varit totalt ego och skulle handla byxor för mina jeans hänger numer på mig...Jag sket i detta och shoppade loss på lite klänningar och skor istället det var mycket roligare..när man känner att man vågar sätta på sig detta utan att behöva oroa sig för att magen sticker rakt ut...Dessutom så shoppades "cykelbyxor" på Cubus med en liten spetskant längst ner att ha under klänningarna är inte riktigt redo att visa mina ben när jag sätter mig ner..har fina små nät av ådror som gått åt pipsvängen vid graviditeterna som jag inte tycker är så charmerande att visa upp...
    Kul att shoppa nyttSolig ibland bara måste man få va riktigt EGOOskyldig
  • FrökenNilsson
    nelina skrev 2011-06-16 17:23:50 följande:
    Åh, dom pannkakorna låter jättegoda! Tror att jag får prova att göra såna nästa gång! Jag har kollat efter både mandelmjöl och kokosmjöl på Lidl men har inte hittat det, hur ser påsarna ut? Iofs har jag ärvt en mandelkvarn efter mormor så jag kan ju prova att göra eget mandelmjöl i den.
    Hämta DSC00305.jpg (551,6 kB)

så här såg påsen ut från Lidl 200 gram
  • FrökenNilsson
    Nallebjörnis skrev 2011-06-16 22:09:57 följande:
    Varför ja frågar är för att ja har ju precis fått reda på att jag har nån slags reumatisk sjukdom.. och har läst lite och då rekommenderar dom att man ska hålla sig borta från fläskkött och rött kött.. och vegitariankost var nåt dom rekomenderade...
    hm men då kan du ju ändå äta fisk lr???? kommer man ju långt på och ägg så är man hemma Flört
  • FrökenNilsson
    Denebola skrev 2011-06-21 11:38:24 följande:
    Från det ena till det andra, ni som är med på den, hur går det med Midsommarutmaningen?
    hjäääälp Skäms

sådär måste jag säga!
    önskar att jag kunde säga annat, fast jag är riktigt nöjd med att jag faktiskt får till en regelbunden motion m PW och även CT´n ibland

så var det inte så att ngn (va det jucea?) som ville ha en del 2 oxåFlört den skulle man ta o hänga med på!!

kan tänkas att det kommer en bild på FB i gruppen imorgonTyst
  • FrökenNilsson
    Fiaz skrev 2011-06-23 09:22:59 följande:
    Hm vilket bröd tycker ni är mest likt vanligt bröd? Vi har testat Pones och Opsies, vi tyckte bäst om pones! God smak och brödiga, har svårt att gilla det "äggiga" i det andra brödet! Vad har ni för mjuk favorit?
    http://frokennilssonskok.blogspot.com/2011/06/palaggsunderlag.html

detta recept tycker jag är ett bra alternativ till bröd, vill man ha det lite "hårdare" är det bara till att låta det ligga framme o torka till Glad
  • FrökenNilsson
    helene306 skrev 2011-06-29 22:15:08 följande:

Tänk att det är en livsstil. Är man van att äta fil och flingor är det klart att det blir en helomvändning. Fil och flingor är INTE lchf. Man kan göra sin egen blandning av godkända livsmedel med lågt kolhydratintag som linfrö, mandlar osv. Fil är inte direkt fett. Testa turkisk yoghurt med grädde. Hatar du att laga mat kan du med fördel äta gårdagens middag till frukost. Eller förbereda kvällen innan. Jag brukar resonera så här: vill man ha det svårt så gör man det svårt. Att äta lchf innebär förändringar. Stora förändringar för en del men i positiv bemärkelse. Det handlar om att äta bra mat, vettig mat, mättande mat. Man får se över sitt leverne och få det att fungera bra för en själv. Det går, om man vill!

Kolla på biblioteket om det finns lchf-böcker att låna så du har möjlighet att kika i och bläddra efter tips på mat. Googla är ett annat alternativ. I lchf-kokböcker finns inte direkt några mellanmålsförslag eftersom man allt som oftast inte behöver äta mellanmål. Lite ost med Bregott emellan eller en kopp kaffe/te med kokosfett är alldeles lagom.

Jag, som för åt max 2 ägg/år äter nu allt från 2-6 ägg/dag. Ägg är väldigt gott och mättande. Gillar du ägg är det bara att käka

sååå bra sagt!
    man behöver vara beredd på att göra en förändring i sitt liv!
    och är det viktnedgång man är ute efter så är man kanske redan på det spåret (lr borde vara det) allt blir så mkt lättare när hjärnan oxå är med, sen är det bara till att vara beredd på bakslagen och hantera dom med att bara köra på igen Solig
  • FrökenNilsson
    yena89 skrev 2011-06-30 08:22:38 följande:
    Gaaaahh vilken jävla fitta min chefs vikarie är!
    Jag sitter hä'r hemma med magkrämper. Vaknade imorse för o gå till jobbet och hade jätte ont, tänkte nä men jag ligger lite till så kanske det blir bättre. >Men nä det blev det inte för jag springer till toan och börjar storkräkas, tänkte att det är över nu och kan dra till jobbet men nä precis när jag ska ut genom dörrn kommer en ny våg. Går och tänker ringa jobbet så dom kan planera om och så kommer en ny våg med kräkningar, sen däckar jag på toan. Vaknar en timme senare och ser att jobbet ringt så ringer upp dom och kollegorna och sköterskan var jätte förstående när jag bad om ursäkt att jag inte ringde men sen kommer den där förbannade saken och säger "Nä men det köper jag inte"...jaha...ja för jag satt ju och kräktes och tänkte att "äh, inte behöver man väl säga till jobbet dom fattar ju"...nää fyfan...sen utlöste ju det en ångestattack ja och det tog mig en timme nu att lugna ner sig...

att det alltid ska va såna smågrejer...jag menar jag vet att det var dumt av mig att somna på toaletten istället för att ringa jobbet, inte för jag kunde göra mkt åt det men endå...lite medkänsla måste man väl ha...

förlåt...ville skriva av mig :(

Tur man är ledig i helgen iaf...men tror mest jag åt nåt dåligt...
    krya på dejHjärta
    låt inte surkärringar trycka ner dej!!
  • FrökenNilsson

4e dagen på "fakirdiet" och börjar känna mig som vanligt igen Glad
    har varit lite tråkigt m rejäla magsmärtor, illamående, skakningar och liiite irriteradSkäms
    vet inte om det är magen som inte är igång riktigt, tycker att den är det men ökar på kokosfettsintaget liteFlört
    det tråkigaste är ju att jag glömt köpa hem av cocoas smaklösa så nu får jag väl ta kung markattas m smak tills min leverans från bodystore kommit, jaja ilandsproblem
    viktmässigt har det runnit av 900 gram på 4 dagarSkrattande

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**