• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

Kasihi skrev 2012-10-16 14:55:40 följande:
    Min sambo har börjat med lchf sen 7 dagar tillbaka. Han var en storkonsument av coca cola innan. Drack VARJE dag sen 20år. Just nu mår han riktigt skit. Han är fruktansvärt zombietrött. Han är irriterad, deppad osv osv. Han är påväg att ge upp pga detta. Han säger: meningen är väl att jag ska må bra!? Han behöver verkligen äta lchf. Han har bukfetma och äter blodtryckssänkande mediciner. Hur länge kan man må såhär pga borttagandet av socker och stärkelse?

Det handlar både om att han bryter en vana (slutar med colan) och att kroppen inte får det socker den är van vid så det kan säkert vara en rätt jobbig övergångsperiod för honom. Men det bör bli bättre snart, håll ut!!
  • Gladskit
    tiiitti skrev 2012-10-16 21:16:11 följande:

Är katrins bok bra annars med för att lyckas med lchf?

Jag tycker att den är jättebra. Men man måste gilla hennes stil för den är rätt hård.
    Men bra grundrecept och den ger lite jävlar anamma!
  • Gladskit
    aupendi skrev 2012-10-17 14:17:54 följande:
    Men jag undrar nu:
    Vad äter ni på jobb?
    Vad, förutom vatten, kan man dricka och hur mycket?
    Finns det någon frukt som är okej?
    9 dagar av 10 har jag matlåda med mig så då blir det ju gårdagens middag.
    Eller så kan jag ställa mig på söndagskvällen och göra en LCHF-paj och dela upp. Då räcker det till lunch hela veckan och eftersom jag inte har något emot att äta samma mat är det inga problem. Hemma på kvällen äter man ju dessutom inte samma så jag tycker bara det är skönt att ha veckans luncher klara i kylen på jobbet!

Förmiddag och eftermiddag äter jag 1/2 avocado alternativt medhavd LCHF-smörgås alt. kesella kvarg med bär. Samt nån kopp the.

The och kaffe är ok. Lightläsk är också ok sett till näringsinnehållet i och med att det inte innehåller några kolhydrater. Däremot kan det trigga sötsug hos vissa människor och andra kan uppleva att viktnedgången stannar av. Så det är högst individuellt. Samma sak med Fun light och liknande drycker.

Frukt är något som de flesta utesluter pga det höga kolhydratinnehållet. Men det beror ju på hur strikt man ska vara. Gå in på Livsmedelsverkets hemsida och jämför näringsinnehållet så vet du vilka frukter som är mer ok än andra. Bär däremot är mer ok, de innehåller neråt 5g/100g kolhydrat. Men även där finns bättre och sämre varianter så kolla det också om du är osäker.
  • Gladskit
    aupendi skrev 2012-10-17 19:41:05 följande:
    Tack för svar!
    Jag ska försöka ha matlåda så ofta jag kan. Känns dock lite halvjobbigt att ha en låda med mat som ska värmas, och en låda med kalla grönsaker. Men det är det väl värt :)

Är juice och mjölk som ren dryck uteslutet?

Jobbigt? Det kan jag inte säga att det är, men så har jag haft matlådor med mig till jobbet i cirkus 13 år nu så det har inget med LCHF att göra. Mitt mål är att ha med mig matlåda minst fyra dagar, så en utelunch i veckan är ok. Om du tycker att det skulle vara enklare så ta och besök närmaste matbutik på måndagen och köp med dig grönsaker så har du i kylen på jobbet sen.

Juice går fetbort, likaså mjölk. Klart man kan ha lite mjölk i sitt kaffe om man måste men välj hellre grädde så får du fettet på köpet.
  • Gladskit
    Såphia skrev 2012-10-17 21:23:09 följande:
    Hanniz: vilket märke och var handlar man det?

Jag kör med Charlotte Perrellis "Fit n' smart" med chokladsmak, det verkar vara samma. 1,2g kolhydrat per portion och supergott. Ett av det bästa jag testat som löser sig bra och blir krämigt även när man blandar det med vatten. Finns bl.a. på bodystore.
  • Gladskit
    Lady Maria skrev 2012-10-18 05:41:53 följande:
    Hur länge tycker du att den mättar?
    Svårt att säga, jag byter oftast inte ut en hel måltid mot den.
    Tar jag den som frukost så kompletterar jag med LCHF-smörgås senare på jobbet men det gör jag när jag tar en MCT på morgonen också. Tar jag den innan träning så är det för att jag inte hinner äta lagad mat, men då äter jag middag efteråt.

