• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

tiiitti skrev 2011-03-19 09:30:10 följande:
    Innan åt jag TY med bär till frukost och höll mig länge på de.
    Sen fick jag reda på att TY och bär innehöll massa kolhydrater, så i en vecka har jag ätit andra frukostar med mindre kolhydrater. Jag har inte blivit lika mätt och fått äta oftare efter.
    Så nu är min tanke. Nog måste de va bättre äta TY och bär, och hålla sig länge. Får ju säkert i mig mer när jag springer och småäter efter annan frukost.
    Ät creme fraiche istället, så håller du dig mättare på färre carbs!
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    Jennie2010 skrev 2011-03-20 12:34:37 följande:
    okey första lunchen har ätits. Äggröra med bacon, till middag blir det kyckling med en grönsallad och fetaost...
    Vad äter ni alla till frukost?
    Vägde mig idag (vilket var fruktansvärt) också för att se om det händer något framöver. Ska väl damma av SATS-kortet också och börja röra på fläsket. 
    Såg att någon tipsade om turkisk yoghurt till frukost. När jag var i affären så såg jag att det innehöll 10%. Är det okey?
    TY innehåller 10% fett och ca 4-5 gram carbs/100 gram. Personligen föredrar jag creme fraiche. Bättre fetthalt och man håller sig mätt bättre.
    MajaVira skrev 2011-03-20 10:48:55 följande:
    Någon som har tips på ett recept med gräddfil? Har en förpackning i kylskåpet som jag måste göra något med (skulle ha gått åt till dipsås, men blev inte av).
     Använd den som du skulle göra med creme fraiche. Eller koka en chili en högrev, chili och annat gott Eller mixa med frysta hallon och kanske lite sukrin till "glass"-  det är ju ändå söndag!
  • Linda1976
    tantgredelin01 skrev 2011-03-20 20:54:40 följande:
    Jag har letat lite men inte hittat något om hur det är med typ kikärtor, vita bönor (naturella), kidneybönor osv....

När jag äter kikärtor blandar jag dom tillsammans med tunt skivad gul lök, olivolja och balsamvinäger, salt och peppar.......men jag har på känn att det inte är någon vidare LCHF?? 
    Det är rätt mycket carbs i bönor http://www.livsmedel.org/kolhydratstabell?page=1
  • Linda1976
    tantgredelin01 skrev 2011-03-20 21:16:21 följande:
    Tack för länken, har lagt den till favoriter så jag kan kolla när
    det är något jag undrar :o)) 
    Vassego. På slv.se finns även livsmedelsdatabasen som är bra.
  • Linda1976
    helene306 skrev 2011-03-20 21:36:25 följande:
    Helgen har bestått av fusk. Omedvetet och medvetet. Några övningar pilates väger upp fuskandet en aning

Hur bra är det att "leva" några dagar på äggmjölk? Typ till lunch och ev. middag? Jag skulle vilja förbi siffrorna vågen limmat sig på. Sen, mitt cocosa är slut! Hur har jag låtit det hända? Trodde blint att jag hade en burk på lager men icke.
    Tror det är ganska bra Du får ju i dig ägg och fett - det klarar du dig fint på. Ät nån bit paprika eller en matsked pressad citron för c-vitaminets skull. 
  • Linda1976
    Kaya skrev 2011-03-20 22:29:31 följande:
    OJ LINDA! Jag som under kvällen ätit MASSOR av rawfoodkex som till största delen består av linfrön!!! *hjälp*
    Men på Wiki står ju också att om de tillagas så försvinner det giftiga. Kanske man ska ha dem på 200 grader med folie över sådär ½ timme först för att eliminera? Vad säger ni andra rawfoodkex-nörds? Nån som läst mer nånstans. Eller man kanske ska maila Reneé Voltaire!
  • Linda1976
    Knasis skrev 2011-03-21 12:56:07 följande:

Jusea - Jag har inte alls hängt med i vad som hänt här i helgen. Men jag tycker absolut att du ska komma hit igen! Du har mycket att tillföra tråden. KRAM

En fråga till dig och alla andra:

Jag har ju fått lära mig sedan många år tillbaka att man ska äta lite och ofta. Men nu kan jag inte äta ofta! Jag åt bacon och äggröra imorse kl sju och är ff proppmätt! känns väldigt fel att inte äta på lunchen men jag sparar min köttgryta tills eftermiddagsrasten.

ÄR det verkligen bra att äta sällan, vilket iaf jag gör nu??

Jag ska försöka äta mindre portioner, tror inte jag riktigt har lärt mig att jag blir mätt fortare på denna maten...

Som flera andra nog sagt. Man ska äta när man är hungrig. Det är olika, det finns folk som äter allt mellan 5 ggr/dag till en gång/dag. Tyvärr är vi ju väldigt fast vid att äta vid klockslag istället för att lyssna på vad magen säger... I dagsläget äter jag:

frukost kl 8
    Te med kokosfett kl 11 (ibland även en liten bit rawfoodkex m ost bara för att ha nåt att knapra på när alla andra fikar på jobbet)
    Lunch vid kanske 14
    Nånting på kvällen ca 19-21 beroende på hunger. Det behöver inte vara middag, kan vara tex 2 kokta ägg med räkor och majjo eller nåt annat "mindre". 
  • Linda1976
    ThePointOfItAll skrev 2011-03-21 14:20:30 följande:
    Vad kan man använda kycklingfärs till? Förutom burgare, det har jag gjort...
    Jag gör burgare med en massa hackat bacon i. man får upp fetthalten och det smakar mer... Nåt annat jag har inte haft det till - än!
  • Linda1976

Av nån anledning har jag köpt ljust psylliumfrö (de är nästan hela, lite halvmosiga i påsen, men inte alls som fiberhusk) och Fibrex. Varför har jag köpt detta? Vad ska jag med det till? Nån som vet, för själv har jag ingen aning

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**