• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

MadeleineW skrev 2011-03-26 13:39:02 följande:
    Det är inte varje dag. Men den dagen då jag kollade var det ca 75g hallon, grädde på ca 25g och så turkisk yoghurt ca 2dl.
    Jag vet att ägg är toppen.. men jag vill ha nått kallt i munnen, som typ yoghurt... men inser att det kanske inte är "bra" att äta det varje dag..

Jag äter ganska mycket, och jag blir trots denna kosthållning, rätt fort hungrig ibland. Antar att det är för lite fett, men när man går efter lchf recept så tycker jag ju att de borde räcka med fettet?

Jag vet inte hur noga jag bör vara, jag äter inte för att gå ner i vikt, utan för att förbättra min hälsa och det "inre" i min kropp  och se hur jag mår. Men jag vill ju trots det vara noga med hur mycket/lite kolhydrater jag får i mig.
    Men ta 1 dl cf och 50 gram hallon istället, då är du nere på 5 gram. Te &cocosfett så är du mätt till tidig em

Eller så äter du liberal lchf och håller dig runt 40-50 gram/dag. Då är ju 15 till frukost inte mycket.
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    Faile skrev 2011-03-26 13:44:44 följande:
    Binder kroppen mer vätska eller nåt när man är sjuk?

För vågen visar +1 sedan igår och just gårdagen blev väldigt lite mat just för att jag blev sjuk, så det verkar orimligt annars.
    Ingen aning! Men åt du mer blev d kanske mer carbs också? Sen kan ju vikten variera nåt kilo upp å ner utan anledning också.
  • Linda1976

I bryggt kaffe finns det inte så mycket carbs:

Inehåller kaffe några kolhydrater? Hur många i sånt fall?

Ja, men obetydligt. Livsmedelsverkets tabeller över energi- och näringsvärden anger för 100 gram bryggt kaffe följande värden: 
    Vatten 99,4 gr 
    Kolhydrater 0,4 gr 
    Protein 0,1 gr 
    Aska (oorg. salter) 0,1 gr 
    Energivärdet anges till 8 kJ (= 2 kcal).

http://www.kaffeinformation.se/templates/faq/Category.aspx?id=221&archivePage=1&expand=2106 

• Linda1976

Vi ska äta räk&fisksoppa.

Vi åt räkor igårkväll och kokade fond på skalen. Vi improviserar nog ikväll, men räkor, torsk, fond, grädde, tomatpuré, purjolök, kanske lite morot, salt, peppar.... Nåt mer?  

• Linda1976
    P28 skrev 2011-03-26 15:17:32 följande:
    Aioli såklart! Glad

Hörni, någon som har recept på tacopaj? och då menar jag kanske främst botten? som är lite mer bottenliknande än de flesta lchf-recept jag hittar som mest liknar omelettbotten...
    Japp! Men inte I soppan

Jag gör botten med ponesdeg. Förgräddar men täcker kanten med folie. Funkar fint! 
  • Linda1976

Det kan ta ett tag. LCHF är ingen snabbfix. Ge det minst 1 månad innan du utvärderar!

• Linda1976
    P28 skrev 2011-03-26 15:25:36 följande:
    Mandelmjöl har jag aldrig sett i dagligvaruhandeln, den köper jag på en indisk food-market som finns här i Götet. Men vaniljpulvret borde finnas på de flesta ICA och Coop!
    Den som ligger brevid den ugly möbelaffären mitt emot Backaplan, under bron så att säga... Har glömt vad gatan heter, men nära Kvilletorget?

Där köpte jag kokosmjöl och jordnötsmjöl också. 
  • Linda1976

LCHF - Pones (godaste LCHF-brödet!) För 6 personer.

Detta är ett recept på pones som jag själv har optimerat för att få det så likt "riktigt" bröd som möjligt. Smakar som scones i en LCHF-mun!
    6 bröd = 2,6 g kolhydrater per bröd.
    LCHF - Pones (godaste LCHF-brödet!)
    Källa: Egentagen bild
    Uppladdad av: joolsbaddy

Ingredienser 3 dl pofiber
    2 tsk fiberhusk
    2 tsk bakpulver
    Lite salt
    250 g kesella
    1 ägg
    50 g smält smör
    En skvätt grädde (ca ½-1 dl)
      Betyg: 3 röster Visningar: 6992 Sparat: 466
    Gör så här
    Sätt ugnen på 200 grader.

Smält 50 gram smör. Blanda ihop torrvarorna.

Fördela i Kesella. Blanda i ett ägg. Blanda i det smälta smöret och en skvätt grädde!

Låt stå och fiberhusken svälla i 10-15 minuter (annars kan du få magknip). 

Knåda ihop 6 bullar och lägg dem på en bakplåtspappersklädd plåt.
    Grädda i ca 15-20 minuter i mitten/nedre delen av ugnen.

Låt svalna något, avnjut dem sedan med eget val av LCHF-anpassat pålägg!

• Linda1976
    P28 skrev 2011-03-26 15:32:59 följande:
    Ja precis, det är den! Var faktiskt där idag och köpte mandelmjöl. Det är inte ofta jag tar mig ut till Hisingen, men nu var det dags att handla hundmat, så det fick bli en sväng till den affären också. Ska kika efter kokosmjöl och jordnötsmjöl nästa gång. Går dem att använda likadant som mandelmjölet?
    Jag är ju allergisk mot mandel så det använder jag inte. Kokosmjölet har jag inte använt så mycket, vet inte vad jag ska ha det till. Men jordnötsmjölet har jag haft i kalddkaka, jordnötskakor, jordnötssås och lite annat.
  • Linda1976
    MadeleineW skrev 2011-03-26 16:07:15 följande:
    CF är det creme fraiche eller? Om det är så vet jag inte om jag klarar av det.. Jag pallar inte smaken. =/ Håller man sig mer mätt på det än på yoghurt?
    Cocosfett säger du.. Alltså, hårt? Antar att man köper det i hälsokost.

Vad är skillnaden? Liberal och inte? Vad tillåts man äta i liberal och i den icke liberala? Vill ju ge detta en bra start så jag får väl köra på cf då.. kanske kan gå till liberal sen när man kommit in det.

Hur mycket kolhydrater bör man hålla sig till per måltid om man kör på ordentligt? Är äggfrukost det bästa då?
    Ju fetare en produkt är desto mättare blir du. Mixar du creme fraiche och grädde så smakar det ju mest hallon.
    Strikt lchf runt 10-15 gram, "normal" kanske  15-25, och från 30 och uppåt ganska liberal.

Cocosfett finns på hälsokosten (Cocosa bla) men Kung Markattas och Reneé Voltaires finns på ICA.

Äter du liberalt äter du mer kolhydrater i form av mjölkprodukter och grönt. Men det är ju samma typ av mat.

Det finns inget som är "det bästa" - det är individuellt  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**