aupendi skrev 2012-10-20 02:49:58 följande:
Jag undrar: om det är svårt att köra väldigt sträng lchf-diet - märker man ändå skillnad om man utesluter allt bröd, all pasta, och ris och potatis?
Kan man då äta lite av sånt som har kolhydrater? Ex lite mjölk, ketchup, lingonsylt? Lite godis på helgen?
Jag tycker att det borde bli stor skillnad att inte äta annat än sallad till köttet, men går man ner i vikt på det viset? Eller kommer jag stoppa i mig massa fett, OCH kolhydrater, och istället gå upp?
Jag håller med Ninis, du kan få svårt att bryta suget och kroppen kanske inte ställer om till fettdrift om du fortsätter äta kolhydrater. Jag tror inte heller att någon av oss här bara äter "sallad till köttet". Utan vi har bara valt andra alternativ än potatis/pasta/ris. Lägger du inte till en bra fettkälla så är det inte riktigt LCHF, kanske mer GI?
Vissa tillbehör kan man välja att unna sig, så länge det inte triggar sug eller ger alldeles för mycket kolhydrater. Vitlök tex. ligger på 31g kolhydrat per 100g. Men det är ju något man använder i rätt liten mängd, det är inte så att man själv får i sig jättemycket kolhydrater om man har vitlök när man lagar köttfärssås!
Godis på helgen är något som de flesta väljer bort. I alla fall initialt, eftersom du pajar ketosen och det kan ta flera dagar innan du är på banan igen. Dessutom är ju sockerbehovet något som de flesta av oss vill bli av med, inte underhålla. Och helt ärligt, har man kört strikt ett tag så är man helt enkelt inte sugen längre. 100g smågodis motsvarar ungefär 4 dagars behov av kolhydrater om du har som mål att ligga kring 20g per dag.