• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

Glass skrev 2012-10-12 13:58:53 följande:
    japp, så var det, men om man kollar reklamen nu så ser man tydligt att målgrupperna är olika
    Kul att det stämde!
    Och ja, visst är målgrupperna tydliga. Men jag tycker fortfarande att Zero är klart godast!
  • Gladskit
    Ellaria skrev 2012-10-12 17:16:50 följande:
    Ni som köper celcius på nätet, var? Vilken sida är bäst och billigast?
    MM Sports säljer just nu för 17:- burken, alla smaker.
    Frakten kostar men handlar man över 500:- så blir den gratis, plus att man kan få 50:- rabatt om man använder koden mmkatalog1. Köpa Celsius för 500:- gör jag aldrig men däremot kan man slänga på en påse protein eller som nu när jag såg att de hade MCT-oljan. Då fick en sån flaska följa med.
  • Gladskit
    Ninis skrev 2012-10-13 11:36:12 följande:

Jag ska köpa på Gymgrossisten. De säljer ett flak med 24 stycken för 475 kr just nu. Annars kostar det 528 kr. Sen ska jag köpa Olimps BCAA aminisyror därifrån. Sen ska grannen köpa ett flak oxå, så jag antar att vi slipper frakten. Grannen och jag har samma favoritsmaker, dvs citron/lime och vilda bär. Så vi köper ett flak vardera och delar hälften/hälften
    Men varför köpa för 19,80 burken på Gymgrossisten när du kan köpa på MM Sports för 17kr??
    475/24=19,79.
    Olimps BCAA finns hos MM Sports också, det beställde jag förra veckan. Citronsmak. Helt ok men det blandar sig lite dåligt tycker jag.
  • Gladskit
    Paulas mamma skrev 2012-10-15 07:49:33 följande:
    Idag till lunch ska jag bli bjuden på laxtallrik. Den består av sallad, gravad och rökt lax, coctailtomatet, citron och gravlaxsås/hovmästarsås. Läste att gravlaxsås är runt 13 kolhydrater per 100 gram och citron skulle inte heller vara så bra. Ska jag slippa såsen och citronen helt? Tänkte ta med mig en avokado för att få lite mer fett. Är detta en okej lunch eller behövs det mer fett. Dricker 5-6 koppar kaffe med grädde varje dag. Det är ju ganska mättande Sen undrar jag lite om ketos eller vad det heter. Vad är det? Vad händer i kroppen och hur vet man när man har/är i ketos?
    Jag hade tagit lite sås. Det är ju en bedömning man får göra från gång till gång. Vissa livsmedel kan ligga över 5g kolhydrat per 100 men å andra sidan tar man inte särskilt mycket av dem. Jag tror att vitlök är så också.

Ketos påvisas enklast med hjälp av stickor som man kan köpa på apoteket. Eller om man är riktigt nyfiken och vill veta exakt så kan man beställa ketomätare som du mäter blodet med. När du är i ketos så har du dragit ner på kolhydraterna så pass att kroppen ställt om till fettdrift. Martina har skrivit mycket om det på sista tiden: www.primalscienista.com
  • Gladskit
    ellen2008 skrev 2012-10-16 08:25:16 följande:
    Någon som använder mandelmjölk istället för mjölk? Hittade en i min butik med 0.7gr kolhydrater per 100ml.... finns det några nackdelar? 

Jag kör soyamjölk. Alpro har en osötad variant. Mandelmjölk har jag aldrig testat men jag vet att vissa "mjölksorter" skär sig när man har det i sitt te, och det är främst det jag använder mjölken till. Det är inte så att jag dricker hela glas soyamjölk.
  • Gladskit
    Something01 skrev 2012-10-16 07:45:46 följande:
    Va äter ni till frukost? Förut åt ja ägg, å ja åt det igår, men fy det bara växte i munnen, så ja är nog lite less ägg fast ja inte har ätit lchf på närmare ett år. Å nu känns det som att ja får inte i mig frukost så tidigt, när ja är så trött (8 veckors bebis som vaknar på natten)  
    Idag har ja bara tagit kaffe med vispgrädde i, ska kolla hur länge ja håller mig på det. 
    Jag äter LCHF-smörgås, det har blivit min standardfrukost i och med att det känns precis som vanligt.
    Jag bakar bröd en gång per vecka ungefär så att det blir 5-6 frallor = 5-6 frukostar.
    De mornar vi har tid att äta hemma äter jag te och smörgås med min son. De mornar vi måste iväg tidigt tar jag en MBT hemma och sen fikar vi på jobbet vid 9:30 så då tar jag smörgåsen då istället.
    Annars ibland på helgerna kan det bli LCHF-pannkakor (m kokos i ) eller äggröra men till vardags har jag inte tid att stå och laga frukostmat.
  • Gladskit
    Stikkan skrev 2012-10-16 10:56:46 följande:
    Gladskit: Tack för "scones" receptet! De är ju jättegoda äter ett bröd med bregott, skinka ost och räkröra på. till detta kaffe med kokosfett och lite grädde. detta står jag mig på länge.

Kul!
    Jag har alltid såna färdigt till frukost. Så enkelt!
  • Gladskit
    millifjor skrev 2012-10-16 12:03:26 följande:
    Jag ned har en liten bebis,11 veckor är hon därför brukar jag ta nån på kvällen innan jag går och lägger mig då jag vet att man måste upp en massa gånger på natten men varför har man cocosfett i tex kaffet istället för grädde?
    För att grädde innehåller kolhydrater, det gör inte smör och cocosfett.
  • Gladskit
    Bondfia skrev 2012-10-16 12:04:09 följande:
    Ursäkta dumsnuten, men var finns scones-receptet??

Hej!
    Det finns säkert några sidor bakåt, men här kommer det igen.
    Sätt ugnen på 175 grader.

Rör ihop torrvarorna:
    3 dl mandelmjöl
    1/2 dl krossat linfrö
    2 msk fiberhusk
    1,5 tsk bakpulver
    1 tsk salt
    1 krm brödkrydda

Vispa 3 ägg fluffigt
    Tillsätt 1dl grädde

Rör ner det torra och blanda ihop till en smet. Låt stå några minuter så att den tjocknar. Fördela till 5-6 bröd på en plåt och grädda i ca 20 min i mitten av ugnen.
  • Gladskit
    Stikkan skrev 2012-10-16 12:45:52 följande:
    bondfia: gladskit skrev in receptet i denna tråden, fast det var nog 1 eller 2 veckor sedan. är det någon som vet hu man tar fram en persons inlägg? för att slippa leta massa sidor?
    Du kan klicka på visa endast under bilden så ser du bara den personens inlägg. Men nu finns receptet ovan!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**