Utan jag brukar nog mest bara se till att alltid ha proteinpulver till hands OM jag blir hungrig, för att inte riskera att akutköpa något annat skräp.
  • Gladskit
    aupendi skrev 2012-10-18 13:55:30 följande:
    Åwh, igen mjölk alltså?
    Det blir kämpigt.
    Funkar laktosmjölk?
    Sojamjölk låter också kämpigt att leva på... Men jag får väl prova det!

Jag har inte hittat något som är lika gott som "riktig" mjölk om man tänker sig att det är ett stort glas mjölk man är sugen på. Däremot funkar sojamjölk utmärkt i te, så det är det enda jag använder det till i princip.
  • Gladskit
    Zvartaliljan skrev 2012-10-20 06:52:50 följande:
    Hur är det med avokado? Får olika bud på olika sidor att en avokado innehåller allt från 1-5g kh/st. Är ju en bra fettkälla och jag gillar avokado men när jag lägger in på matdagboken att jag ätit en så står det 4,4g kolhydrater...det låter lite mycket mot andra sidor....ni som äter strikt, äter ni avokado?

Jag äter mycket avocado, jag ser det som en jättebra fettkälla.
    Avocado innehåller enligt livsmedelsverket 4,4g per 100g. Exakt vad en avocado vet jag inte.
    Men eftersom jag försökt hålla det enkelt och ätit livsmedel som ligger under 5g per 100g så faller avocado under den kategorin.
  • Gladskit
    Eber skrev 2012-10-20 06:43:36 följande:
    Hej, har inte skrivit i tråden på ett tag!
    Men iaf..
    Ville bara säga att jag har sen slutet på maj gått ner 19,7 kg!! Nästan så att jag inte fattar det själv... I början åt jag väldigt strikt, sen sen slutet på augusti har jag slarvat en del... Men har fortsatt gå mer trotts det. Ville bara peppa er och säga att det går och man lyckas bara man bestämt sig!! Lycka till:))
    Shit vad bra, grattis!!!
  • Gladskit
    aupendi skrev 2012-10-20 02:49:58 följande:
    Jag undrar: om det är svårt att köra väldigt sträng lchf-diet - märker man ändå skillnad om man utesluter allt bröd, all pasta, och ris och potatis?
    Kan man då äta lite av sånt som har kolhydrater? Ex lite mjölk, ketchup, lingonsylt? Lite godis på helgen?

Jag tycker att det borde bli stor skillnad att inte äta annat än sallad till köttet, men går man ner i vikt på det viset? Eller kommer jag stoppa i mig massa fett, OCH kolhydrater, och istället gå upp?

Jag håller med Ninis, du kan få svårt att bryta suget och kroppen kanske inte ställer om till fettdrift om du fortsätter äta kolhydrater. Jag tror inte heller att någon av oss här bara äter "sallad till köttet". Utan vi har bara valt andra alternativ än potatis/pasta/ris. Lägger du inte till en bra fettkälla så är det inte riktigt LCHF, kanske mer GI?

Vissa tillbehör kan man välja att unna sig, så länge det inte triggar sug eller ger alldeles för mycket kolhydrater. Vitlök tex. ligger på 31g kolhydrat per 100g. Men det är ju något man använder i rätt liten mängd, det är inte så att man själv får i sig jättemycket kolhydrater om man har vitlök när man lagar köttfärssås!

Godis på helgen är något som de flesta väljer bort. I alla fall initialt, eftersom du pajar ketosen och det kan ta flera dagar innan du är på banan igen. Dessutom är ju sockerbehovet något som de flesta av oss vill bli av med, inte underhålla. Och helt ärligt, har man kört strikt ett tag så är man helt enkelt inte sugen längre. 100g smågodis motsvarar ungefär 4 dagars behov av kolhydrater om du har som mål att ligga kring 20g per dag.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**