• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

huldaskarin skrev 2012-10-20 11:05:00 följande:
    Något av det bästa godiset jag vet är ostchips, enkelt och gott som man fixar själv 
  • Gladskit
    My name is Luca skrev 2012-10-20 22:10:33 följande:
    Hur räknar ni kolhydrater?

Jag har hållit på med lchf i snart tre veckor och kan egentligen inte så mkt.

Jag räknar inte alls.
    Jag har som grundregel att hålla mig till livsmedel som ligger under 5g kolhydrat per 100g och det har funkat för mig. Om man däremot stannar upp i sin viktminskning och vill köra mer strikt en period så kan det vara värt att registrera exakt vad man äter på någon av de sajter som finns.
    Tommy skriver bra om hur man kan räkna på sin hemsida www.tommytappar.se under Rubriken LCHF - Att räkna kolhydrater.
  • Gladskit
    Victrix skrev 2012-10-22 11:18:47 följande:
    Jag började med LCHF i torsdags. Har gått ner ett kg sedan dess, är fettvikt man minskat eller troligtvis vatten? I vilket fall så är vågen på det lägsta den varit på flera år, så det känns bra. 

Hej!
    Det är förmodligen mest vatten. Kolhydrater binder vatten till kroppen men det bryter du ju när du stryper intaget av kolhydrater.
  • Gladskit
    maaammaaa skrev 2012-10-22 14:01:28 följande:
    Jag äter inte lchf, jag behöver mina kolhydrater bland annat för att kunna tänka och hålla igång. Men ni lchf-are kanske studerat vad som händer med kroppen om man dricker helmjölk. Jag tror jag skulle vara orkeslös av så lite kolhydrater. Mycket fett äter jag inte heller, det fett jag äter kommer från olivolja och kött samt mjölk och ost.

Jag tror inte att det är någon av oss här som direkt har testat vad som händer om man äter strikt LCHF men kombinerar det med att dricka mjölk. Det kan säkert funka för vissa, men för de flesta så blir det totala kolhydratintaget för högt om man dricker mjölk som måltidsdryck. Då måste du nolla intaget i övrigt för att det ska gå ihop. Mejerier är för övrigt bland det första man rekommenderas att dra ner på om man hamnar på en platå. Men självklart, OM man väljer att dricka mjölk ibland så är det ju bra att välja den fullfeta varianten!
  • Gladskit
    maaammaaa skrev 2012-10-22 14:17:51 följande:
    Jag undrade lite angående mjölken eftersom jag förr skippade mjölken och nästan alla mejeriprodukter men alla på gymmet säger att jag ska dricka mjölk, ju fetare dess bättre. Nu har jag druckit säkert tre liter mjölk, förra veckan haft det i protein+bärshake. Jag märker ingen direkt skillnad än förstås men jag misstänker att det inte är så lyckat.

Märkligt, har aldrig hört någon på gymmet säga att det är bra att dricka mjölk. Beror nog på vad exakt i mjölken man är ute efter. Själv väljer jag hellre ost och andra mejeriprodukter (rysk yoghurt, kvarg, keso) och hoppas att jag får i mig det jag behöver från det istället. Mjölk som måltidsdryck är många år sen
  • Gladskit
    Eleonor86 skrev 2012-10-22 14:59:39 följande:
    Räknar ni kalorier i smaksättare? Eller ni kanske inte använder det? Jag hade en tesked Thai sweet chili-sås i min keso idag, hade ni vägt och räknat ut hur många kolhydrater det blir?
    Sånt väger jag inte in i mitt intag överhuvudtaget för det är så små mängder.
    Jag äter ketchup ibland, kan ha kaviar på mitt frukostägg osv utan att jag tänker att oj, nu gick jag över gränsen.
    Men ok, blev det mycket sånt så fick jag väl börja väga in det också.
  • Gladskit
    Eleonor86 skrev 2012-10-22 15:09:02 följande:
    Gladskit, det är precis så jag också tänker! Det händer inte ens en gång om dagen för mig så jag känner att det kvittar med tanke på att jag äter ganska liberalt! :)

Tack för svaret!

Ja jag är inte heller jättestrikt längre, det är kanske värre om man är precis i början. Även om man väljer den ketchupen som innehåller minst socker så är det ändå rätt sött. Kanske triggar nån?
  • Gladskit

Ikväll blev det rester från gårdagens Taco-middag; köttfärs, ost, gräddfil, lök och grönsaker!
    Eftersom det fortfarande fanns köttfärs kvar gjorde jag en paj utav resten, det får bli lunch på jobbet resten av veckan. Perfekt!

• Gladskit
    Ninis skrev 2012-10-22 20:43:31 följande:

Jag brukar göra omelett på tacoresterna. Det blir supergott!
    Låter också gott! Men efter att pajen var klar så var äggen slut
  • Gladskit
    stjierna skrev 2012-10-22 21:32:35 följande:
    Tjejer, hur långt innan mens känner ni er svullna/går upp i vikt?
    Inte alls.
    Jag märker ingen skillnad alls vare sig vid ägglossning eller mens, och nu har jag ätit likadant och legat på samma vikt så pass länge att jag faktiskt fått rätt bra koll på det.
    Så jag kanske är hård men de flesta jag känner som säger att de gått upp i vikt vid mens använder det mest som en dålig ursäkt för att kunna svulla i sig massa onyttigheter....
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**