• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

stjierna skrev 2012-10-07 17:41:57 följande:
    Kokosmjöl och kokosnötsmjöl är inte samma sak och utvinns inte ur samma del av kokosnöten.
    Det mjöl man ska ha hemma som LCHFare är kokosNÖTSmjöl som utvinns ur (har jag för mig) gröna kokosnötter och innehåller bara 4 KH.
    Kokosmjöl utvinns ur nån annan, mindre "bra" del, och innehåller oftast minst 9 KH.

Ja kokosmjöl är väl bara vanliga kokosflingor fast mer finfördelat?
  • Gladskit
    Ninis skrev 2012-10-07 18:05:56 följande:

Ingredienser till pizzadegen;

3 ägg, 2 dl mandelmjöl, 1 dl skalade sesamfrön, 1 msk fiberhusk, 1 tsk bakpulver, 1,5 dl riven ost, 1 tsk salt.

I dag när jag käkade pizza tyckte jag det smakade för mycket sesamfrön av pizzabotten. Tror ni det funkar att byta ut sesamfröna mot samma mängd krossade linfrön? Vet inte om sesamfrön har någon speciell funktion i degar?    

Jag skulle prova. Jag tycker också att sesamfrön ger väldigt mycket smak, vad man än använder dem till. Tycker däremot inte att krossat linfrö gör det, inte på samma sätt.
  • Gladskit

Jag ska precis ta resterna av gårdagens tacoköttfärs och göra paj! Gjorde samma sak förra helgen (ja, det tenderar att  bli tacos en dag varje helg ) och då fick jag ut sex pajbitar av den = veckans alla jobbluncher kirrade!! Jag är inte heller kräsen utan kan äta samma mat varje dag utan problem, så det var bara att plocka med sig fem lådor plus ett gäng paprikor och avocados att ha som tillbehör.

• Gladskit
    Ninis skrev 2012-10-07 18:19:48 följande:

Hur gör du pajdegen?

Jag brukar ta:
    75g smör
    2,5dl mandelmjöl
    3/4dl krossat linfrö
    1dl dinkelmjöl
    lite salt
    ev 1 msk vatten

Så det är ju lite kolisar i degen iom dinkelmjölet. Men eftersom man får ut 6-7 pajbitar så blir det inte så mycket per portion.

Sen brukar jag knåda ihop det och ställa kallt tills det stelnat lite. Trycka ut i en vanlig pajform, nagga och förgrädda ca 10 min i 200g. Sen i med fyllningen och grädda ca 20 min till i 200g.
  • Gladskit
    Shemira skrev 2012-10-07 21:24:59 följande:
    vad är MBT?
    Magic bullet tea
    Sök några sidor bakåt eller läs ovan så ser du hur man gör!

• Gladskit

Nu är pajen klar och hela veckans luncher förberett och klart. Perfekt!
    Men tacoköttfärsen skulle tydligen mannen ha så jag fick nöja mig med fetaost, mozzarella, skinka och broccoli som fyllning. Och krossade linfrön är fortfarande väldans användbart!
    Har även beställt Marianns LCHF-bakbok idag och  hoppas på massor av inspiration!
    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9174242563

• Gladskit
    Shemira skrev 2012-10-07 22:32:09 följande:
    Men man skall ha te i också då väl annars e det ju bara vatten ? =)
    Självklart, men smak på te kan man väl välja själv. När någon skriver te förutsätter jag att man förstår att man ska stoppa i en tepåse (eller löst te) också.
  • Gladskit
    Shemira skrev 2012-10-07 23:06:55 följande:
    haha sant, jag e bara lite lätt tankspridd *skyller på*

Haha, nä men det är kanske inte så lätt alltid
  • Gladskit
    Ninis skrev 2012-10-08 06:46:17 följande:
    Jag har bakboken och har provat något enstaka recept. Har inte varit så imponerad av det jag testat.
    Tråkigt. Men jag vet många som gillat den också, så vi får se om det är något för oss!
  • Gladskit
    stjierna skrev 2012-10-09 08:40:10 följande:
    Haha, inslag på tv4, nån "hälsoprofessor": "alla går ner i vikt av dieter som LCHF, men i slutändan är det viktigt att man också har hälsan kvar och då bör man äta potatis varje dag!".

Eh, okej.
    Hahahaha, säkert
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**