• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

Nu har jag testat Mascarponeglass. Jag gjorde såhär:

250 gram mascarpone
    4 äggulor
    3 msk sukrin
    1 msk Nescafé upplöst i 3 msk kaffelikör
    en skvätt grädde

Vispade allt med elvisp till en jämn smet. Det blev inte så glassigt, och väldigt gräddigt även om det var fryst. 4 lagom portioner iaf. Rejält mättande, jag kommer nog att var mätt imorgon också! Men väldigt god.

I 100 gram ost är det 4 gram carbs. Så totalt i 4 port borde det bli ca 12 gram carbs kanske.... Inte så illa.

Här står att ägg innehåller NOLL carbs
    http://www.svenskaagg.se/?p=19807&m=3518 Vad fasen ska man tro???

Ägg är ett superlivsmedel och innehåller nästan alla näringsämnen som vi människor behöver för att växa och må bra. Förutom fullgoda proteiner och viktiga fettsyror finns merparten av alla vitaminer, mineraler och antioxidanter i ägg. Det enda som saknas i ägg är vitamin C och kolhydrater.

Få andra livsmedel har ett så komplett vitamininnehåll och är så rika på spårämnen som ägg. Ett enda normalstort ägg ger mer än en tredjedel av vårt dagsbehov av selen, vitamin E och B12. Merparten av alla vitaminer och antioxidanter finns i äggulan. 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    Nikhita skrev 2011-03-25 22:32:40 följande:
    Hittar varken kokosfett eller oLws rostade mandlar nånstans...
    Kokosfett finns på Life hälsokost, på ICA Maxi finns Renée Voltaires i liten glasburk. Även Kung Markatta finns på mitt Maxi.

Mandlarna vet jag inte, är allergisk. Och vad jag läst är det natriumglutamat i dem så de är inget för mig ändå  
  • Linda1976
    ThePointOfItAll skrev 2011-03-25 22:33:46 följande:
    "Det kan skapa oro i lägret" ang lchf-are på kalas. Ja folk blir provocerade när man tackar nej till socker, antagligen kryper samvetet fram då de själva inte kan stå emot
    Precis. 
  • Linda1976
    jeng skrev 2011-03-26 08:48:23 följande:
    P28, absolut, jag förstår att det finns de som aldrig har behövt bry sig. Och jag har full förståelse för att man inte räknar eller läser på alla innehållsdeklarationer eller såna saker Men just att man inte har nån som helst aning om grundläggande näringslära ändå... DET har jag svårt att förstå!
    Precis. Det lärde man ju sig på hemkunskapen i högstadiet liksom
  • Linda1976
    MadeleineW skrev 2011-03-26 10:05:21 följande:
    Hej!

Jag har lite funderingar.
    Började med LCHF för snart 3veckor sen. Men jag blir inte riktigt klok på hur lite kolhydrater som egentligen är lite??
    Känns som jag får i mig mycket ändå, givetvis mycket mindre än innan, men som häromdagen räknade jag att jag redan till frukost fick i mig lite över 15gKolhydrater.

Vill ha tips på vad man kan äta utöver maten, jliksom, nått smått.. Eller vad jag ska säga..

Vad är viktigt att tänka på?? HUR ska man tänka??

Tack!=)
    Jag vill ställa en motfråga! Vad äter du till frukost om du får i dig 15 gram? Jag råder dig till att läsa på ordentligt! FInns massor med info i länkarna i ts tex

Berätta vad du äter så är det lättare att ge råd! 
  • Linda1976
    bubblan79 skrev 2011-03-26 11:16:13 följande:
    Hej dags att ta tag i lchf igen då... hej jucea haha

hamnat i en liten ekonomisk svacka och fick avsluta lchf för 2 månader sen, va händer då? jo billig mat lika med viktuppgång..
    akut hjälp sökes efter billig lchf mat?? skulle vilja komma igång igen men de är ju så fruktansvärt dyrt
    Det behöver inte vara dyrt! Fläskkött, ägg, grädde, cf, frysta grönsaker, smör. Man äter ju mindre mängder mat, jag upplever inte lchf som särskilt dyrt - det blir vad man gör det till....

Man behöver inte äta oxfilé varje dag  
  • Linda1976
    bubblan79 skrev 2011-03-26 11:21:11 följande:
    nej de vet jag och oxfilé äter jag typ knappt en gång om året ens..

kanske ska uttrycka mig bättre.. varierad billig kost då.. lite tråkigt att äta fläskkött varje dag..

tips på olika menyer som är billiga?
    gå in på lchfrecept.se MASSOR av recept i alla prisklasser.
  • Linda1976

Nej, det tror jag inte att det finns, men kollar du igenom recepten så ser du ju på ett ungefär vad det kostar.

• Linda1976
    bubblan79 skrev 2011-03-26 11:54:23 följande:
    ok tack så mycket för tipset.. har ett par lchf böcker men när jag inte hade råd att hålla på längre så lånade jag ut dom, dags att ta tillbaka nu känner jag
    Verkar som du bor i Göteborg? Du får komma hem till mig i Bifrost så ska du få smarrig lchf-mat!
  • Linda1976
    bubblan79 skrev 2011-03-26 12:02:14 följande:
    haha gud va gulligt men nej jag bor i vänersborg, 10 mil norr om gbg.. sahlgrenska är närmaste fertilitetsklinik.. finns inget sånt på sånna här små skitställen haha
    Aha... jag bara antog GBG när jag läste om Sahlgrenska
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**